افغانستان

در اثیر زلزله اخیر9 تن در پاکستان و 4 تن در افغانستان جان باخته اند

مقامات می‌گویند که در نتیجه زلزلۀ شب سه شنبه در شماری از ولایات افغانستان، زیان‌های جانی و مالی به میان آمده است.

مقامات می‌گویند که در نتیجه زلزلۀ شب سه شنبه در شماری از ولایات افغانستان، زیان‌های جانی و مالی به میان آمده است.

شرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامۀ با فرستادن معلوماتی به رسانه‌ها گفته است که بر اساس آمار ابتدایی، دراین زلزلۀ ۴ تن جان باخته و بیش از ۷۰ تن دیگر زخم برداشتند. به گفتۀ وی این آمار نهایی نیست و تیم‌های نجات در ولایات مختلف مصروف پیشبرد عملیات نجات هستند. معلومات وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که تلفات جانی در تخار و لغمان به میان آمده است. در این حال، شفیع‌الله رحیمی، مسئول مطبوعاتی  وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث به رسانه‌ها گفت که مرکز زلزلۀ ولسوالی یمگان بدخشان بود و در بیش از هفت ولایت دیگر نیز تلفاتی جانی و مالی را به بار آورده است.

او گفته است که در نتیجۀ این زلزله بر اساس آمار ابتدایی ۵۰ تن در کابل، پکتیکا، بدخشان، لغمان، تخار، خوست، بغلان و سمنگان کشته و زخمی شده اند، اما او آمار کشته‌ها و زخمیان را مشخص نکرده است.

رحیمی افزود که در این ولایات ۶۳ منزل مسکونی نیز در نتیجۀ زلزله به گونۀ کامل و قسمی تخریب شده و تعدادی از مواشی مردم نیز تلف شده است.

در این حال، مسئولان در بدخشان گفته اند که زلزله منجر به جراحت یک تن و تخریب بیش از ۵۰ منزل مسکونی در این ولایت شده است.

مقامات پاکستان گفته اند که در اثر این زلزله دست کم ۹ نفر زمانی کشته شدند که سقف‌ خانه‌ها در مناطق مختلف شمالغرب آن کشور بالای شان فرو ریخت.

در همین حال،‌خبرگزاری رویترز گزارش داده است که یک دختر ۱۳ ساله در اثر ریزش دیوار خانه‌اش در شمال پاکستان جان باخته است. بر اساس این گزارش، ۱۵۰ نفر دیگر در شمال این کشور زخمی شده اند و شفاخانه‌ها در منطقهٔ سوات آن کشور حالت اضطراری را اعلام کردند.

مرکز سروی جیولوژی ایالات متحده شدت این زلزله را که در بخش‌هایی از هند نیز حس شد ۶.۵ به مقیاس ریکتر تخمین زده است. بر اساس اطلاعات این اداره، مرکز این زلزله در عمق ۱۸۷ کیلومتری و در ولایت بدخشان در شمال افغانستان بوده است.

مولوی ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، در یک پیام تویتر نگاشته است: «مراکز صحی در تمام ولایات آماده است، به همه روسای صحت عامه در ولایات کشور گفته شده است که به همه مراکز صحی تحت کنترول خود امر آماده باش بدهند.»

مجاهد همچنین تاکید کرده است که برخی ولایت‌های شمال افغانستان ممکن متحمل خسارات شده اند. بنا بر این، به گفتهٔ مجاهد، وزارت داخلهٔ‌ این گروه به تمام مقامات ذیربط دستور داده تا با امکانات موجود مردم را در مناطق آسیب دیده کمک کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *