سخن انیس

رسانه‌ها باید سیاه را از سفید تفکیک کنند

امروزه رسانه‌ها در تمام زوایای زندگی مردم، حضور چشم‌گیر و موثری دارند، به‌گونه‌ای که بدون بهره‌گیری از آن‌ها زندگی مختل می‌شود.

امروزه رسانه‌ها در تمام زوایای زندگی مردم، حضور چشم‌گیر و موثری دارند، به‌گونه‌ای که بدون بهره‌گیری از آن‌ها زندگی مختل می‌شود.

رسانه‌ها با این نقش مهم و ارزنده‌یی که دارند، موظف اند در یک جامعه، روی موضوعات مهم و مثبت کار نمایند.

رسانه‌ها نباید در قضایا، جانب‌گیری خاصی داشته باشند، بلکه هدف‌ شان بازتاب حقایق و نشر موضوعاتی‌ باشد که نیاز مبرم جامعه محسوب می‌شوند و جامعه را به اتحاد، همدلی، فلاح و رستگاری سوق میدهند.

رسانه‌ها باید تاروپود جامعه را به‌صورت محکم ببافند و در راستای ترقی و تعالی جامعه کار نمایند.

نقد و انتقادهایی که سالم و سازنده باشند را باید پیش‌کش نمایند و راه های عبور از معضلات و مشکلات را فراهم بسازند.

در خصوص افغانستان باید گفت که رسانه‌ها برای آگاهی مردم، باید بیشتر سعی به خرج بدهند و با گسست اجتماعی و تنوع‌های قومی که وجود دارند، رشته‌های وحدت و قوت مردم را محکم‌تر ببندند و به‌خاطر انسجام، رفاه و آسایش ملت، تلاش نمایند.

در حالی‌که افغانستان توسط اطلاعات بی‌اساس و نادرست بمباردمان می‌شود، این وظیفه رسانه‌های داخل کشور می‌باشد که سیاه را از سفید تمیز داده و حقایق را در منظر عام به‌نمایش بگذارند.

رسانه‌ها در واقع نقش آئینه را دارند و باید موضوعات مختلفی را منصفانه و به دور از تبلیغات زهراگین و دروغ، بازتاب دهند.

چالش اساسی زمانی‌ پیدا می‌شود که این آئینه سمت زاویه‌ی خاصی قرار داده شود، یا آئینه‌یی باشد که غبار دروغ، صفحه‌ی آن را مکدر کرده باشد.

متأسفانه بعضی رسانه‌ها که در خارج از کشور فعالیت دارند، تمام پالیسی و خط و مشی شان، تخریب نظام، نفاق افگنی و شعله ور ساختن آتش تنش‌های قومی، مذهبی و سمتی می‌باشد.

واضح است؛ رسانه‌ها زمانی استقلالیت خویش را از دست می‌دهند که آله‌ دست بیگانه‌گان، افراد مغرض، جاه‌طلب و مخرب قرار گیرند.

تقویت نظام، وحدت جامعه و بلندبردن سطح آگاهی از وجیبه‌های هر فرد یک ملت و خصوصاً رسانه‌ها می‌باشد.

در این‌صورت نباید ابزار اطلاعاتی در دست افرادی قرار گیرند که همیش در پی متزلزل ساختن پایه‌های وحدت و انسجام ملت، باشند.

نهاد‌هایی که نظارت بر نشر و اطلاع‌رسانی‌ رسانه‌ها دارند، باید فوراً جلو پروپاگندها و خزعبلات را بگیرند و نگذارند که این‌ها بر شیشه‌ی وحدت یک ملت، خدشه وارد کنند.

کسانی‌که پا در رکاب رسانه می‌گذارند و می‌خواهند ادای امانت و مسئولیت کنند، هیچ‌گاه مغلوب دسایس دیگران نشده و حقایق را وارونه جلوه ندهند وآن‌ها باید حقایق را از نزدیک دنبال نموده و از شایعه‌پراکنی پرهیز نمایند.

نقش رسانه‌ها به‌طور عموم در هر کشور، بسیار موثر و ارزنده می‌باشد که حتی دانشمندان آن را ستون چهارم حکومت می‌خوانند.

اگر نظارت درست بالای رسانه‌ها و برنامه‌هایی‌که نشر می‌کنند صورت نگیرد، می‌تواند جامعه را به‌سوی انحراف، بربادی و تباهی سوق بدهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *