گزارش

با فرا رسیدن عید سعید فطر قیمت‌ها افزایش پیدا کرده است

گران فروشی و بلند رفتن نرخ مواد خوراکی در شهر و نواحی کابل، نگرانی های زیادی را به دنبال داشته است همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و حلول عید سعید فطر، نرخ مواد اولیه وضروری سیر سعودی خود را پیموده که مردم را با مشکلات زیادی مواجه می سازد و با آنکه دراین اواخر نرخ نامه یی ازجانب شاروالی دراین خصوص تعیین گردیده اما با آن هم چندان تغیری در نرخ نامه ها به چشم نمی خورد در آغاز ماه رحمت و بخشش قیمت ها افزایش داشته باشندگان شهر از این بابت شکایت دارند.

احسان الله
گران فروشی و بلند رفتن نرخ مواد خوراکی در شهر و نواحی کابل، نگرانی های زیادی را به دنبال داشته است همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و حلول عید سعید فطر، نرخ مواد اولیه وضروری سیر سعودی خود را پیموده که مردم را با مشکلات زیادی مواجه می سازد و با آنکه دراین اواخر نرخ نامه یی ازجانب شاروالی دراین خصوص تعیین گردیده اما با آن هم چندان تغیری در نرخ نامه ها به چشم نمی خورد در آغاز ماه رحمت و بخشش قیمت ها افزایش داشته باشندگان شهر از این بابت شکایت دارند. به منظور معلومات بیشتر دراین مورد گزارشی تهیه گردیده که خدمت علاقه مندان و خوانندگان گرامی تقدیم می گردد.
غلام قادر فاروقی یک تن از دکانداران چنین ابراز نظر کرد: نرخ ها در شهر کابل نظر به موقعیت، محل و مکانش تفاوت زیادی دارد هر گوشه کابل یک نرخ دارد که پایین ترین آن مندوی کابل است، به طور مثال یک کیلو گوشت مرغ وطنی ۲۳۰ افغانی، یک کیلو گوشت گوساله ۴۳۰ افغانی، یک کیلو گوشت گوسفند ۵۰۰ افغانی، یک سیر پیاز ۳۵۰ افغانی، یک سیر کچالو۱۶۰ الی 200 افغانی و هم چنان یک کیلو گاز مایع ۶۰ افغانی به فروش می رسد.
فقیرشاه یک تن از عمده فروشان مواد ارتزاقی فروشی مندوی کابل نظر و دیدگاهش را در مورد نرخ و نوا چنین ابراز داشت: مندوی کابل قسمی که از نامش پیداست مرکز خرید و فروش تمام اجناس مورد نیاز مردم پایتخت و ولایات می باشد، بلند رفتن قیمت مواد خوراکی و غیر خوراکی امریست عادی که همه ساله در حال تغییر و تحول می باشد. گاهی قیمت مناسب خواست مردم گاهی خلاف میل و توقع مردم، در حالی که همه موانع سر راه قیمت ها بر می گردد به تاجران ملی و سرمایه گذاران که هر قدر مواد مورد نیاز مردم را به نرخ پایین تر به عمده فروشان بفروشند به همان میزان رضایت مردم را کسب می کنند و ما هم بلند به فروش نمی رسانیم، اما چاره نیست باید نفع و ضرر را در نظر گرفت، در حال حاضر یک سیر برنج سیله اول ۹۵۰ افغانی که یک بوری آن ۳۳۰۰، یک سیر برنج سیله چوچه دوم ۶۰۰ افغانی، یک سیر برنج شوله یی حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ افغانی و یک سیر نمک سفید ۱۰۰ افغانی به فروش می رسد ولی هنوز قناعت مردم را حاصل نکردیم، چون توان خرید را ندارند.
حاجی بریالی احمدی یک تن دیگر از خوارکه فروشان شهر کابل پیرامون فروشات چنین گفت: همه ساله به خصوص در آغاز و ختم ماه پر فیض رمضان، نرخ مواد غذایی در شهر کابل افزایش می یابد و دلیل اصلی آن بلند بودن نرخ اسعار خارجی و عدم کنترول دقیق بازار باشد در حالی که نرخ نامه موادخوراکی و غیر خوراکی از طرف شاروالی کابل بر درب تمام دکان ها نصب است اما عملی نمی شود، چون بعضی نرخ ها هم به ضرر دکانداران تمام می شود، علت آن بلند بدست آوردن مواد از سوی تاجران می باشد، اگر اجناس به نرخ مناسب بدسترس ما قرار گیرد ما هم خوشنود هستیم و ارزان به فروش می رسانیم و هم مردم بیچاره ما راضی اند، در حالی که یک سیر بوره نرمه ۴۵۰ افغانی که یک بوری هفت سیره آن ۳۱۵۰ و یک سیر بوره دانه کلان ۴۳۰ افغانی که یک بوری آن ۳۰۱۰، یک قطی روغن مایع ۵ لیتره ۶۰۰ الی ۵۸۰ افغانی و یک بشکه روغن ۱۰ لیتره ۱۰۳۰ افغانی، یک بشکه روغن ۱۶ لیتره مبلغ۱۶۵۰ افغانی، یک سیر لوبیای خوب ۸۰۰ و یک سیر لوبیای متوسط ۶۰۰ افغانی، یک سیر نخود ۹۰۰ افغانی، یک بوری آرد قزاقی مبلغ۱۸۳۰ و یک بوری آرد وطنی ۱۸۰۰ افغانی فروخته می شود.
احمد فهیم یک تن از باشندگان کابل چنین گفت: خوشحالم از این که زندگی را پیش می بریم و روزگار نامناسب را می چلانیم، اما قیمت بودن مواد خوراکی نفس گیرمان کرده است و تشویش و نگرانی مواد خوراکی مانند زخم ناسور هر دقیقه و لحظه تن و بدن ما را می سوزاند، توان و قدرت خرید یک بوری آرد و یک بشکه روغن را ندارم اما به برکت ماه رمضان ماه اخوت، دستگیری از مستمندان، نیازمندان و قبولی طاعات و عبادات، روزگار مان طوری
می گذرد که قناعت داریم. ولی طبق آرزو و خواست های انسانی ما نیست، این مشکل نه تنها مرا غافل گیر کرده که ده ها و صدها تن هموطن دیگر ما دامن گیر آن می باشند. مردم از مشکلات اقتصادی و از نبود امکانات برای تهیه ضروریات خویش رنج می برند. زیرا نرخ ها بالا رفته، کنترول در بازار وجود ندارد، هر کس هر چه دل اش خواست همان قسم عمل می کند. خواست ما از مسئولین امارت اسلامی و نهادهای مسئول در قدم نخست تأمین قیمت ها است، در قدم دوم امیدواریم وضعیت ناهنجار قیمت ها تغییر کند و مردم در فضای محبت آمیز دور از مشکلات روزگار زندگی نمایند.
فدا محمد رفیق یک تن از دکانداران شهر کابل نظرش را در مورد قیمت ها این گونه بیان کرد: همشهریان ما اکثراً نظر به مشکلات اقتصادی توان خرید مواد مورد ضرورت خویش را ندارند. ما هم مشکلات شان را درک می کنیم اما نمی توانیم به ضرر مواد را به فروش برسانیم و قیمت ها تفاوت زیاد دارند مثلاً یک قالب تخم وطنی 250 افغانی، یک قالب تخم پاکستانی 230 افغانی، یک کیلو شیر خشک بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ افغانی، یک کارتن شیر قوت ۴۲۰ افغانی یک کارتن شیر قدرت ۴۳۰ افغانی و هم چنان یک کیلو چای سبز ۳۵۰ الی 400 افغانی و یک کیلو چای سیاه بین ۳۰۰ الی 400 افغانی، یک کیلو دال نخود ۱۰۰ افغانی که یک سیر آن ۷۰۰ افغانی و یک کیلو مکرونی ۸۰ افغانی که یک سیرآن بین ۵۶۰ الی ۵۸۰ افغانی، یک کیلو ماش ۸۰ افغانی که یک سیر آن ۵۶۰ افغانی، هم چنان یک کیلو عدس ۱۱۰ افغانی یک سیر آن ۷۳۰ افغانی به دسترس خریداران قرار می گیرد.
حاجی صمدخان یک تن از همشهریان کابل می گوید: در ماه همدستی، تعاون و کمک به مستمندان و فقیران قرار داریم و باید به حرمت و احترام این ماه خجسته، دست بینوایان را بگیریم و درقیمت ها انصاف و عدالت را مراعات کنیم، ملت درد دیده و رنج کشیده ما توان خرید را ندارند و اگر دارند هم شاید کفایت کننده یک ماه شان نباشد، پس باید تاجران و عمده و پرچون فروشان، مردم را درک کنند و مواد مورد ضرورتی مردم را به قیمت ارزان و مناسب به فروش برسانند در حالی که موارد غیر خوراکی هم سر به فلک کشیده و از سوی دیگر بخش صحی، بلند بودن ادویه جات هم نگرانی های مردم را بیشتر ساخته است۔ خواست و توقع ما از رهبری نهادهای مسئول امارت اسلامی کنترول قیم در بازار و کاهش در قیمت تمام مواد خوراکی، غیر خوراکی و صحی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *