سیاسی

تعامل مثبت جهان با امارت اسلامی، منافع طرفین را تضمین می‌کند!

محمد الدین” دین دوست”
افغانستان دردمند و آزاد شده از چنگ اشغالگران، یکی از کشورهای پرماجراست که دست های پیدا و پنهان در فربه‌سازی خشونت به این قلب تپنده همیشه کار کرده است. مجال نفس راحت کشیدن را کم داشته. این موضوع علل های پیچیده و مختص به خود را دارد. بزرگترین عنصر دلیل در این باره می‌شود سیاست‌گذاری های درست را عنوان کرد که مفصل در این قسمت بحث تعامل همه جانبه را لازم است تا آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.
تعامل همه جانبه می تواند رهگشای درست در مسیر سرنوشت پیچیده افغانستان واقع شود. امروز در جهان هیچ کشوری وجود ندارد که در سیاست گزاری آن منفعت ملی و بین المللی مدنظر گرفته نشده باشد. امارت اسلامی خود را متعهد به سیاست های منفعت زا در جهان و منطقه می‌داند. از این رو هیچ گاه از خط منافع کشور خویش گذشت نمی‌کند. و کسی حق ندارد تحت عناوین مختلف این حق مسلمی ما را نادیده بگیرد. از آغاز حاکمیت امارت اسلامی تا اکنون جهان و منطقه برخورد های نادرست و تقابل گونه داشته است که مایه‌ی رنج بخشیدن در ابعاد مختلف کشور ما گردیده، اما امارت اسلامی بارها صدای تعریف درست منفعت را فی مابین طرفین بلند کرده. چون در این اصل شایسته، هیچ کسی متضرر نخواهند شد. کشورهایی که بیخود حرف از تقابل به زبان می‌آورند جای تعجب نیست که با مردم افغانستان سر دشمنی را گرفته باشند.
چون با تقابل ساختن خود ما را مجبور می سازد تا به خواسته های گزاف و یک‌جانبه خود برسند که دور از امکان است، ما در میدان بازی سیاست به هیچ کس عذر نمی‌کنیم چون اگر دنیا می خواهد افغانستان و خود شان منفعت به دست بیاورند باید از در تعامل پیش آیند. عده‌ای از کشور ها که با امارت اسلامی تعامل نسبی را دنبال کرده اند. آن ها تن به حق مشروع مردم افغانستان داده است. عده‌ای دیگری از کشورهای جهان و منطقه که در حال ایجاد روابط حسنه بر اساس به میان آوردن منفعت طرفین با امارت اسلامی است. سزاوار حفظ منفعت خود می باشند و قطع روابط با امارت اسلامی را به زیان خود می‌بینند. سیاست گذاری درست به این گونه برخورد می‌گویند که خیر طرفین به همدیگر شان برسد نه شر و ضررشان. امارت اسلامی افغانستان نیز از ایجاد روابط و تعامل حسنه کشور های جهان و منطقه استقبال می‌کند. در این صورت ما باهیچ کشور دور و نزدیک مان مشکل در ایجاد منافع طرفین نداریم و دیگران است که منافع یکطرفه می‌خواهند.
امارت اسلامی از منفعت‌جویی و سیاست‌های تک‌تازی‌های آنان معذور است. با درک این امر مهم واستراتیژیک، سیاست‌گذاری منافع‌محور امارت اسلامی را باید جهان و منطقه که حق دارد چنین باشد تقویت کرده رو به روابط و تعامل حسنه با امارت اسلامی بیاورند. چون افغانستان باید از این مرحله اسفبار عبور کند تا دیگر شاهد جنگ های خانمانسوز، مهاجرت های فرا مرزی و بیشتر از این شاهد ضربه خوردن اقتصاد افغانستان نباشیم که فاجعه بار برای همه خواهند بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *