افغانستان

هلالاحمر افغانی از ثبت یازده هزار کودک مبتلا به سوراخ قلب خبر داد

مسئولان در دفتر جمعیت هلالاحمر افغانی، میگویند که در سال روان خورشیدی، بیش از ۷۰۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب در کشور، درمان شده یا زیر درمان قرار گرفته اند.

مسئولان در دفتر جمعیت هلالاحمر افغانی، میگویند که در سال روان خورشیدی، بیش از ۷۰۰ کودک مبتلا به سوراخ قلب در کشور، درمان شده یا زیر درمان قرار گرفته اند. کمبود امکانات و هزینه برای درمان، همواره یکی از چالشهای فراراه درمان کودکان مبتلا به سوراخ قلب در کشور بوده است.
عرفانالله شرفزوی، سخنگوی دفتر جمعیت هلالاحمر افغانی، میگوید: «امسال ۷۰۷ تن را به شفاخانههای داخلی معرفی کردیم که نُه تن آنان را به پاکستان و بقیه را در کابل به شش شفاخانه فرستادیم. مسئولان سازمان همکاری اسلامی به ما وعده داده اند که در قسمت درمان بیماران با ما همکاری خواهند کرد که این روند تکمیل و بعد عملی میشود. این زمان میبرد و هنوز کسی وعدهی مطلق به همکاری نداده است. نزدیک به یازده هزار [کودک مبتلا به سوراخ قلب] در ماه پیش ثبت شدند که منتظر درمان اند.»
نسرین، باشندهی کابل که کودکش از دو سالونیم به این سو از بیماری سوراخ قلب رنج میبرد، میگوید: «زیاد سینهبغل میشد و شیر نمیخورد؛ فکر کردم که سینهبغل است، هیچ خوب نشد و دستها و پاهایش همیشه سرد میبود و سبز میشد. به شفاخانهی صحت طفل بردیم و سوراخ قلب تشخیص شد و ما را به سرهمیاشت/جمعیت هلالاحمر معرفی کردند.»
در همین حال، پزشکان، آلودگی هوا، تغذیهی ناکافی مادران حین بارداری و ازدواجهای خانوادگی را، مهمترین دلیلهای ابتلا به سوراخ قلب در کودکان عنوان میکنند
عبدالحق قاضیزاده، پزشک در بخش داخلهی عمومی در شفاخانهی باختر، میگوید: «سوراخ قلب دلایل مختلف دارد؛ مانند استفادهی داروهای غیرمجاز در دوران بارداری، ازداوجهای فامیلی، کمخونی که مادران در دوران بارداری از غذای درست و کافی استفاده نمیکنند و این حرکات قلبی و سوراخ قلب را به میان میآورد. باروت در هوا و مواد انفجاری که بر رشد جنین بسیار تأثیر دارد.»
این در حالی است که مطیعالحق خالص، سرپرست دفتر جمعیت هلالاحمر افغانی، روز گذشته در دیدار با سرپرست سفارت بریتانیا برای افغانستان، در قطر، گفته که برای درمان کودکان مبتلا به سوراخ قلب در افغانستان، به هزینهی زیادی نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *