اجتماعی

نقش حیاتی استخراج معادن درتقویت اقتصاد وتأمین امنیت اجتماعی

معادن در جهان امروز از اهمیت قابل ملاحظه ی برخوردار است و یکی از زیربنا های مستحکم اقتصادی در جهان محسوب می شود.

ا. رهیاب
معادن در جهان امروز از اهمیت قابل ملاحظه ی برخوردار است و یکی از زیربنا های مستحکم اقتصادی در جهان محسوب می شود.
افغانستان نیز از جمله کشورهای است که سرشار از منابع زیر زمینی می باشد واین کشور از منظر داشتن معادن در منطقه بی نظیر است و با ارزش ترین معادن را در خود جا داده است. یگانه منبع درامد که بتواند در دراز مدت افغانستان را از وضعیت بد اقتصادی نجات دهد همین معادن است. هر چند این کشور از لحاظ ذخایر زمینی غنی است؛ اما با آنهم دولت های گذشته اقدام موثر ودر خورستایش برای استخراج وبهره برداری از معادن انجام نداده اند. مردم نیزکدام بهره برداری اقتصادی جهت رسیدن به یک زندگی مرفه ازمعادن شان نداشته اند؛ دلیل این امر را میتوان نا به سامانی های داخلی و عدم توجه مسئولین وقت در خصوص استخراج معادن عنوان کرد.
براین اساس تمرکز بالای معادن و استفاده موثرو مناسب از ذخایر طبیعی به خاطر تأمین دورنمای اقتصاد در افغانستان و ایجاد فرصت های شغلی راهی است که می تواند آینده ی درخشان را برای مردم تأمین کند. اکنون نیز این فرصت مساعد گردیده است چون علاقه مندی کشور های خارجی درخصوص استخراج معادن افغانستان و سرمایه گذاری دراین بخش بی پیشینه است طوریکه اخیراً سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان از آمادگی این نهاد برای همکاری با وزارت معادن وپترولیم دولت افغانستان خبر داد که شهاب الدین دلاور وزیر معادن وپترولیم کشور نیز دراین دیدار اظهارداشت که امارت اسلامی تلاش دارد تسهیلات بیشتری در بخش معادن ایجاد کند تا فرصت های سرمایه گذاری در این بخش ایجاد گردد وشفافیت؛ سرعت وتحرک لازم تأمین گردد.
افغانستان کشوریست که ازنقطه نظر جغرافیایی واقتصادی از قدیم تا حال مورد توجه کشورهای منطقه وجهان قرار داشته است اما متأسفانه زمام داران امور درگذشته ها نتوانسته اند از این نقطه برداشت لازم را نمایند ومنافع علیای کشور راتأمین نمایند؛ اکنون یگانه امید مردم ازامارت اسلامی افغانستان این است که این همه امتیازات از دست رفته را با تدبیر وسیاست لازم دوباره بدست بیآورد و با تحقق وتطبیق برنامه های انکشافی مطلوب قدم های محکم واستوار را برداشته وامید وآرزوی این ملت بیچاره ودرد دیده را حصول نمایند که با تطبیق برنامه های استخراج معادن از یک طرف می توانیم به خود کفایی اقتصادی دست یابیم واز طرف دیگر هم به ثبات دایمی امنیتی خواهیم رسید. امروزه اگر عمل خلاف قوانین ودساتیر امارت اسلامی در گوشه های از کشور انجام می شود یگانه دلیل آن را می توان در فقر وبیکاری جستجو کرد.
بدون تردید فقروامنیت این دو ارتباط بسیار تنگاتنگی با یکدیگر دارند؛ اگر بتوانیم با استفاده از بهره برداری از معادن وضعیت اقتصادی جامعه را بهبود بخشیم بدون شک فعالیت فوق العاده یی را برای تأمین امنیت اجتماعی نیز انجام داده ایم چون فقر می تواند جوانان را مجبور به استفاده از اعمال نا جایز بکند. هرچند قرار نیست بگوییم هر کسی با مشکل مواجه شد می‌تواند دزدی کند و امنیت جامعه را به خطر بیندازد، اما نمی‌توانیم منکر این واقعیت هم بشویم که شرایط کنونی اقتصادی یکی از عوامل مهم بروز رفتارهای غیرمعمول در جامعه است.
در واقع وقتی فقر فراگیر می‌شود اولین دستاورد آن افزایش رفتارهای غیرقانونی و پایین آمدن امنیت اجتماعی است. در این بین هم هستند افرادی که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و به اصطلاح آب را گل آلود می‌کنند. در واقع مجرمان سابقه‌ دار هم خود را محق می‌دانند که دست به رفتارهای ضد اجتماعی بزنند؛ درمان این همه نگرانی های امنیتی اجتماعی فقط تحقق برنامه های کلان ملی وگسترش اشتغال زایی درسطح کشور برای جوانان است.
پس اگر می‌خواهیم به صورت پایدار درجامعه امنیت داشته باشیم وگراف فساد واعمال ضد بشری را در جامعه به صفر برسانیم باید میزان رفاه در جامعه افزایش پیدا کند.
در نتیجه می توان گفت، نقش معادن در دور نمای اقتصادی افغانستان از اهمیت قابل ملاحظه یی برخوردار است و این پدیده در پویایی هر چه بیشتر اقتصاد، حتا در فروکش کردن نابسامانی های موجود در این کشور موثر است و می تواند به نا هنجاری های موجود در کشور نقطه پایان بخشد و یک افغانستان درخشان و به پای خود ایستاده را به جهان معرفی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *