گزارش

روز جهانی مبارزه با کار کودکان اما کودکان افغان سرگرم کار

دوازدهم جون روز جهانی مبارزه با کار کودکان است،  اما براساس گزارش‌ها، در شهر مزار شریف بیش از 16هزار طفل مشغول کار می‌باشند. م

دوازدهم جون روز جهانی مبارزه با کار کودکان است،  اما براساس گزارش‌ها، در شهر مزار شریف بیش از 16هزار طفل مشغول کار می‌باشند. مسئولان سازمان بین‌المللی کار خواهان ایجاد کمیته‌های جلوگیری از کار اطفال در ولایات و همچنان آگاهی عامه در این رابطه شده‌اند. مسئولان حکومتی در ولایت بلخ نیز می‌گویند که در این راستا تلاش‌ها صورت گرفته و امیدوارند کودکان مجبور به کار نشوند.

عبادالله احمد، یکی از مسئولان دفتر سازمان بین‌المللی کار در ولایت بلخ می‌گوید که آخرین آمار رسمی مربوط به کودکان کارگر در سال 2021 طی یک سروی روشن شده بود، اما بعد از آن روشن نیست که به تعداد کودکان کارگر تاچه حدی افزایش یافته است.

“در سال 2021 یک سروی از جانب نهادهای دولتی و نهادهای همکار بین المللی در این راستا به نشر رسیده است که در آن آمده است که در افغانستان  یک میلیون کودک مشغول کار استند و دلیل آن هم فقر خوانده شده است.”

بر اساس آمار ها، درسراسر افغانستان بیشترین کودکان کارگر در شرکت‌های خصوصی، کارخانه‌های شخصی، معادن و بخش‌های دیگر سکتور خصوصی کار می‌کنند.

اما مسئولان اتاق تجارت وسرمایه‌گذاری ولایت بلخ می‌گویند که آنها در این راستا اقدمات لازم را روی دست گرفته‌اند که از جمله می‌توان آگاهی‌دهی برای کارگران ده‌ها کارخانه را یاد نمود.

احمد شکیب اکبری، آمر اجرائیه اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت بلخ می‌گوید:”خوشبختانه در سال 2022 به کمک سازمان بین المللی کار و اتاق تجارت و سرمایه گذاری، یک زمینه سازی بسیار خوبی صورت گرفته که حدود یک هزار کارمند از سکتورهای مختلف و کمپنی‌های مختلف خصوصی آگاهی عامه داده شده است.”

در همین حال مسئولان حکومتی در بلخ می گویند که آنها همه ساله دو هزار کودک را به بخش خدمات سوق می‌دهند تا برای شان کمک صورت گیرد.

بریالی فایق، مسئول امور اجتماعی ریاست کار و امور اجتماعی ولایت بلخ می‌گوید که بر اساس سروی‌هایی که در سال‌های گذشته انجام شده بود، در شهر مزارشریف به تعداد 16هزار و 84 طفل مشغول کار می‌باشند.

“در قسمت محافظت از کار و مبارزه با کار اطفال، کمک‌های زیادی را جلب نمودیم و نهادهای کمک کننده شش مرکز آموزشی را برای کودکان، در شهر مزارشریف ساخته‌اند که صدها کودک  کارگر در آن مشغول آموزش‌اند.”

این درحالی است که مسئولان سازمان بین المللی کار در ولایت بلخ می‌گویند که فقر و بیکاری در افغانستان باعث شده که یک میلیون کودک در سنین 5 الی 11 سال، مشغول کار در بخش‌های مختلف، از جمله در معادن زغال سنک و کوره‌های خشت شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *