ورزش

برای محافظت از سلامت بدن، باید از آداب ورزش آگاه بود

برای یک پیاده روی ۳۰ دقیقه ای در طول روز، می توان همان ضرب المثل معروف در مورد سیب را به کار برد: این کار شما را از داکتر دور نگه می دارد.

ماستر سپورت محمد یعقوب
برای یک پیاده روی ۳۰ دقیقه ای در طول روز، می توان همان ضرب المثل معروف در مورد سیب را به کار برد: این کار شما را از داکتر دور نگه می دارد.
پیاده روی نه تنها باعث کاهش وزن و کاهش فشار خون می شود، بلکه خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، عروقی و سکته مغزی را از شما دور می کند. پیاده روی منظم یکی از ساده ترین کارهایی است که می توانید برای ارتقای سلامت خود انجام دهید.
ورزش هایی مانند پیاده روی باعث افزایش هورمون های مرتبط با احساس خوب در بدن می شود که می تواند خلق و خوی مثبت را افزایش دهد. یکی از مزایای بزرگ تر پیاده روی این است که انجام این ورزش در طبیعت بسیار بیشتر از پیاده روی در فضای بسته یا کلپ های ورزشی احساس نشاط می دهد.
مقاومت در برابر میکروب ها: ورزش های متعادل مانند پیاده روی منجر به بهبود پاسخ ایمنی بدن می شود. مطالعات نشان داده افرادی که حداقل ۴ روز در هفته و به مدت نیم ساعت پیاده روی می کنند، کمتر دچار بیماری های عفونی می شوند.
سوزاندن چربی: قدم زدن بیشتر با افزایش میزان متابولیسم بدن، چربی بیشتری را می سوزاند و تحقیقات نشان می دهد پیاده روی برای از بین بردن چربی شکم بسیار موثر است. در واقع تنها راه موثر برای از بین بردن چربی دور شکم، پیاده روی است.
افزایش سوخت و ساز بدن: پیاده روی با شدت متوسط و برای یک مدت زمان طولانی می تواند سوخت و ساز بدن شما را تنظیم کند و در کنترل وزن تاثیر مثبت داشته باشد.
بهبود فرایند هضم: پیاده روی به خصوص بعد از غذا، برای هضم زودهنگام آن مفید است. به علاوه راه رفتن بعد از غذا، خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت را نیز کاهش می دهد.
کاهش علایم افسردگی: پیاده روی علایم افسردگی را تسکین می دهد. ۳۰ دقیقه پیاده روی، ۳ تا ۵ بار در هر هفته به مدت ۱۲ هفته، علایم افسردگی را حدود ۴۷ درصد کاهش می دهد.
جذب بهتر ویتامین دی: پیاده روی در طبیعت و در روزهای آفتابی مقدار جذب ویتامین دی از طریق نور خورشید را افزایش می دهد و این روند برای سلامت استخوان ها ضروری است.
خواب بهتر شبانه: اگر مشکل در خواب شبانه دارید، این را بدانید که قدم زدن قبل از خواب به شما در تجربه خواب خوب شبانه کمک می کند و آن‎هم با افزایش اثر ملاتونین، یعنی هورمون خواب طبیعی.
بهبود عملکرد قلب: پیاده روی چون نوعی ورزش در فضای باز به شمار می رود، منجر به افزایش ضربان قلب و بهبود گردش خون می شود.
و به صورت عموم، اگر ورزش را درست انجام دهیم، می‌توانیم نتایج مثبت بیشتری بگیریم. بهتر است به موارد زیر توجه کنیم و کیفیت ورزش‌ خود را بالا ببریم. مهم نیست در خانه ورزش کنیم یا در کلپ، برای محافظت از سلامت و آشنایی با آداب ورزش نکاتی وجود دارد که باید یاد بگیریم و رعایت کنیم.
– در ورزش کردن حجم تنفسی ما بالا می‌رود و شش‌ها کاملاْ باز می‌شوند. در این موقعیت اگر از مواد خوشبو کننده‌ی پودری استفاده کنیم، ترکیبات شیمیایی این مواد در گلو و ریه‌ها می‌نشینند و در طولانی مدت موجب بیماری‌های تنفسی و پوستی می‌شوند.
– استفاده ناگهانی ما از وزنه‌های بالا نه تنها مفید نیست؛ بلکه باعث آسیب به سلامت عضلات و استخوان‌ها می‌شود. اگر برای لاغری ورزش می‌کنید از وزنه‌های سبک در تعداد حرکات زیاد استفاده کنید(سرعت بیشتر در حرکات) و اگر برای عضله‌سازی ورزش می‌کنید از وزنه‌های متناسب در تعداد حرکات کم استفاده کنید (سرعت کمتر در حرکات) در این صورت فرصت گردش خون بیشتر به عضلات می‌دهید که موجب رشد آنها می‌شود.
– هنگام ورزش، چربی‌ها برای تعمین نیروی ما توسط حرارت بالای بدن شکسته و وارد رگ‌های خونی می‌شوند. استفاده از آب سرد باعث می‌شود چربی‌هایی که وارد خون شدند، حالت جامد به خود بگیرند. این شرایط باعث رسوب چربی‌ها در رگ‌های خون می‌شود که شما را به سوی داشتن کبد چرب و فشار خون بالا سوق می‌دهد. در نتیجه ریسک سکته مغزی و قلبی نیز بیشتر می‌شود.
– برای انجام حرکات بعدی در ورزش نیاز است که به عضلات استراحت دهید. اگر استراحت در میان ورزش را فراموش کنید، فرصت کافی برای رشد عضله را می‌گیرید. به اصطلاح می‌گوید: «عضلات متوقف شدند ». در این شرایط شما باید یک الی دو هفته از ورزش فاصله بگیرید تا عضلات بدن خود را رشد دهید.
– بهتر است تنها روی حرکات ورزشی خود تمرکز کنید. صحبت کردن با دیگران در هنگام ورزش، موجب تقسیم حواس می‌شود. در این صورت کیفیت ورزش‌ خود را پایین می‌آورید.
– وسایل قیمتی را با خود به کلپ نبرید و از قفل کردن الماری های عمومی در کلپ خودداری کنید. ممکن است کلید را با خود به خانه بیاورید یا آن را گم کنید که در این صورت به اموال عمومی آسیب می‌رسانید. وزنه‌هایی را که بر می‌دارید پس از استفاده در جای اولیه برگردانید. اگر وزنه‌ها و وسایل ورزشی را در وسط راه رها کنید ممکن است موجب حادثه‌ای شوید که اصلاْ خوشایند نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *