اسلامی

تنها رمضانی نباشید!

چرا در برابر گناه بی اعتنایی می‌کنید؟ همین که روزه و رمضان به پايان می‌رسد، عید و ماه شوال آغازمی‌گردد، بی‌اعتنایی نسبت به گناه در میان مردم ایجاد

حبیبی صالحی
چرا در برابر گناه بی اعتنایی می‌کنید؟
همین که روزه و رمضان به پايان می‌رسد، عید و ماه شوال آغازمی‌گردد، بی‌اعتنایی نسبت به گناه در میان مردم ایجاد
می‌شود.
حرمت‌گزاری که قبلاً در ماه مبارک رمضان وجود داشت را فراموش می‌کنند، روشن نیست که این حرمت‌گزاری برای ماه رمضان بود یا برای خدای خالق این ماه مبارک.
دقیقاً حرمت گزاری حالت روزه برای خالق و آفریدگار ماه بود؛ پس همان خدا، خدای همه ماه ها و خدای همه زمان و مکان است.
عبدالرحمن ابن الجوزی رحمه الله چه زیبا می‌گوید:
«ﻳﺎ ﻣﻦ ﻋﺰم ﻋﻠﻰ اﻟﻤﻌﺎﺻﻲ ﻓﻲ ﺷﻮال أَللشهر اﺣﺘﺮﻣﺖ أم لرب اﻟﺸﻬﺮ، ويحك رب الشهرين واحد؛ اى کسى که در ماه شوال تصمیم به معصیت گرفته‌ای، معلوم نیست که حرمت‌گزاری شما برای ماه بود یا براى پروردگار ماه؟ وای بر تو، پروردگار هردو ماه یکی است. (عبدالرحمن ابن الجوزی، التبصرة، ج ۲ ص ۱۱۱)
مسلمان رمضانی نباشید، مسلمان الهی باشید. مسلمان اعتقادی و فکری باشيد. خدای متعال می فرماید:
{ فَذَ ٰالِكُمُ ٱللَّهُ رَبُّكُمُ ٱلۡحَقُّۖ فَمَاذَا بَعۡدَ ٱلۡحَقِّ إِلَّا ٱلضَّلَـٰلُۖ فَأَنَّىٰ تُصۡرَفُونَ؛ ترجمه: پس آن خدا پروردگار حقیقی شماست، پس بعد از حق، چه چیزی است جز گمراهی؟ پس چگونه (از پرستش او) روی گردان می‌شوید؟!}. [سوره يونس: ۳۲] در هر لحظه‌ی عمر و در هر گام زندگی با خدا باشید و خدای متعال را به یاد داشته باشید.
خداوند«ج» همیشه با شما است، اگر که شما با او تعالی بیگانگی و دوری نکنید. خدای جل‌جلاله می‌فرماید:
{وَهُوَ مَعَكُمۡ أَیۡنَ مَا كُنتُمۡۚ وَٱللَّهُ بِمَا تَعۡمَلُونَ بَصِیر ؛ ترجمه: و هر کجا باشید او تعالى با شماست، و الله به آنچه می‌کنید بیناست}. [سوره الحديد: ۴] اخلاق رفتاری و گفتاری که در ماه رمضان از آدرس روزه داری، تربیت یافته اید را از یاد نبرید. رمضان الگوی عملی مواصفات ایمان‌داری برای دیگر ماه های سال بود، آن الگو را فراموش نکنید.
تربیت استحکام ایمان‌داری و اخلاق‌مداری، تربیت صبر و تحمل، تربیت نیکوکاری و خیراندیشی، تربيت عبادت مخلصانه و معاملات‌ شریعت‌مدارانه، تربیت کنترول و نگهداری ظاهر و باطن، تربیت لگام زدن هوا و هوس و… همه از تداوم دائمی و عملکرد همیشگی
می‌طلبد.
خدایا، فهم درست حقیقت روزه و رمضان و دانش دقیق بندگی به خدای آفریدگار را نصيب ما گردان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *