اجتماعی

جوان و مسئولیت آن در پیشرفت کشور

از نظر جامعه‌شناسی، جوانان به‌عنوان نیروی محرک و منبع انرژی مثبت نقش عمده و اساسی در تعیین جهت‌گیری‌ها و توسعه‌ی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند و استفاده‌ی بهینه و کارآمد از این عنصر حیاتی باعث پیشرفت، صلح و امیدواری به آینده می‌گردد.

نثار الله محمدی
از نظر جامعه‌شناسی، جوانان به‌عنوان نیروی محرک و منبع انرژی مثبت نقش عمده و اساسی در تعیین جهت‌گیری‌ها و توسعه‌ی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جوامع دارند و استفاده‌ی بهینه و کارآمد از این عنصر حیاتی باعث پیشرفت، صلح و امیدواری به آینده می‌گردد.
در تمام جوامع بدون در نظرداشت گرایش و ویژگی آن، توجه و تمرکز بر نخبه‌گرایی جوانان، فراهم‌سازی تسهیلات و امکانات لازم آموزشی، تربیتی، صحی و کاری و مشارکت سازنده و واقعی در پروسه‌های ملی و افزایش نقش آن‌ها در ساختارها و نهادهای دولتی و غیردولتی زمینه‌های رشد ظرفیتی و توسعه‌یی جوانان را موجب گردیده، جامعه به طرف ترقی،پیشرفت و همدیگرپذیری رهنمون می‌گردد.
یکی از شاخص‌های توسعه‌ی انسان متحد که از طریق آن میزان توسعه و رفاه در کشورها ارزیابی می‌گردد، موجودیت جمعیت جوان است که یک عامل جدی تغییر، تحول و توسعه در تمام ابعاد پنداشته می‌شود.
سرمایه‌گذاری روی رشد استعداد جوانان، الگوسازی جوانان و متوجه‌سازی آن‌ها به انجام مسئولیت‌های خطیرشان، نقطه‌یی عطف در مشارکت معنادار جوانان در پروسه‌ها و حفظ ارزش‎های‌ این کشور است.
اگر به سطح توسعه و رفاه در تمام کشور نظر انداخته شود، بیشترین سهم، تلاش و قربانی در این راستا محصول کار جوانان بوده که با فداکاری و زحمات‌شان، برای نسل‌های آینده راه و روش سازندگی و پیشرفت را به ارمغان گذاشته‌اند. جوانان آگاه، شایسته، نخبه و متعهد به ارزش‌های اساسی جامعه سنگ‌بنای یک جامعه‌ی سالم و ارزشمند را می‌گذارند و استفاده‌ی ابزاری جوانان، صدمه‌ی منفی بر تعهد ملی و شایستگی جوانان می‌گذارد.
ملت‌هایی که در تاریخ موفق بوده و به رفاه دست یافته اند رهبری امور را به عهده‌ی جوانان گذاشته یا به جوان اعتماد و باورمندی کامل داشته‌اند.
به هر میزانی که در یک جامعه، روی ظرفیت‌سازی و ایجاد انگیزه‌های سالم برای سهم و مشارکت واقعی جوانان در بخش‌های مختلف کار و زمینه تحصیلات توجه صورت گیرد،
به همان میزان جوانان مسئولیت‌پذیر و هدفمند تربیه گردیده، فضای مثبت و سازنده‌ای درکشور به‌وجود آمده، جامعه به طرف ترقی و تعالی رهنمون می‎شود.
در شرایط کنونی مسئولین باید بدانند که جوانان بخش اعظم و جدا ناپذیریک جامعه اند. واین قشر درهیچ زمان از مردم وجامعه به دور نبوده، بلکه به جوانان در ساختار نهاد ها مسئولیت ها، نقش وشخصیت آن‌ها توجه نمایند.
متأسفانه که در دوران جمهوریت به هیچ یک از خواست‎های جوانان توجه نشده، و از نیروی جوانان استفاده معقول صورت نگرفته. نیروی فکری وفزیکی جوانان ما به باد فنا رفته؛ البته دوره جوانی یکی از با لذت ترین ویا پُر غُرش ترین دوره های حیات در زندگی انسان است. چی در دوره طفولیت باشه، چی در دوره شاگردی درمکاتب، چی در دوره محصلی در دانشگاه‌ها و چی در دوره کار و وظیفه در دوایر دولتی وغیر دولتی باشد، این اوقات نوین زندگی در اجتماع قرار دارند که همه باید برای انکشاف فکری و جسمی آنان را تشویق نمایند .
امارت اسلامی افغانستان تلاش نماید تا از طریق ایجاد ساختارهای دولتی و سهولت‌ها ،فراهم سازی تحصیلات مورد نیاز برای جوانان،این کشور زمینه فراهم سازند تا شاهد افزایش رشد و ترقی و مشارکت جوانان باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *