اسلامیسیاسی

امنیت و صلح از نظر دین مقدس اسلام

بدون تردید امنیت بزرگترین هدف اسلام عزیز بوده و درتمام مقاطع تاریخ حضورگرم وگسترش امنیت با اسلام گره خورده است. تحقق  تمام ارزش های بشری چه فردی وچه اجتماعی تنها درسایۀ امنیت امکان پذیرمیباشد. عبادت وپرستش الله(ج) درفضای آرامش و اطمینان اجرا شده میتواند. خداوند (ج) فرموده است ترجمه:«الله(ج) برای کسانیکه ازشما ایمان آورده واعمال نیکوانجام دادند وعده داده که ایشان را جانشین و خلیفه زمین میگرداند. چنانچه گذشتگان را قرارداده بود، پس دین شان را که درنزد خداوند (ج) پسندیده است ثابت و استوار میگرداند، خوف و هراس شان را به امن و امان تعویض میکند. پس آنان الله(ج) رابندگی میکنند و به او تعالی هیچ چیزی راشریک نمی آورند و کسیکه بعد از آن کفر ورزید همانا آنان فاسقان اند» .

پوهنیار بزرگ نجرابی

بدون تردید امنیت بزرگترین هدف اسلام عزیز بوده و درتمام مقاطع تاریخ حضورگرم وگسترش امنیت با اسلام گره خورده است. تحقق  تمام ارزش های بشری چه فردی وچه اجتماعی تنها درسایۀ امنیت امکان پذیرمیباشد. عبادت وپرستش الله(ج) درفضای آرامش و اطمینان اجرا شده میتواند. خداوند (ج) فرموده است ترجمه:«الله(ج) برای کسانیکه ازشما ایمان آورده واعمال نیکوانجام دادند وعده داده که ایشان را جانشین و خلیفه زمین میگرداند. چنانچه گذشتگان را قرارداده بود، پس دین شان را که درنزد خداوند (ج) پسندیده است ثابت و استوار میگرداند، خوف و هراس شان را به امن و امان تعویض میکند. پس آنان الله(ج) رابندگی میکنند و به او تعالی هیچ چیزی راشریک نمی آورند و کسیکه بعد از آن کفر ورزید همانا آنان فاسقان اند» .

سورۀ نورآیۀ(55)

عبادت درسایۀ امنیت: اگرنصوص قرآن وسنت رامطالعه کنیم به اهمیت امنیت وعظمت آن پی برده وبطوریقین درک خواهیم کرد که امنیت یکی ازاهداف اساسی اسلام است زیرا هرگاه اندکی تأمل داشته باشیم بدین نتیجه می رسیم که امنیت درتمام عبادات شکل محوری راداشته وهیچ عبادت و بندگی درفقدان امنیت به شیوۀ مناسب ادا شده نمیتواند. طوری که همه میدانیم بعد از توحید الله(ج) ورسالت پیامبر(ص) بزرگترین عبادت نماز بوده و نشانۀ بارز مسلمانی است پس نماز که ستون دین است بدون اطمینان روحی وامنیت جسمی برآورده نمی شود جز در مغاره ها. چنانچه خداوند(ج) فرموده است: ترجمه:«برنمازها پابندی ومحافظت داشته باشید و بخصوص برنمازمیانه (نمازعصر) یاهرنمازدیگرکه به نسبت ماقبل وما بعد خود متوسط بشمارمیرود وبرای الله(ج) باعاجزی وفرمان برداری به ایستیدهرگاه(ازدشمن یاچیز دیگری) ترس وهراس داشتیدپس درحال پیاده یاسوارنمازرابه جاآوریدوچون درامن قرارگرفتیدپس خداوند(ج)راآن طوریکه لایق است یادکنیدوبه کمیت وکیفیتی که تعلیم داده است».سورۀ بقره(238) ودرسورۀ نساء (103)فرموده است»هرگاه امنیت واطمینان حاصل نمودیدنمازرابرپا دارید چون(ادای)نمازبرمؤمنان دراوقات مشخص فرض است».

باید نمازدرهرحالت وظروفی اداء گردد امادرسایۀامنیت بارعایت تمام شروط وآدابش وبااطمینان روحی وآرامش فزیکی  اقامه میگردد لذا ازلحاظ اسلام وشریعت ،عقل وفطرت وفضای امروز جداً ایجاب میکندکه  درکشورصلح وامنیت باتمام معنی حکم فرما گردیده تا مردم بتوانند با اطمینان کامل زندگی نموده مکلفیت فردی واجتماعی خود را اداء کنند.یکی دیگرازارکان وبناهای اساسی اسلام قضیۀ زکات میباشد که الله(ج) درسورۀ نور آیت(56) فرموده است ترجمه:« نمازرا قایم کنید وزکات رابپردازید.» بدون تردید نمایش این حکم مبارک شرعی جزدرسایۀ امنیت وآرامی میسرنمی باشد. تازمانیکه پروسۀ اجرا و تطبیق این بنای بزرگ اسلام رواج داشته امت اسلامی ازپدیدۀ فقردرامان بوده وبجای پیش کردن دست تکدی به دیگران همواره دست بالاداشته وازبسا مشکلات وچالش هادرامان بودند.متأسفانه شجرۀخبیثۀاستعماروقتیکه درجهان اسلام ریشه دواند اولین حربه شان علیه برنامه‌ی زکات نشانه گرفته شد که سرانجام فقردرمیان امت اسلامی لانه گذاشت چون دربرنامۀ زکات مقدار اندکی مشخص  ازمالداران جمع آوری شده وبرفقیران ونیازمندان منطقه وفرا منطقه توزیع میگردد.پس میتوان گفت که نخست اسلام باپدیده فقرمبارزه کرده ودربرابراسباب آن سد محکم قرارداده است.چه قسمی که رسول الله(ص) به الله(ج) ازفقرپناه خواسته میفرمودند: ابن حبان باتحقیق شعیب أرنؤوط .

حج رکن مهم دیگراسلام است که بدون تأمین امنیت عملی شده نمیتواند، الله(ج) میفرماید:ترجمه: هرگاه باامنیت وخیریت (درراه حج) بودیدکسیکه نیت حج تمتع راداشت هدیه (قربانی) کندآنچه برایش آسان است»سورۀبقره(196).

اقامۀ حدود وکوتاه نمودن دست مفسدین، جنایت کاران متکرر و قُطّاع الطَّریق،قطع وقمع تمام انواع واشکال فساد جزدرصورت تحقق امنیت امکان پذیر نیست چون این موارد ایجاب میکند که حاکم و ولی الأمرمسلمین درتمام قلمروحکومت خود نفوذ، قوت وسیطره داشته باشد.الله(ج) میفرماید: ترجمه: آنانی را که درزمین برایشان قوت (حکومت) ارزانی کرده ایم پس نمازراقایم کردند،زکات راپرداختند،به نیکی دعوت نمودند،اززشتی نهی کردندپس عاقبت کارهاازآن خداوند(ج) است» سورۀحج(41). پخش ونشر ارزشها، اجرای نیکی ها وبازداری ازچیزهای ناپسند ومنکردروجودحاکم وسلطان قدرت مند خوبترصورت گرفته میتواند.چنانچه عمربن الخطاب وعثمان بن عفان(رض)فرموده اند:»خداوند(ج)آنچه راکه ازفسادومحرمات به واسطۀحاکم مسلمین قلع وقمع میکندگاه به قرآن نمیکند»چون اکثراً فساد پیشه گان ازعقوبت وکیفرعاجل وآنی بیشتربیم وترس دارند،پس لازم است که زعیم مسلمین موقف قاطعانۀ خودرا درتطبیق حدودوتعزیرات اسلامی وقوانین نافذۀ کشورداشته باشد که چنین رفتار اسلامی علیه جنایت کاران بدون تردید درراستای برقراری فضای امنیت وآرامش بسیارمفیدوحیاتی می باشد.

منت گذاری الله(ج) براهل حرم بخاطر نعمت امنیت: نعمت های خداوند(ج) بی حصروحساب است اماپروردگار براهل مکه نعمت امنیت رایادآوری میکند طوریکه درسورۀ(عنکبوت(67): آیانمی بینند که ما حرم رابرای شان محل امن قرارداده ایم درحالی که مردم دراطراف شان ربوده میشوند» خداوند(ج) میان امنیت وایمان ارتباط ناگسستنی داده است: گسترش ایمان، کثرت وپیشرفت مؤمنان،عمل به اجزای ایمان واجرای احکام اسلامی باتأمین امنیت وابستگی دارد قسمی که الله(ج)درسورۀ ابراهیم(35)میفرماید: ترجمه:«آنگاه که گفت ابراهیم (ع) پروردگارا! این جا را سرزمین امن قراربده، من و ذریه ام را ازبندگی بت ها نگهدار.» وهمچنان درسورۀ انعام آیت (82) فرموده است: ترجمه:»آنانیکه ایمان آورده اند وایمان خودراباظلم (شرک) یک جا نکرده باشند پس برای ایشان امنیت است وآنها هدایت شده گان اند.

امنیت فردی واجتماعی:اسلام برامنیت فردواجتماع ترکیزوتأکید فراوان کرده وجامعه رابه ذریعۀ حدود،قصاص وتعزیرات دربرابرهرنوع جرم وجنایت حفاظت وحمایت کرده است.درتشریع اسلامی(قانون گذاری اسلامی)تنوع  حدود وعقوبات بانوع وشکل جرم وابستگی دارد پس میتوان واقعات وجنایات را در5 مراتب کلیدی خلاصه نمودکه به اجرای حکم شرعی بالای مرتکبین آنها امنیت وآرامش ازهر لحاظ برقرارخواهد شد

اقسام جنایت:

1-         جنایت دربرابر بدن،جان واعضاء جسم که مشهور به (قتل وجرح) است.

2- جنایت علیه زن وخانواده که(زنا وفحاشی) است.

3- :جنایت درمقابل مال وسرمایه است هرگاه با وقوت وزورهمراء باشد(راه زنی وخروج مسلحانه)گفته میشود،زمانیکه باتوجیه وتأویل باشد (بغاوت) میگویند، اگربه شیوۀ خفیه ازجهت محفوظ صورت بگیرد(سرقه) نامیده میشود واگرباوسیله ونیروی جاه ومنصب همراءباشد غصب می نامند.

4- جنایت بر آبرو وعزت که (قذف) خوانده میشود.

5- جنایت وتجاوز برمحرمات شرعی ازقبیل خوردنی ونوشیدنی مانند نوشیدن مواد الکولی وغیره. یقیناً شریعت اسلامی باچنین شیوه ها وباتعین حدود وعقوبات مناسب  جامعه را ازتمام حوادث،وقایع جرمی وتمام نا امنی ها نگهداشته است. ای کاش مجرمین این چنین جنایات مطابق شریعت وقوانین نافذۀ کشورما مجازات میشدند که حال مردم ما شاهد این همه ماتم وسوگواریها نمی بودند.  بایددرهرمحیط وجامعه دوشاخصۀ بزرگ زندگی(امنیت واقتصاد) تأمین گردد: قرآنکریم موضوع امنیت رابسیارحایزاهمیت وارزش دانسته وبه امنیت وآرامش انسان ارج فوق العاده گذاشته است.دراین شکی نیست که امنیت یکی از نــعمت های بزرگ الهی برای همه افـراد جامعه انسانی میباشد.  اســلام ازمادۀ (سلم) گرفته شده که معنای سلامتی،آرامش واطمینان را افاده میکند.

نتیجه گیری: از مباحث فوق هویدا میگردد که یکی ازاهداف والای اسلام صلح، امنیت وآرامش بشریت میباشد.آری! بزرگ ترین پیام اسلام امنیت است. طوریکه یکی ازاسمای حسنی خداوند(ج) مؤمن است. چون خداوند(ج) امن دهنده بوده وبه بندگان مخلص اوتعالی نیزمؤمن گفته میشود.چون به معنی اصل کلمه شخص مؤمن همجنس،هم نوع وهم کیش خودرا امن وامان می دهد.چنانچه رسول الله(ص) بروایت بخاری(رح) فرموده است ترجمه:»مؤمن کامل آن است که مردم اورا برمال وجانشان امین بدانند».انسان مسلمان دروقت ملاقات بایکدیگربه کلمۀالسلام علیکم مقابل خودرا ازتمام انواع بیم وهراس امنیت وسلامتی می دهد.یکی ازبرنامۀ انبیاءالهی نهادینه کردن امنیت وآرامش به جــامعۀ انسانی همراه بااطاعت وبندگی الله(ج) میباشد.طوریکه پدربزرگ انبیاء ابـراهیم(ع) بعدازتحکیم پایه های توحید ویکتا   پرستی اولین خواسته اش ازخداوند(ج) امنيت بوده است:ترجمه:(وبه یاد آورید) آنگاه که ابراهیم(ع) عرض کرد پروردگارا! این سرزمین را شهرامن قرارده!واهل آن(آنها که به خداوند(ج) و روز بازپسین ایمان آورده اند ازمفاد ومنفعت های (گـوناگون) روزی بده! گفت (خداوند):«امابه آنهایکه کافرشدند، بـهره ای کمی خـواهیم داد ،سپس آنـهارابه عــذاب آتـش خواهیم انداخت» سورۀبقره(126).وهمچنان اززبان ابراهیم«ع» حکایت نموده میفرماید:ترجمه: آنگاه که گفت ابراهیم پروردگارا!براین سرزمین امنیت عنایت فرما،من وفرزندانم راازپرستش بت(باطل) نگهدار»سورۀ ابراهیم(35).

خـوب دقـت نمائید که بعدازساختن قبله ابراهیم(ع) امنیت را دراولویت قرارداده وآن را ازخداوند درخواست کرده است.این خود دلیل واضح براهمیت این نعمت بزرگ الـهی اســت وخداوند(ج) وقت وزمانی که نعمتهای خودرابرای قریش خصوصاً وبرای جملۀ بشریت عموماً یادآوری میــکند نخست نعمت امنیت رابرآنان بطوراحسان تذکرمی دهد.همان طوریکه پیامبر(ص) همیشه ازخداوندامینت وعافیت دینی، دنیوی واخروی میخواستند چنانچه میفرماید:ترجمه: (پروردگارا!من بخشش وسلامتی دنیاوآخرتت رامیخواهم، پروردگارا !سلامتی وعافیت دردین،دنیا،اهل، ومال رامیخواهم».آری! اسلام بوده که بزرگترین توجه را بر امنیت معطوف داشته است وما که مدعی اسلام ومسلمانی هستیم باید بیشتر از دیگران  به این ارزش بزرگ عطف توجه نماییم نه تنها که رسالت ومسؤلیت خودرا دربرابر امت انجام داده ایم بلکه اجروپاداش فراوان رادرنزد الله(ج) ازآن خود کرده ایم).

منابع ماخذ:

1- قرآن کریم

2- حدیث شریف

3-لغاتنامه دهخدا

4 – لغاتنامه معین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *