افغانستان

تحقیق: بیش از نیمی از بحیره های جهان در حال خشک شدن اند

بر اساس نتایج یک تحقیق بیش از ۵۰ درصد از دریاچه های بزرگ و مخازن آب در دنیا آب خود را به طور دایمی از دست می دهند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که  آب ۵۳ درصد از بحیره ها در حال کاهش است.

بر اساس نتایج یک تحقیق بیش از ۵۰ درصد از دریاچه های بزرگ و مخازن آب در دنیا آب خود را به طور دایمی از دست می دهند. یافته های این تحقیق نشان می دهد که  آب ۵۳ درصد از بحیره ها در حال کاهش است.

بر بنیاد یک مطالعه آب بیش از ۵۰ درصد از دریا های بزرگ در سراسر دنیا به صورت دايمی از دست می رود. براساس این تحقیق که روز پنج شنبه در مجله تخصصی «Science» نشر شده، دلایل آن تغییرات اقلیمی و استفاده بیش از حد از آب توسط انسان ها اعلام شده است. بربنیاد این گزارش حدود ۲۵ درصد از جمعیت جهان در نزدیکی یکی از بحیره هایی زندگی می کنند که به صورت دایمی آب خود را از دست می دهد.

پژوهشگران از امریکا، فرانسه و عربستان سعودی برای انجام این تحقیق بزرگترین دریاها و سدها یا مخازن سراسر دنیا را که تعداد شان به ۱۹۷۲ عدد می رسد و تصاویر ماهواره ای از سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۰ را مورد ارزیابی قرار دادند. بر اساس یافته های این تحقیق، آب ۵۳ درصد از بحیره‌ها در حال کاهش است و آن ها با سرعت مجموعاً ۲۲ گیگاتن در سال آب شان را از دست می دهند. مجموعاً در طی مدت زمانی که این کار تحقیقاتی جریان داشت، ۶۰۳ کوبیک متر آب از بین رفته است که ۱۷ برابر میزان آب «Lake Mead» بزرگترین مخزن آب ایالات متحده امریکا است.

نکته غیرقابل منتظره در این گزارش این است که برخی از این دریاها در مناطق مرطوب مثلاً در مناطق آمازون و یا در نواحی پیرامون قطب شمال قرار دارند. به گفته محققان این یافته نشان می دهد که تصور کنونی راجع به تغییرات اقلیمی که براساس آن «خشک همیشه خشک تر و مرطوب همیشه مرطوب تر می شود» همیشه درست نیست.

یکی از نویسندگان این کار تحقیقاتی از دانشگاه کلرادوی بولدر امریکا به خبرگزاری فرانسه «ای اف پی» گفت: «دریا ها در سراسر دنیا در وضعیت دشواری هستند و این پیامد های گسترده ای دارد.» او افزود: «جوامع و بشریت به لطف این دریا ها است که پا بر جا می ماند. اما آن ها احترامی را که شایسته اش هستند، دریافت نمی کنند.»

دریا ها تقریباً سه درصد از سطح زمین را تشکیل می دهند. اما ۸۷ درصد از آب جاری شیرین را در سیاره ما تأمین می کنند. وجود آب برای انسان ها به طور مثال برای نوشیدن، زراعت و کسب انرژی برق حیاتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *