اسلامی

فضيلت روزه

روزه شفاعتگر روز قیامت است. روز قیامت سفارش گران بسیاری به امر الهی از بندگان خدا شفاعت و سفارش می‌کنند.

حبیبی صالحی

قسمت نهم

فضیلت دهم:  روزه شفاعتگر روزه داران

روزه شفاعتگر روز قیامت است. روز قیامت سفارش گران بسیاری به امر الهی از بندگان خدا شفاعت و سفارش می‌کنند، روزه نیز در آن روز برای صاحبش یعنی انسان روزه‌دار شفاعت می‌کند، چه سفارش مهم و بزرگی! درحالی‌که آن روز ‌همه از یکدیگر فرار می‌کنند، خدای متعال وحشت آن روز را چنین به تصویر کشیده است، آنجا که می‌فرماید:

يَوْمَ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِيهِ؛ وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ، وَ صاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ؛ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ يَوْمَئِذٍ شَأْنٌ يُغْنِيهِ (عبس: 34-37)

ترجمه: (قیامت) روزی كه انسان از برادر خود و از مادر و پدرش فرار مى‏كند! (چون هركسى براى نجات خود مى‏كوشد و گمان مى‏برد، چه‌بسا از او درخواست كمك كنند، فرار مى‏كند) و از همسر و فرزندانش (که در دنیا جان و مالش را فدای آنان می‌کرد). روزی که هركدام از آنان وضعى و گرفتارى بزرگى دارد كه او را به خود سرگرم مى‏كند و از هر چیز ديگرى بازمى‏دارد (مجالى براى او باقى نمى‏گذارد تا امكان و فرصت اين را داشته باشد که به ديگران بپردازد، چنان وضعیتی که هرکس را به خود او مشغول مى‏كند و او را از دیگران بى‏خبر مى‏سازد).

روزه در چنین روز فرار و وحشت از انسان روزه‌دار، شفاعت و سفارش می‌کند که حتی پیامبران و رسولان اولوالعزم تنها در فکر نجات جان خود هستند و صدای «نفسی، نفسی؛ خدایا! مرا نجات بده» را بلند می‌کنند و حتی از شفاعت در حق اهل موقف معذرت‌خواهی می‌کنند، در چنین حالت سخت و حیران کن، روزه به بارگاه الهی حضور می‌یابد و می‌گوید: پروردگارا! من این شخص را از خوردن و نوشیدن در طول روز بازداشتم، شفاعت مرا در مورد وی بپذیر، آنگاه خدای متعال شفاعت روزه را می‌پذیرد و روزه‌دار از سوی خدای متعال بخشیده می‌شود، پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم ارشاد می‌فرماید:

الصيام والقرآن يشفعان للعبد يوم القيامة يقول الصيام: أي رب منعته الطعام والشهوة فشفعني فيه. ويقول القرآن: منعته النوم بالليل فشفعني فيه قال: فيشفعان له. (نورالدین هيثمي، مجمع الزواید و منبع الفوائد، ج3 ص235، احمد و طبرانی نیز روایت کرده‌اند.)

ترجمه: روزه و قرآن در روز قیامت برای بنده شفاعت می‌کنند، روزه می‌گوید: پروردگارا! من این شخص را از غذا و شهوت محروم کردم، شفاعت مرا در مورد او بپذیر، قرآن می‌گوید: پروردگارا! من این شخص را از خواب شب محروم کردم، شفاعت مرا در مورد او بپذیر، سپس پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم فرمود: شفاعت هر دوتا پذیرفته می‌شود.

این چه جایگاه بلند وبرتری است که خدای متعال برای روزه این عبادت بی‌ریا عطا فرموده‌اند، خوشا به حال روزه‌دارانی که چنین روز پرافتخاری در انتظار آن‌هاست! خوشا به حال تلاوت کنندگانی که شفاعت قرآن در چنین روزی در انتظار آن‌هاست!

برادر و خواهر مسلمان!

این فضیلت شفاعت روزه و قرآن را فراموش نکنید، روزهای مملو از عبادت روزه و پاس‌های از شب را منور و مزین با تلاوت قرآن برای روز رستاخیز مملو از وحشت و سختی‌ها، بیمه و ذخیره کنید، روز سختی که نجات از آن برای بسیاری مشکل به نظر می‌رسد، اما برای روزه‌داران و تلاوت کنندگان قرآن، با شفاعت روزه و قرآن بسیار آسان می‌گردد، اگر با یک روز روزه‌ای یا با یک‌شب تلاوتی نجات از آن روز سخت میسر شود، زهی عز و شرف!

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن