گزارش

افغانستان بدون تولید گازهای گلخانه‌ای قربانی تغییرات اقلیمی

مسئولان دراداره ملی حفاظت از محیط زیست اظهارات تازه شارژدافیراتحادیه اروپا در مورد تاثیرات اقلیمی بر افغانستان را استقبال می‌کنند. آنان می‌گویند که جامعه جهانی موضوع  تغییرات اقلیمی را درافغانستان سیاسی کرده است.

مسئولان دراداره ملی حفاظت از محیط زیست اظهارات تازه شارژدافیراتحادیه اروپا در مورد تاثیرات اقلیمی بر افغانستان را استقبال می‌کنند. آنان می‌گویند که جامعه جهانی موضوع  تغییرات اقلیمی را درافغانستان سیاسی کرده است. با این حال شارژدافیر اتحادیه اروپا از جامعه جهانی خواسته است که افغانستان را در جلوگیری از تاثیرات ناگوار تغییرات اقلیمی کمک کند.

درحالی‌که تاثیرات منفی تغییرات اقلیمی بر محیط زیست در افغانستان نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است، شارژدافیراتحادیه اروپا در دیداراش با معاون سیاسی امارت اسلامی،  گفته است که افغانستان یکی ازکشورهای قربانی تغییرات اقلیمی می‌باشد.

وی تاکید کرده که نیاز است جامعه جهانی در زمینه جلوگیری از آسیب‌های این پدیده، افغانستان را کمک کند.

با این حال روح‌الله امین، رئیس بخش تغییر اقلیم در اداره حفاظت از محیط زیست می‌گوید که جامعه جهانی، مسئله تغییرات اقلیمی را در افغانستان سیاسی ساخته است.

“تغیرات اقلیمی در افغانستان باعث خشکسالی‌های پی‌درپی، بیکاری، فقر و مهاجرت‌ها شده است. برای مبارزه باچنین وضعیتی، همکاری جامعه جهانی مهم وحیاتی است.”

ازسویی هم شماری از آگاهان محیط زیست به این باورند که افغانستان در تولید گازهای گلخانه‌ای و تغییرات اقلیمی نقشی ندارد و کشورهای دیگر باید در این رابطه آسیب‌های افغانستان را جبران کنند.

عبدالهادی اچکزی، یکی از آگاهان مسائل محیط زیستی دراین مورد می‌گوید:”کشورهایی که باعث تغییرات اقلیمی شده‌اند و گازهای گلخانه‌ای تولید می‌کنند، مکلف‌اند تا افغانستان را که از این ناحیه متاثر شده، کمک کنند.”

محب‌الله شریف، یکتن از مبصرین اقتصادی نیز می‌گوید که امارت اسلامی نباید برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، تنها به کمک‌های جامعه جهانی اتکا کند.

“آب‌های افغانستان باید مدیریت شوند و از استفاده بی‌رویه آب‌های سطحی نیز جلوگیری صورت گیرد.”

نگرانی از تاثیرات ناگوار تغییرات اقلیمی بر افغانستان درحالی از سوی شارژدافیر اتحادیه اروپا مطرح می‌شود که براساس گزارش سازمان ملل متحد، افغانستان از جمله آسیب پذیرترین کشورها از لحاظ تغییرات اقلیمی می‌باشد و برای سومین سال متوالی بدترین خشکسالی را سپری می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *