افغانستان

عباس ستانکزی از امریکا خواست؛ سفارت خودرا در کابل بازگشایی کند

معیین سیاسی وزارت امور خارجه امارت اسلامی از ایالات متحده امریکا خواسته است تا سفارت خودرا در کابل بازگشایی کند.

معیین سیاسی وزارت امور خارجه امارت اسلامی از ایالات متحده امریکا خواسته است تا سفارت خودرا در کابل بازگشایی کند.

شیرمحمد عباس ستانکزی در دیدار از قونسلگری افغانستان در شهر دوبی، امارات متحده عربی گفت: «مسئولیت‌های خودرا ادا بکنیم. بیایید سفارت خودرا باز کنید. امنیت تان را ما می‌گیریم. وقتی شما بیایید دیگر کشورها هم این کار را می‌کنند. حالا بسیاری از کشورها در ملاقات خصوصی با ما می‌گویند که اگر امریکا روابط خودرا با شما ترمیم کند، ما فوراً می‌آییم.»

در حالی که امارت اسلامی در پی ایجاد تعامل مثبت در پرتو شریعت اسلامی و منافع ملی با جهان است، اما امریکا می‌گوید که قرار نیست هیچ کشوری امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد.

شارژدافیر سفارت ایالات متحده برای افغانستان در یک نشست آنلاین با شماری از خبرنگاران زن افغان گفته است هرچند برخی مراکز دیپلوماتیک افغانستان در اختیار امارت اسلامی قرار گرفته است، اما هیچ کشوری برنامه‌ای برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی ندارد.

کرن دیکر همچنین تاکید کرده است که ایجاد روابط خوب امارت اسلامی با زنان و مردان در داخل افغانستان، به معنی ایجاد روابط خوب سایر کشورهای جهان با امارت اسلامی است.

او گفت: «ما از همه این کشورها شنیده ایم که به رسمیت شناختن امارت اسلامی را به مثابه حکومت مشروع افغانستان در برنامه ندارند. درک من این است که هیچ کشوری به شمول کشور خودم وجود ندارد که امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد. بنابراین اگر امارت اسلامی خواهان روابط خوب با سایر کشور های جهان اند، باید با زنان و مردان کشور خود روابط خوبی داشته باشند.»

امارت اسلامی بارها اعلام کرده که سیاست فشار در افغانستان نتیجه نمی‌دهد و باید کشورها با افغانستان تعامل کنند زیرا کابل خواهان برقراری روابط با همه کشور ها به شمول ایالات متحده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی گفت: «مسایل سیاسی یا مسایل بیرونی کشور نباید وابسته به مسایل داخلی افغانستان باشد. مسایل داخلی افغانستان مربوط به مردم افغانستان است. مردم افغانستان درمورد مسایل داخلی کشور مستقلانه تصمیم می‌گیرند.»

در دست کم یک ماه پسین، سفارت افغانستان در تهران، قونسلگری افغانستان در شهر دوبی امارات متحده عربی و قونسلگری افغانستان در شهر استانبول ترکیه به امارت اسلامی واگذار شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *