افغانستان

شیوع بیماری حاد تنفسی در ولسوالی پامیر بدخشان

سازمان جهانی صحت در افغانستان تایید کرد که در اثر شیوع بیماری "عفونت شدید تنفسی" در پامیر، از ولسوالی‌های دوردست ولایت بدخشان، کم از کم ۱۷ تن جان باخته اند.این سازمان در رشته پیام‌هایی در تویتر گفت که تا کنون ۹۷ واقعهٔ از بیماری حاد تنفسی در این ولسوالی به ثبت رسیده و تلاش‌ها برای رسیدگی به بیماران جریان دارد.

سازمان جهانی صحت در افغانستان تایید کرد که در اثر شیوع بیماری “عفونت شدید تنفسی” در پامیر، از ولسوالی‌های دوردست ولایت بدخشان، کم از کم ۱۷ تن جان باخته اند.این سازمان در رشته پیام‌هایی در تویتر گفت که تا کنون ۹۷ واقعهٔ از بیماری حاد تنفسی در این ولسوالی به ثبت رسیده و تلاش‌ها برای رسیدگی به بیماران جریان دارد.

به گفتۀ این سازمان، برای جلوگیری از گسترش شیوع این بیماری در این ولسوالی، با مقام‌های محلی در بدخشان همکاری کرده و در حال حاضر، تیم‌های صحی در پامیر بدخشان مستقر شده اند.

سازمان جهانی صحت اضافه کرده که راه‌های صعب‌العبور و هوای سرد، مانع رسیدن کمک‌ها‌ به ولسوالی پامیر شده است. به گفتۀ این سازمان، با وجود این مشکلات، آنان دارو و تجهیزات صحی را برای درمان بیماران به این منطقه ارسال کرده اند.

اخیراً وزارت صحت عامۀ گفته بود که پس از افزایش تلفات ناشی از بیماری حاد تنفسی، یک تیم صحی را از مرکز ولایت بدخشان به این ولسوالی فرستاده است.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت، گفت که پس از اعزام تیم‌های صحی و درمان بیماران، از شیوع بیشتر این بیماری شدید تنفسی جلوگیری شده است.

برخی از داکتران می‌گویند که در این اواخر، شمار بیماران طرق تنفسی به گونۀ بی‌سابقه در بخش‌های افغانستان افزایش یافته است.

عبدالحسیب نصرت، داکتر موظف در یکی از شفاخانه‌های دولتی، گفته که این بیماری در میان کودکان و بزرگ‌سالان در بخش‌های افغانستان بیشتر شیوع یافته است.

وی افزود: “یکی از عوامل افزایش این بیماری‌ها، عدم واکسین در دوره طفولیت است به خصوص واکسین، سرخکان، سینه‌ و بغل و دیگر واکسین‌هایی که در دوره طفولیت تطبیق می‌شود و معافیت بدن را بالا می‌برد.”

نصرت افزود که نیاز است تا در اسرع وقت به بیماران شدید طرق تنفسی رسیدگی شود در غیر آن، شمار تلفات ناشی از آن مانند ولسوالی پامیر بدخشان، در دیگر ولایات افغانستان نیز افزایش خواهد یافت.

ولسوالی پامیر ولایت بدخشان از مناطق دورافتادۀ افغانستان است که بیشتر باشندگان آن را اقلیت‌ قرغیز تشکیل می‌دهد. این اقلیت با محرومیت زیادی مواجه‌ است و آنان در حال حاضر، از داشتن امکانات رفاهی چون شفاخانه و مکتب محروم اند.

پیش از این، باشندگان این ولسوالی از افزایش بیماری‌های طرق تنفسی ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر سازمان‌های بین‌المللی به آنان شده بودند.

این در حالی است که پیش از این، سازمان جهانی صحت گفته بود که برای آماده‌سازی امکانات مورد نیاز صحی برای فصل زمستان تجهیزات و بسته‌های اضطراری صحی را در نقاط دوردست افغانستان جابجا کرده است.

به گفتۀ این سازمان،‌حدود ۷۰۰ تن تجهیزات طبی در ۹۱ ولسوالی افغانستان جابجا شده که این تجهیزات طبی برای سه ماه کافی خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *