صحت

دردهای عادت ماهوار ویا PMS چیست؟

داکتر گل رحمن طاهری برای بسیاری از دختران و زنان هنگام عادت ماهوار درد های شدید در قسمت تحتانی شکم و کمر که چند روز و گاه هم یک هفته قبل از عادت ماهوار شروع میشوند یک حرف حتمی شده بعضی دختران هنگام مریضی ماهوار برعلاوه درد ناحیه شکم ازسردردی شدید ، اسهال ، دلبدی و استفراغ هم رنج میبرند و بسیاری ها هم خیلی حساس و پرخاش گر میشوند . بعضی اوقات این دردها آنقدر شدید میباشد که حتی بسیاری ها را از پا درآورده، آنها روز اول مریضی و یا در جریان چند روز مریضی ماهواربجا افتیده قدرت پیش بردن زندگی عادی روزمره را ندارند درد های مریضی ماه وار به دو دسته تقسیم شده اند .

داکتر گل رحمن طاهری

برای بسیاری از دختران و زنان هنگام عادت ماهوار درد های شدید در قسمت تحتانی شکم و کمر که چند روز و گاه هم یک هفته قبل از عادت ماهوار شروع میشوند یک حرف حتمی شده بعضی دختران هنگام مریضی ماهوار برعلاوه درد ناحیه شکم ازسردردی شدید ، اسهال ، دلبدی و استفراغ هم رنج میبرند و بسیاری ها هم خیلی حساس و پرخاش گر میشوند . بعضی اوقات این دردها آنقدر شدید میباشد که حتی بسیاری ها را از پا درآورده، آنها روز اول مریضی و یا در جریان چند روز مریضی ماهواربجا افتیده قدرت پیش بردن زندگی عادی روزمره را ندارند درد های مریضی ماه وار به دو دسته تقسیم شده اند .

۱ – درد های اولیه

۲ – درد های ثانویه

۱ – درد های اولیه : این دردها از اولین مریضی ماهوار شروع شده تا آخرین مریضی ماهوار یا رسیدن به مینوپاوزس (یا انقطاع طمث یا خشک شدن عادت ماهوار ) دوام میکند . علت درد های اولیه کدام مرض جسمی نبوده بلکه موجودیت هورمون پروستاگلاندین است . پروستاگلاندین یک هورمون در وجود انسان است که عضلات رحم را هنگام مریضی ماهوار به تشنج وانقباض (باز و بسته شدن ) در می آورد و به اصطلاح عامیانه تاو و پیچ میدهد تا مخاط یا پوشش داخلی رحم از جدار رحم جدا شده با مقداری خون و تخمه القاح نشده از بدن دفع شوند .

هنگام عادت ماهوار استروجن (هورمون جنسی زنانه) پروستاگلاندین را در رحم منتشرمیسازد همین پروستا گلاندین مسئٔولیت درد ، التهاب، لخته شدن خون و انقباض ماهیچه ها یاعضلات رحم را دارد که منجر به درد های بطنی معمولی عادت ماهوار میشود …

اکثر خانم های جوان و لاغر، دخترانی که درسن خرد مریض ماهوارمیشوند .

دخترانی که حداقل یک نفر از فامیل به طور مثال مادر و یا یکی از خواهران شان از این درد ها داشته باشند .

دختران و خانم هایی که دوره عادت ماه وار شان بسیار طویل است از درد های اولیه عادت ماه وار رنج میبرند .

ناگفته نباید گذاشت که پریشانی های روانی مانند اضطرابات یا استرس درد های عادت ماه وار را افزایش می دهد .

۲ – دردهای ثانویه : این درد ها معمولاً بعد از سن های ۳۰ یا ۴۰ شروع شده که اکثر امراض مختلف نسایی مانند اندومتریوزس ٬ پولیپ های (رشد غیرطبیعی تومورهای سلیم در جدار اعضای بدن ) ، التهاب لوله های تخمدان یا روش های جلوگیری ازحمل مانند لوپ می تواند علت آن باشد .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *