اجتماعی

روزجهانی مادر، گرامی باد

روز مادر سال یکبار در اکثر کشور های جهان تجلیل میشود .روزی که به گرامی داشت ازمقام والای مادراین زیبا ترین وستودنی ترین موجود اختصاص یافته است.

ضرابی

روز مادر سال یکبار در اکثر کشور های جهان تجلیل میشود .روزی که به گرامی داشت ازمقام والای مادراین زیبا ترین وستودنی ترین موجود اختصاص یافته است.
مردم در بسیاری از کشورهای جهان به گرامی داشت از روزجهانی مادر، با هدایا وتحایف به استقبال مادران خود می‎روند، در این جهان کم نیست شمار کسانی که مادران خود را از دست داده اندویا به نحوی از آنان دور اند اما آنچه ارزشمند وگرامی است روزی برای گرامی داشت یکی از مقدس ترین موجودات روی زمین است .
هر چند تنها گرامیداشت از مادر دریک روز سال بسنده نیست وچنین موجود را بایدهر وقت گرامی داشت واز وی یاد نمود اما کشورهای مختلف،روزهای مختلف برای گرامیداشت از روز مادر اختصاص داده اند.
تاریخچه گرامیداشت از روز مادر به 25 سال قبل از میلاد مسیح برمی گردد ودر آنزمان مردم به نحوی جشن روز مادر را برگزار می‌کردند، اما بعداز آنروز مادر وتجلیل نخستین بار از این روز درایالات متحده امریکا توسطه یک خانم امریکایی به نام آناجارویسپس صورت گرفت اوبا ارسال پیام خود به نام (اختصاص دادن روزی برای ارج نهادن به مادران،آن روز را جاودانی ساخت)بیشترمردم را در این جریا ن قرار داد وسر انجام روز 2ماه می سال 1907 یعنی روزی که مادر آناجارویسپس چشم از جهان پوشید به نام روزمادر درامریکا نام گذاری شد.
با پایان رسیدن جنگ جهانی اول تجلیل از روزجهانی مادر به کشورهای اروپایی نیز راه یافت، این روز در سال 1917برای نخستین بار در اتریش وسویس تجلیل شد. آلمان در سال 1922برای نخستین بار میزبان تجلیل از روزجهانی مادر شد.
در بسیاری از کشور های جهان فرزندان در چنین روز در کنار مادران خود بسر می‌برند وبا کمک در انجام کارهای خانه،تهیه غذا وگذراندن روز خود با بامادران،از محبت های اوقدردانی می کنند. دنمارک، فنلند، استرالیا، بلژیک، ترکیه وایتالیا دومین یکشنبه ماه می را در هر سال به نام روز مادر تجلیل می کنند.
مردم در پاکستان،قطر،عربستان سعودی وامارات متحده ی عربی روز مادر را درماه می جشن میگیرند.مردم این کشورها عمومأ مسلمان اند وبا پیشکش نمودن هدایا وتحایف درچنین روزی به دیدار مادران خود میروند وآنها راگرامی میدارند.
در ارجنتاین وهندوستان مردم روز مادر را درماه اکتوبرجشن می‎گیرند، اما هندوهاجشن روز مادر را که به نام «دورگاه» نامگذاری شده ده روز جشن می‎گیرند. درپرتگال واسپانیا این روز درکلیساها تجلیل می شود وصبغه‎ی مذهبی دارد.
در افغانستان از سال ها به اینسو روز 24 جوزا به نام روزمادرتجلیل می‎شود، این روزدر برخی از شهر های بزرگ بامحافل متفاوت تجلیل میگردد ،اما در بسیاری از مناطق سرزمین ما شاید کمتر فرزندان با این روز توجه داشته باشند ویا لااقل آنرا به نحوی جدی بگیرند ،اماکمترآنانیکه در کنار مادران خوداند ویاهم دوراز وی به چنین روزی توجه کند ولااقل با لبخندی چنین روز را برای مقدس ترین موجود روی زمین تبریک بگویند ،حتی برخی ها تجلیل از این روز را به نحوی پدیده ی خارجی دانسته وآنرا مردود میشمارند اما واضع است که عظمت وشکوه نام مادر بالاتراز آن است که چنین حرکتی به شان آنها کسر وکمی وارد کند.
مادرحامی وحافظ حیات است از اینرو هیچ مادری نیست که ویران کردن حیات رابه طبیعت خود خواستار باشد. مادران انسان دوست،صلح‎خواه ودرساختن الگوی دنیایی برپایه صلح ودوستی همه گانی سهم عمده دارند، واضح است که کوشش های مادران برای تحکیم صلح وآشتی بین المللی از آواخر قرن نوزده هم آغاز شده ودرقرن بیست ویک قوت گرفت .از این رو جای حیرت نیست که تااکنون علاوه برجوایز ادبی وعلمی نوبل، چندین بار جایزه صلح این موسسه پر اعتبار جهانی نصیب مادران صلحدوست دنیا گردیده است که جز افتخارات مادرانی محسوب میگردد ولذا بیش از هرکس مادران صلح میخواهند ودر راه ترویج صلح ودوستی نقش برازنده دارند.
جامعه مدنی وانسانی امروز که هم به ارتقای اجتماعی زنان ومشارکت وسیع آنان در تمام امور جامعه علاقه دارند وهم تربیت کودکان راازمهمترین اعمال مادران میدانند . لذاپرورش مادران هم در اصول وارزشهای صحیح تعلیم وتربیت فرزندان اهمیت استثنایی دارد. درکشورما بزرگداشت وگرامی داشتن مقام والای زن یا مادر درحلقه های مباحثات علمی واجتماعی گردآوری هایی رابراه انداخته اند تامقام والای معنوی مادررا بزرگوار وگرامی بدارند ونیز از مقام مادر تجلیل شایسته بعمل می‎آید و باید سعی گردد که حداقل درکم کردن دردها ومشکلات مادران اقداماتی رویدست گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن