فرهنگی

فرهنگ کتابخوانی در کشور نهادینه شود

درکنار اینکه نهاد های تعلیمی وتربیتی؛ چون : مدارس، مکاتب وپوهنتون‌ها و...در جوامع ادای دین ورسالت می‌نمایند کتابخانه ها نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار استند کتاب خانه‌ها به غرض حلال مشکل افرادجامعه بادر نظرداشت نیازمندی، درنقاط مزدهم ایجاد ودر خدمت پژوهش گران قرار می‌گیرد .

شاداب
درکنار اینکه نهاد های تعلیمی وتربیتی؛ چون : مدارس، مکاتب وپوهنتون‌ها و…در جوامع ادای دین ورسالت می‌نمایند کتابخانه ها نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار استند کتاب خانه‌ها به غرض حلال مشکل افرادجامعه بادر نظرداشت نیازمندی، درنقاط مزدهم ایجاد ودر خدمت پژوهش گران قرار می‌گیرد .
قبل از اینکه روی چیستی وچگونگی کتابخانه ها نگرشی داشته باشیم بهتر است درجستجوی دریافت راه های سوق وسو دهی افراد جامعه به فرهنگ کتاب خوانی بپردازیم بیگمان مشکلات اقتصادی ونبود وقت موانعی اند که سد راه پژوهشگران واهل خبره می‌شود این معضل بایست جدا درنظر گرفته شود به منظور رفع این مشکل لازمست کتابخانه ها ازبام تا شام باز بوده ودر خدمت همشهریان قرار داشته باشد.
برای متعلمان ومحصلان کارت استفاده از کتاب وکتابخانه درخانه وکتابخانه به طور رایگان ومجانی داده شود رسانه های تصویری وشنیداری درقسمت تشویق وترغیب مردم به کتاب خوانی ومزایای آن ادای دین نمایند، ملا امامان مساجد درنمازهای جمعه از طریق منبر ووالدین نیز به نوبه خویش برای خانواده ها از مطالعه وخوبی های آن برای فرزندان خویش وضاحت داده وتشویق شان نماید. در محدوده پوهنتون، مکتب ومدرسه شاگرد فقط در همان مضامین اختصاصی که تدریس می‌گردد معلومات وآگاهی میابد اما با مطالعه انواع کتاب ها معلومات افقی دانش آموز بالا میرود .
از جانب دیگر محققان وپژوهشگران به غرض تکمیل نمودن معلومات در ارتباط به آنچه که در مورد آن تتبع دارد می تواند از کتاب های مختلف در کتابخانه ها استفاده کند.
در چوکات وزارت اطلاعات وفرهنگ ریاست کتاب خانه های عامه فعالیت دارد طوری‌که از نام اش هویداست در هربخشی از علوم کتاب های ناب ونادر موجود است وغنی ترین کتابخانه در سطح کشور است، کتابخانه های عامه به غرض سهولت برای شهر وندان علاوه برکتابخانه مرکزی در قسمت های مختلف شهر ونواحی کابل کتابخانه ها را ایجاد وفعال نموده که همشهریان می‌توانند در اوقات رسمی وحتا بعد از وقت یعنی بعد از رسمیات هم از کتاب ها استفاده کنند .
چیز دیگری که می‌تواند فرهنگ کتاب خوانی را در کشور نهادینه کند اساتید مکاتب و موسسات تحصیلات عالی برای شاگردان وظیفه بدهند که در این مورد از فلان عنوان کتاب معلومات تهیه نماید این کار ازیک طرف دانش آموز را به شیوه استفاده کتاب از کتابخانه بلد می سازد از جانب دیگر به معلومات شاگرد اضافه می شود امید است هر شخص آگاه وچیز فهم در نهادینه سازی فرهنگ کتابخوانی میان هموطنان رسالت اسلامی وانسانی خویش را ادا نموده تا باشد در پرتو علم ودانش وطن مترقی وشکوفایی داشته باشیم.
ان شأالله

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن