ورزش

فواید ورزش برای کودکان

حمیدالله قسمت دوم ورزش منظم‌ به جلوگیری از کاهش دریافت اکسیژن که‌ به‌طورطبیعی با افزایش سن یا در نتیجه عدم تحرک رخ می‌دهد، کمک می‌کند.

حمیدالله

قسمت دوم

ورزش منظم‌ به جلوگیری از کاهش دریافت اکسیژن که‌ به‌طورطبیعی با افزایش سن یا در نتیجه عدم تحرک رخ می‌دهد، کمک می‌کند. کنترل قندخون ورزش ‌به‌وسیله تحریک ماهیچه‌ها برای جذب گلوکز بیشتر، از جریان خون و استفاده از آن برای انرژی، از تجمع قند در خون جلوگیری می‌کند. نقش ورزش در تقویت استخوان‌های کودکان بزرگ‌سالان در دهه ۲۰ زندگی خود شروع‌به از دست دادن توده استخوانی می‌کنند، اما افرادی که ‌به‌طورمنظم از کودکی ورزش کرده باشند، نهایت تراکم استخوانی را قبل از این سن خواهند داشت. افزایش تراکم استخوان ‌به‌پیشگیری از پوکی استخوان کمک می‌کند.

ورزش منظم باعث می‌شود کودکان احساس انرژی بیشتری داشته باشند،‌ به آن‌ها اجازه می‌دهد انرژی مازاد خود را با فعالیت بیرون بریزند و احساس شادابی کنند. این موضوع باعث ‌بهبود خواب شبانه نیز می‌شود. یکی از فواید ورزش در کودکان و بزرگ‌سالان، آزاد شدن بتااندورفین در بدن است. بتااندورفین ماده‌ای طبیعی است که صدها برابر قوی‌تر از مورفین است. همچنین، سروتونین که تنظیم‌کننده خلق‌وخو است نیز طی ورزش افزایش یافته و می‌تواند انرژی و قدرت سلول‌های عصبی کودکان را افزایش دهد و‌ به جلوگیری از اختلالات عصبی کمک کند. نقش ورزش در رشد قد کودکان افزایش انعطاف‌پذیری ستون فقرات و افزایش قدرت در عضلات نگهدارنده ستون فقرات با کمک ورزش، می‌تواند در افزایش رشد قدی کودکان نقش داشته باشد. رشد قدی‌ به یک برنامه عصبی ، غددی بستگی دارد که انرژی موادمغذی را ‌به سمت افزایش توده بدون چربی بدن هدایت کند. ورزش می‌تواند ازطریق اثرات محرک بر ترشح هورمون رشد (GH) و سایر هورمون‌های آنابولیک، محرک لازم برای رشد قدی کودکان را فراهم کند. افزایش ترشح GH ناشی از ورزش، پاسخی ‌به کمبود سوخت حاد یا طولانی‌مدت در اثر ورزش است که متابولیسم را ‌به سمت استفاده از لیپیدها هدایت نموده و باعث رشد قد می‌شود. علاوه بر این، ورزش استرس مکانیکی لازم را برای رشد و بازسازی سیستم اسکلتی عضلانی فراهم می‌کند. ماهیت متناوب ورزش برای عملکرد طبیعی فرآیند رشد سلولی ضروری است. افزایش انعطاف‌پذیری ستون فقرات و افزایش قدرت در عضلات نگهدارنده ستون فقرات با کمک ورزش، می‌تواند در افزایش رشد قدی کودکان نقش داشته باشد افزایش انعطاف‌پذیری ستون فقرات، در افزایش رشد قدی کودکان نقش دارد. نقش ورزش در جلوگیری از چاقی کودکان این کالری‌های استفاده نشده ‌به‌صورت چربی انباشته می‌شوند. ورزش می‌تواند این چربی را از بین برده و وزن را کاهش دهد. درمان چاقی در دوران کودکی بسیار دشوار بوده و شایع‌ترین مشکل کودکان، نداشتن برنامه غذایی سالم و اصولی است. اگرچه رژیم غذایی در کودکان چاق ‌به‌تنهایی منجر‌به کاهش قابل توجه توده چربی و غیرچرب بدن می‌شود، اما افزودن ورزش‌ به رژیم درمانی، نه تنها کاهش وزن را سرعت می‌بخشد و از دشواری کار کم می‌کند، بلکه در افزایش روحیه و شادابی کودکان نیز نقش مهمی دارد. علاوه بر این، فعالیت منظم بدنی نیز عامل مهمی در تنظیم ترکیب بدن در طول دوران رشد است. بنابراین لازم است تمرین را با توجه‌به ویژگی‌های فردی، سن و جنسیت کودک برنامه‌ریزی کرد. ورزش‌های مکرر کوتاه‌مدت برای کودکان سرگرم‌کننده‌تر و در دسترس‌تر هستند. تمرینات استقامتی عمومی و فعالیت‌های پایدار نیز، ازجمله استراتژی‌های ورزشی هستند که برای پیشگیری یا درمان چاقی توصیه می‌شوند. نقش ورزش در جلوگیری از بلوغ زودرس در یک تحقیق، روی ۱۵ کودک  ۱۳ تا ۱۵ ساله که سطح بالایی از فعالیت بدنی داشتند، مشاهده شد قاعدگی در این گروه‌به‌طور قابل ملاحظه‌ای با تأخیر مواجه شده است که این امر تفاوت معنا‌داری با گروه شاهد عادی و دانش‌آموزان رشته موسیقی داشت. همچنین، میانگین وزن بدن و چربی بدن آنان به‌طور معنی‌داری کمتر از گروه کنترل بود. این مطالعه که ۴ سال ‌به‌طول انجامید، نشان داد تخلیه انرژی ممکن است اثر تعدیلی مهمی روی نقطه تنظیم هیپوفیز هیپوتالاموس در بلوغ داشته باشد و در ترکیب با وزن کم بدن، ممکن است حالت قبل از بلوغ را طولانی کند و مانع بلوغ زودرس شود.

ماخذ:

مجله سلامتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *