سیاسی

حکومت مشروع

مقدمه چرا کشورهای جهان با امارت اسلامی تعامل رسمی نمی‌کند وآن را برسمیت نمی‌شناسد؟ مشکل کجاست؟ 

مقدمه

چرا کشورهای جهان با امارت اسلامی تعامل رسمی نمی‌کند وآن را برسمیت نمی‌شناسد؟

مشکل کجاست؟

روابط کشورها بر اساس ضوابط شکل می‌گیرد یا بر اساس سلیقه‌ها و رعایت‌ها و روابط؟

نظام سیاسی دولت و تشکیل حکومت باید چه شرایط را دارا باشد تا مورد تعامل رسمی کشورهای جهان و مورد قبول  سازمان ملل متحد باشد و بحیث حکومت مشروع در جهان رسمیت داشته باشد؟ . تعامل رسمی با حکومت از حقوق بین المللی مردم‌ و مکلفیت کشور‌های جهان است که باشند‌گان این‌سرزمین را بحیث حکومت مستقل بشناسند .

مطابق قوانین بشری که امروزه کشورهای جهان، امور بین دولت ها و تعامل سیاسی خود را تنظیم می‌کنند، هر حکومت که مشروعیت داشته باشد، حقوق بشر بر اساس مساوات  بدون کدام برتری‌جویی در نژاد، زبان، قوم و سمت بنا شده باشد، ارتش‌های انسانی‌، منافع سایر کشورها و منافع جامعه در آن رعایت شود،  دارایی و ملکیت‌های مردم، عفت وعزت مردم ، دین و باور مردم، حرز و حریم خصوصی و ناموس مردم، خون مردم و ارزش‌های دینی و انسانی مردم تامین بوده باشد و همچنان حکومت از جایگاه دولت، تامین امنیت و حراست از حاکمیت ارضی را تضمین  کرده باشد، هیچ مانعی وجود ندارد که کشورهای جهان طور رسمی با آن تعامل نکند.

اکنون که شاهد هستیم هنوز کشور های جهان طور رسمی با حکومت مشروع سرزمین ما تعامل ندارد، سوال این است که  نظام امارت اسلامی دارنده‌ای کدام اوصاف و شرایط بین المللی نیست ؟  مشکل از نظام امارت است یا برخورد‌های سلیقوی و رعایت منافع که در گرو روابط است ؟

در  این نوشته مختصراً به موضوع حکومت مشروع پرداخته ام و مزایا و معایب آن را از لحاظ قانون مختصراً نوشته ام تا با مطالعه این مختصر برای مخاطب گرامی روشن شود که تقصیر کجاست ؟

مفهوم مشروعیت  سیاسی

حکومت مشروع یک مفهوم مهم در حوزه‌ی سیاست و فلسفه است که به طور کلی به معنای حاکمیت یا سلطه‌ی قانونی  بر یک جامعه اشاره دارد. ایده‌ی حکومت مشروع به ماهیت و منشأ قانونی حاکمان و نیز به روش تشکیل و انتخاب آن‌ها مرتبط است.

در سطور آتی طی چند عنوان مختصراً در تعریف حکومت مشروع، مبانی و اهمیت آن برای یک جامعه می‌پردازیم.

– تعریف حکومت مشروع:

حکومت مشروع به طور کلی به معنای حاکمیتی است که براساس قانون و اصول اخلاقی تشکیل می‌شود و از طریق روش‌های قانونی یا اخلاقی برای انتخاب و تشکیل حاکمان اقدام می‌کند. حکومت مشروع با در نظر داشت تعریف‌های مختلف بصورت کلی حکومت مبتنی بر قانون یا نظام قانون‌مند است و از اصول اجتماعی و انصاف پیروی می‌کند.

–  مبانی حکومت مشروع:

الف) حقوق انسانی: حکومت مشروع باید از حقوق اساسی انسان‌ها پشتیبانی کند و آن‌ها را تضمین کند.

ب) مشروعیت قانونی: حکومت مشروع باید بر اساس قوانین منصفانه و قابل قبول تشکیل شده باشد و از قدرت خود به عنوان ابزاری مناسب برای اجرای قوانین استفاده کند.

ج) مشارکت جمعی: حکومت مشروع با مشارکت مردم در فرایند حکومت داری نقش سازنده دارند.

د) اجتناب از سوءاستفاده از قدرت: حکومت مشروع باید از سوءاستفاده از قدرت پرهیز کند و قدرت خود را با مسئولیت و انصاف به کار گیرد.

چنانچه  نظریات  صاحب‌نظران را در فلسفه سیاسی جمع‌بندی کنیم طور کلی مبانی حکومت مشروع  چهار مضمون‌ فوق است که همین‌اکنون نظام امارت اسلامی در مبانی فوق  مشکل ندارد.

–  اهمیت حکومت مشروع:

حکومت مشروع در یک جامعه بسیار اهمیت دارد و دارای تأثیرات فراوانی است. برخی از اهمیت‌های حکومت مشروع عبارتند از:

الف) استقرار نظم: حکومت مشروع رضایت مردمی دارد  و اتباع با رضایت کامل از حکومت خویش نظم  زند‌گی جمعی را رعایت می‌کنند و آرامش کامل بر جامعه مسلط می‌گردد چنانچه امروز شاهد آن هستیم.

ب) حمایت از حقوق و آزادی‌ها: حکومت مشروع باید حقوق و آزادی‌های افراد را تضمین کند و آن‌ها را از سوءاستفاده و ستم محافظت کند. آزادی مطلق و زند‌گی حیوانی سبب بی‌نظمی و فقدان ارزش‌های انسانی می‌شود که مشهود است حاجت به توضیح نیست . امروز اگرچه آزادی در هر جامعه طبق عرف و ارزش‌های مردم اندازه های مختلف دارد اما چه کم باشد چه زیاد بهر دو صورت آزادی انسان در جامعه مقید به قوانین است. این‌نکته را برای آن افزودم تا از موضوع حمایت از حقوق و آزادی سوء برداشت نشود.

ج) توزیع منصفانه منابع: حکومت مسئول توزیع منابع جامعه است و باید از توزیع منصفانه و عادلانه ثروت و فرصت‌ها در جامعه اطمینان حاصل کند.

د) حفظ امنیت و دفاع از  سرزمین : حکومت باید امنیت داخلی و خارجی جامعه را حفظ کرده و از تامین منافع ملی مکلفیت خود را قبول کند .

هـ) تسهیل توسعه و پیشرفت: برای تسهیل فرایند توسعه و پیشرفت جامعه و ارتقاء سطح زندگی شهروندان تلاش نموده و مکلفیت خود را به این مسئله  برای مردم اطمینان بدهد

نتیجه‌گیری:

حکومت مشروع به مثابه یک نظام سیاسی و اجتماعی معتبر، اخلاقی و قانونی، نقش ارزنده در حفظ نظم، عدالت و آزادی‌های افراد در یک جامعه دارد. اصول و مبانی حکومت مشروع شامل حقوق انسانی، مشروعیت قانونی، و اجتناب از سوءاستفاده از قدرت است. اهمیت حکومت مشروع شامل استقرار نظم، حمایت از حقوق و آزادی‌ها، توزیع منصفانه منابع، حفظ امنیت و دفاع ملی، و تسهیل توسعه و پیشرفت است. به عنوان یک مفهوم کلیدی در برقراری یک جامعه عادلانه و پایدار بسیار اهمیت دارد.

– چالش‌ها و موانع در برقراری حکومت مشروع:

اهمیت حکومت مشروع و مزایای آن مشخص شد، اگر رعایت نشود چالش‌های ذیل را به همراه دارد

الف) فساد: فساد می‌تواند به یکی از بزرگترین تهدیدهای حکومت مشروع تبدیل شود. فساد می‌تواند باعث تخریب ساختارهای قانونی و اخلاقی حاکم بر یک حکومت مشروع شود.

ب) نارضایتی اجتماعی: عدم توزیع منصفانه منابع  باعث بروز ناپایداری‌ها و خشونت‌ها در جامعه می‌شود.

مجاهد مستعین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *