صحت

سنگ مثانه چیست؟

این نوع سنگ زمانی تشکیل می‌شود که مواد معدنی موجود در ادرار متبلور شوند و در مثانه جمع شوند. درواقع باقی ماندن مقداری ادرار پس از ادرار کردن در مثانه برای مدت طولانی، موجب ایجاد این مشکل می‌شود.

مبشر
این نوع سنگ زمانی تشکیل می‌شود که مواد معدنی موجود در ادرار متبلور شوند و در مثانه جمع شوند. درواقع باقی ماندن مقداری ادرار پس از ادرار کردن در مثانه برای مدت طولانی، موجب ایجاد این مشکل می‌شود. برخی اوقات سنگ‌های ریز مثانه بدون نیاز به درمان از بدن خارج می‌شود و در اکثر مواقع نیز لازم است فرد برای درمان از دارو و جراحی استفاده کند.
رایج‌ترین علائم آن
ابتلا به این مشکل معمولاْ با علائم متفاوتی همراه است. برخی افراد مبتلا به این بیماری علائم خاصی را تجربه نمی‌کنند و معمولاْ بزرگ شدن سنگ‌ها موجب ایجاد درد، سوزش و خونریزی در زمان ادرار کردن می‌شود. در ادامه می‌توانید با رایج‌ترین علائم سنگ کلیه آشنا شوید.
تکرر ادرار به خصوص در شب
درد زیر شکم
احساس سوزش و درد زمان ادرار کردن
کدر شدن ادرار
وجود خون در ادرار
بی‌اختیاری در کنترل ادرار
تیره شدن رنگ ادرار
درد در بیضه
عفونت ادراری
بیشتر بدانیم: چه داروهایی بی اختیاری ادرار می‌آورند؟
اینفوگرافی علائم سنگ مثانه
از رایج‌ترین علائم سنگ مثانه می‌توان به تکرر ادرار، درد شکم، سوزش در زمان ادرار و تیره و کدر شدن ادرار اشاره کرد.
علت ایجاد سنگ مثانه
سنگ‌های مثانه زمانی تشکیل می‌شوند که ادرار برای طولانی مدت در مثانه بماند. باقی ماندن ادرار در مثانه موجب غلیظ شدن آن می‌شود و از همین رو مواد معدنی موجود در ادرار سخت می‌شوند و بلورهایی را تشکیل می‌دهند که به آن سنگ مثانه گفته می‌شود. این فرآیند زمانی ایجاد می‌شود که مثانه قادر به تخلیه کامل ادرار نباشد. در ادامه به رایج‌ترین علت‌های سنگ مثانه اشاره شده است.
انجام دادن عمل سیستوپلاستی تقویتی
دیورتیکول‌های مثانه
بزرگ شدن پروستات
کم آبی بدن و غلیظ شدن ادرار
افتادگی مثانه
سنگ کلیه
مثانه نوروژنیک
عفوت مجرای ادراری
التهاب مثانه
آسیب عصبی در سکته مغزی
سنگ کلیه
چه زمانی به داکتر مراجعه کنیم؟
اگر علائم سنگ کلیه را تجربه می‌کنید، بهتر است هر چه سریع‌تر درمان را شروع کنید و از یک متخصص کمک بگیرید. باقی ماندن سنگ ها در مثانه موجب رشد و بزرگ‌تر شدن آن می‌شود. به خاطر داشته باشید که بی‌توجهی نسبت به درمان سنگ مثانه موجب بروز عفونت در دستگاه ادراری می‌شود و می‌تواند به مجرای ادرار آسیب‌های جدی وارد کند.
عوارض آن چیست؟
در صورتی که این سنگ درمان نشود، فرد درد زیادی را تجربه خواهد کرد. از طرفی عدم درمان سنگ کلیه موجب بروز مشکل در ادرار کردن، خونریزی مجرای ادرار و همچنین بروز عفونت در بدن می‌شود. توجه داشته باشید که این مشکل باید علت‌یابی و درمان شود، در غیر این صورت امکان تشکیل مجدد سنگ ها پس از دفع سنگ وجود داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *