اسلامی

رمضان ماه انفاق و همدلی با فقرا و مستمندان

رمضان ماه ثبات و پایداری انسان های پیروز و کامگار، ماه بخشش و تعاون و ماه برگزیده شده الله منان می باشد که در این ماه منزه قرآن عظیم الشأن برای فخرکاینات، معلم انسانیت، ناجی بشریت، چراغ هدایت حضرت محمد مصطفی(ص)، شرف نزول یافت.

احسان الله

رمضان ماه ثبات و پایداری انسان های پیروز و کامگار، ماه بخشش و تعاون و ماه برگزیده شده الله منان می باشد که در این ماه منزه قرآن عظیم الشأن برای فخرکاینات، معلم انسانیت، ناجی بشریت، چراغ هدایت حضرت محمد مصطفی(ص)، شرف نزول یافت. ماه برپا کردن انقلاب درونی انسان ها، ماه تحول و تغییر مسیر واقعی زندگی بشریت، ماه بعثت و تولد خاتم الانبیا، ماه صبر و شکیبایی، تقوا و پرهیزگاری، طاعت و عبادت، قیام و  ماه انفاق و صداقت، کمک با فقرا و مساکین وبالاخره ماهی است که انسان مومن را در مقابل دشمنان خیلی خطر ناک که عبارت از شیطان رانده شده و نفس سرکش است آماده به مقابله و مبارزه در طول سال می نماید. ماه سخاوت و بخشش، انسان مسلمان که این ماه پر از فیض و برکت را خالصاً جهت رضای خداوند قدوس و توانا همان گونه که محبوب الله (ج) از آن استقبال می کرد باید استقبال نماید. آنگونه به فردی مبدل خواهد شد که هیچ گونه شک، تردید، و سوسه های شیطانی و خواهشات نفسانی به وی غالب نخواهد شد. چون خداوند لایزال در (سوره بقره آیات ۱۸۳) می فرماید: ترجمه: «ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بالای شما فرض گردیده همان قسم که بالای امت های گذشته فرض گردیده بود تا باشد که متقی و پرهیزگار شوید.» ماه رمضان آن چنان دارای عظمت خاص نزد خداوند«ج» است که یک رکعت نماز نفل در آن به درجه فرض رسیده و درجه فرض هفتاد(۷۰) مرتبه بالا میرود. پس ای برادر وخواهر مسلمان شما منتظرچه هستید؟ آیا این فرصت بهتر دیگر برای تان مساعد خواهد شد؟ خوشبخت است کسانی که ماه رمضان را دریافت می کنند و در آن روزه می گیرند و چنان کارهای شایسته را انجام می دهند که با گذشت ماه رمضان همه گناهان آنها بخشیده می شود و بدبخت کسانی هستند که ماه مبارک رمضان را دریافت می کنند هیچ نوع اجر، پاداش و ثواب را دریافت نمی کنند و نه هم کدام گناه شان بخشیده می‌شود. الله مهربان فرموده اند: فضایل، برکات و برتری هایی را که در ماه مبارک رمضان نهفته است از دست ندهید، ما انسانان ضعیف و کم درک و فهم از ذکر همه آنها عاجز هستیم. خواهر مسلمان و برادر مسلمانم تا این لحظه از عمرخود زیادخوردیم، نوشیدیم، پوشیدیم، گشتیم، خندیدیم و از نعمت های پروردگار بدون ادای شکر استفاده نمودیم. آیا وقت آن نرسیده که این ماه را چنانکه الله (ج) و رسولش از ما می خواهند سپری کنیم؟ آیا نمی شود که دراین ماه به تمام فرایض، واجبات، سنت ها و مستحبات پابند باشیم؟ آیا نمی شود که این ماه را خواهران و برادران ما با حجاب پابندی کنند؟ آیا نمی شود که این یک ماه رسانه ها همه پروگرام های خویش را مطابق ارزش های واقعی اسلامی نشر نمایند؟

و ده ها موارد دیگر… باید در این ماه از تماشای ویدیو های مبتذل و سریال های غیر اسلامی و از شنیدن موسیقی دست کشیده در عوض قرآن کریم را تلاوت نماییم. هم چنان باید از ضیاع وقت توسط فیس بوک و یا دیگر پروگرام های غیر مفید جلو گیری کنیم. باید در این ماه از دروغ گویی و خیانت، فریب کاری وچشم چرانی، غیبت و سود خوری، گران فروشی و احتکار و … گناهان دست برداریم. بناءً از تمام تاجران و توانمدان متقاضی که به برکت و احترام ماه نزول وحی و چراغ روشنگر عالم بشریت، دستان خالی مساکین وفقرا، یتیمان و ضعیفان، بیوه زنان و ناداران را بگیرند. به شرط این گام برداریم و اگر دراین ماه گام برداشتیم ان شاء الله به توفیق پروردگار تمام عمر پایه دار خواهیم بود. چون و عده الله حق است. چرا لذت های واقعی و ابدی آخرت را با لذت های موقتی و کاذب دنیای به باد فنا داد. پس نباید از نعمت های بی پایان و غیر قابل مقایسه بهشت چشم پوشی کرد و از آن بهرمند باید شد. چرا پروردگار و خالق یکتا را از خود ناراض سازیم. هم چنان شفاعت محبوب خداوند(ج) را در روز رستاخیز از دست دهیم. آتش و عذاب جهنم را همواره برای خود شعله ور سازیم. بیاید و امروز به تمام این ناروایی ها و کارهای ناپسند ازعمق قلب نه بگویم و امروز چنان توبه کنیم که شیطان کاملاً مایوس شده ورد پایت را الی ابدل ابد ترک نمایید. این ماه مبارک رمضان را غنیمت شمرده با تمام وجود و نیروی خدای که در اختیار داریم، الله (ج) را عبادت نماییم. چون که خداوند (ج) میداند که رمضان دیگر نصیب ما خواهد شد یا نی. بیاید امروز از صدق دل پروردگار را دوست داشته تا الله ما را دوست داشته باشد. واقعاً هر لحظه ماه رمضان خیلی گران بها و با ارزش است و متوجه باشید که ۲۴ ساعت هر شبانه روز را طبق عادت به خود قرارداده، کمک به فقرا و مساکین، خدمت پدر و مادر توجه و احترام به همسایه ها را فراموش نکرده رفتار، گفتار و حرکات خود را مناسب حال خود تنظیم کرده تا افراد گم گشته راه را بیابند و شما نیز صاحب اجر و پاداش بزرگ شوید. دستگیری و انفاق با مستمندان و محتاجان عملی ایست نیکو، بسا بزرگ و عظیم که خیر دنیا و آخرت در آن نهفته است و باید به سوی آنان شتافت.

دادن صدقات و زکات به این قشر آسیب پذیر فرصت ایست طلایی و چانس است موفقیت آمیز.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن