افغانستان

  اوچا:  افغانستان در سال 2023 بدترین خشکسالی در 30 سال پسین را گواه بود

اوچا یا یا دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید:افغانستان در سال 2023 میلادی بدترین خشکسالی را در 30 سال پسین تجربه کرد. 

اوچا یا یا دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل می‌گوید:افغانستان در سال 2023 میلادی بدترین خشکسالی را در 30 سال پسین تجربه کرد.  در سال گذشته، در ولایت هلمند گرمی هوا 2.4 درجه بیشتر در مقایسه با سایر نقاط افغانستان بلند رفته است نمونه ای از تشدید گرما در افغانستان است.در گزارش این نهاد آمده است که «افغانستان در سال 2023 بدترین خشک‌سالی خود را در 30

سال گذشته متحمل شد و چالش‌هایی را که اکنون در سومین سال متوالی با شرایط خشک‌سالی با آن مواجه است، تشدید کرده، امری که سطح ناامنی غذایی در افغانستان را در بین بالاترین سطح نگه‌داشته است.»

برپایه این گزارش، تغییرات اقلیمی عمده‌ترین تاثیرات را بر بخش زراعت گذاشته و همچنان 30 ولایت را از لحاظ کیفیت آب، به‌شدت با چالش مواجه کرده است.

به گفته اوچا،‌ بیابان‌زایی بیش از 75 درصد از زمین را در مناطق شمالی، غربی و جنوبی تحت تاثیر قرار داده است و زراعت للمی که 60 درصد جمعیت به آن وابسته است، به‌دلیل تغییر در الگوهای بارند گی و تغییرات اقلیمی در این کشور با خطر روبه‌رو است.

این سازمان گفته است که 21 میلیون تن در این کشور اکنون به آب پاک و بهداشت نیاز دارند که در مقایسه به 2.4 میلیون تن در یک دهه قبل افزایش شدید داشته‌است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که افغانستان با آنکه در تغییرات اقلیمی هیچ نقشی ندارد در میان کشور های اول آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی است در حالی که حکومت این کشور برای بهبود اوضاع گپ های زیادی برای گفتن دارد مگر عمداً از حضور نماینده امارت اسلامی در نشست های جهانی که به هدف بررسی تغییرات اقلیمی و بیابانی شدن جهان برگزار می شود  جلوگیری شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *