اجتماعی

در قبال معتادان همه مسئولیت دارند

هزاران معتاد مواد مخدر برای نجات از سرمای زمستان در ولایات مختلف افغانستان، به مکان های امن منتقل شده اند.

لیلما نوری

هزاران معتاد مواد مخدر برای نجات از سرمای زمستان در ولایات مختلف افغانستان، به مکان های امن منتقل شده اند.

وزارت داخله امارت اسلامی کشور می‌گوید، آنان یک کمیته را مؤظف ساخته اند تا معتادان بی سرپناه و در معرض خطر را در شماری از ولایت ها شناسایی و برای نجات شان از سرما، آنان را در مکانهای گرم جا به جا سازند.

عبدالنافع تکور سخنگوی وزارت داخله امارت اسلامی به رسانه ها گفت، آنان برای نجات معتادان بی سرپناه از خطر مرگ در این سرمای زمستان یک کمیته را موظف ساخته اند.

“تا حال از مناطق مختلف کشور حدود ده هزار معتاد مواد مخدر جمعآوری شده اند که از این میان تنها شش هزار و پنجصد تن آنان از شهر کابل و هرات گردآوری شده اند. معتادانی که سرپناه ندارند و با خطر روبه رو اند، جمعآوری آنان در صدر کار این کمیته قرار دارد. ”

اگر گاهی زیرپل سوخته نظر افگنیم می بینیم که انبوهی از شهروندان ما با حالت بسیار نزارومظلومانه در چنگال اعتیاد دست وپا می زنند که توجه هر بیننده وچشمان حیرت زده آنان را به سوی خود جلب می‌کند.

شهروندان ما که بیشتر آنان رامتأسفانه جوانان تشکیل می دهد،زندگی آرام وسراپا عاطفه را که در کنار خانواده های خود داشتند ازدست داده اند واکنون در بین کثافات وآلودگی های متعفن زندگی می کنند واز هزاران بیننده که مشغول تماشای آنان هستند کمک می‌طلبند وآنان را برای نجات خود از چنگال هیولای اعتیاد دعوت می کنند.

در برابرمعتادین تنها حکومت مسئولیت ندارد ملت‌ما،در این مورد نیزمسئول خواهند بود که اگر همدوش بادولت در مبارزه با این بلای خانمان سوز سهیم نگردند شاهد فراگیری این درد خانمانسوز برانداز خواهیم بود. اگر اقشار مختلف جامعه در برابر این پدیده منفور ساکت باشند و مسئولیت خویش را انجام ندهند،به زودی آتشی که جرقه های اولیه آن زیر پل سوخته مشتعل گردیده شعله های آن زندگی تمام شهروندان را خاکسترخواهد نمود.

بنا براین،در قدم اول دولت،بعد ازآن  اقشار جامعه ،دراخیر خانواده ها در قبال معتادین مسئولیت دارند، تا بایک اقدام اساسی ومبارزه پی گیر،ابتدا کشت تریاک رااز بین برده وسپس به تداوی معتادین مظلوم بپردازد، قشر مرفه وپولدار وطن باتأسیس درمانگاه های وسیع به کمک این بیچارگان مبادرت ورزیده وآنان رااز تعفن ومنجلاب بیرون آورند وبه خانه های شان بسپارند.

متأسفانه امروز بسیاری از افراد مشکوک به طور علنی برای معتادین در تمام نقاط کشورمواد هلاکت زای مخدر را میفروشند ولی باید این قماش انسانها بدانند که این امر آتشی است که آنان به دست خود به خانه خود افروخته اند که دیر یا زود دود این آتش به چشم خودوخانواده آنها رفته وسبب آزار واذیت آنها نیز خواهد شد.

شهروندان ما نباید دربرابر اعتیاد بی تفاوت باشند.مسئولیت انسانی و دینی ما ایجاب می کند تا این قشر گرفتار را از بدبختی نجات دهیم وگرنه هیچ تضمینی وجود ندارد که در آینده این مرض مهلک دامان نسل های مارا نگیرد.

پس باید هم برای تضمین آینده فرزندان این مرزوبوم وهم برای نجات عده‌ای از وطن‌داران خود که به دام اعتیاد افتاده اند،به اقدامات لازم دست بزنیم،اکثر مردم بادیده تمسخر به معتادین نگاه می‌کنند.به مال واجناس گران قیمت آنان چشم دوخته اند واموال آنان را به قیمت اندک خریداری می‌کنند. این از نگاه اخلاقی غیرمسئولانه بوده ونشانه نهایت فرصت طلبی آنان را نشان می‌دهد زیرا درعوضی که دست این بیچارگان رابگیرند مال واجناس آنان را به یغما می‌برند.

بنابراین به عنوان یک راه حل باید گفت حکومت وملت به خصوص قشر پولدار برای محو پدیده منفور اعتیادهنوز که دامنه آن بسیار زیاد وسعت نیافته اعتیاد را مهار نمایند .در غیر آن همه‌ی ما در آتش آن خواهیم سوخت.

این در حالیست که بربنیاد آمار معینیت مبارزه با مواد مخدر، پس از روی کارآمدن امارت اسلامی تا اکنون بیش از سه و نیم هزار عملیات برای نابودسازی کشت‌زار‌های کوکنار به راه انداخته شده و ۱۳۴ کار خانه تولید مواد مخدر نیز از بین برده شده اند.

«پل سوخته» بعداز بیست سال، از وجود بیش از هزار معتاد به مواد مخدر، در حال پاک کاری، رنگمالی وتبدیل شدنش به یک محل امن است، که امیدواریم این روحیه ونیت ادامه یابد واز همه مهم‌تر،منابع تورید وفروش مواد مخدر برای همیشه در کشور و خاصتاً درمربوطات پایتخت مسدود گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *