اخبارافغانستان

ذبیح الله مجاهد: یوناما برای تحکیم روابط میان افغانستان و جامعه جهانی تلاش کند

مولوی ذبیح‌الله مجاهد ، سخنگوی امارت اسلامی در واکنش به تمدید ماموریت دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد درافغانستان می‌گوید که این سازمان باید در راستای تحکیم روابط میان افغانستان و جهان مسئولیت خود را به گونه بهتر ایفا کند و از اعمال فشار نادرست در برابرافغانستان استفاده نشود. گفنتی است شورای امنیت سازمان ملل متحد، ماموریت دفتر هیئت معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) را تا هفدهم مارچ سال 2025 میلادی تمدید کرد.

با این حال در مورد تمدید ماموریت یوناما در افغانستان واکنش های گوناگونی وجود دارد.

مولوی ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی، تمدید ماموریت این سازمان را به خیر افغانستان می‌داند، اما تاکید می‌کند که یوناما در راستای تحکیم روابط میان افغانسان وجامعه جهانی تلاش کند و مشکلات موجود را از راه تفاهم وگفت وگو حل کند.

” کرسی افغانستان در سازمان ملل متحد باید به افغانستان سپرده شود، ذخایر ارزی افغانستان آزاد شود. همچنان از اعمال فشار های نادرست و تحریم ها در برابر افغانستان جلوگیری شود.”

به گفته مجاهد، امارت اسلامی خواهان ایجاد روابط خوب با سازمان ملل متحد و تمام کشورهای جهان است، بنا براین نقش یوناما دراین مورد بسیار مهم است.

در همین حال، اعضای شورای امنیت، بر حمایت از تلاش‌ها برای تأمین حقوق بشر و آزادی‌های اساسی افغان‌ها به‌خصوص زنان و دختران تاکید کرده و نقش یوناما را در این زمینه، مهم خوانده اند.

یامازاکی کازویوکی؛ نماینده‌ی دایمی جاپان که در ماه جاری ریاست شورای امنیت را به عهده دارد وپیش نویس قطعنامه تمدید ماموریت یوناما نیز ازسوی دولت جاپان به شورای امنیت ارائه شده است، پس از تصویب این قطعنامه، گفت که جامعه‌ی جهانی خواهان تعامل و اعتمادسازی با امارت اسلامی است و به همین دلیل، حضور یوناما در افغانستان ضروری است.

“نقش یوناما در زمینه‌ی رسیدگی به وضعیت بشری و حقوق بشر به خصوص برای زنان و دختران، نسبت به هرزمان دیگری مهم است. حضور یوناما ضروری است زیرا ما، جامعه‌ی بین‌المللی، به دنبال تعامل و اعتمادسازی با طالبان هستیم، همانطور که ماه گذشته، در نشست نمایندگان خاص در دوحه توافق شد”.

این در حالی است که به باور برخی از کارشناسان سیاسی، یوناما دریک سال اخیر درجهت تعامل سیاسی جهان با امارت اسلامی و حل یک سلسله مشکلات دیگر در این کشور موفق نبوده است.

در همین حال، سازمان عفو بین‌الملل، با استقبال از تمدید ماموریت یوناما، از رزا اوتونبایوا رییس این دفتر خواسته است که حقوق شهروندان افغان را در اولویت قرار دهد.

از سوی هم سید مقدم امین ، یکتن از کارشناسان سیاسی می گوید :” یوناما باید یک طرح مشخص داشته باشد تا اینکه امارت اسلامی با جهان وصل شود و در نهایت افغانستان جایگاه حقوقی خود را در سازمان ملل متحد بدست آورد.”

گفتنی‌ست که شورای امنیت سازمان ملل متحد، از سرمنشی این سازمان نیز خواست که هر سه ماه، یک بار در مورد ماموریت یوناما و وضعیت افغانستان، گزارش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *