اجتماعی

نگرانی باشندگان پایتخت از افزایش بهای زغال سنگ و چوب

امارت اسلامی به انتقال چوب خشک ذخیره‌شده از جنگل‌های ولایت‌های خوست، پکتیا و پکتیکا را به کابل، به مدت یک ماه اجازه ورود داده است.

امارت اسلامی به انتقال چوب خشک ذخیره‌شده از جنگل‌های ولایت‌های خوست، پکتیا و پکتیکا را به کابل، به مدت یک ماه اجازه ورود داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی گفته است که این تصمیم برای رسیدگی به مشکلات باشندگان پایتخت در بخش دست‌رسی آسان به مواد سوختی اتخاذ شده است.

سخنگوی امارت اسلامی بار دیگر تاکید کرده است که قطع و قاچاق هرنوع درخت از جنگل‌های کشور ممنوع است.ذبیح الله مجاهد گفت: «قطع جنگلات به‌گونه‌ی جدی ممنوع است. ولی بعضی از ساحاتی که کوه‌نشین هستند و در آن‌جا درخت‌های جنگلات خشک شده‌اند و قبلاٌ این چوب‌ها در پکتیا، پکتیکا و خوست ذخیره شده بودند، به آن ذخیره‌گاه‌ها اجازه داده شده تا چوب ذخیره شده خورا در ظرف یک ماه به شهر کابل انتقال بدهند.»

در همین حال، برخی از باشنده‌ها و چوب‌فروشان در حومه‌ی کابل از تصمیم امارت اسلامی مبنی بر انتقال چوب‌های خشک به پایتخت استقبال کرده‌اند.

عبدالله، چوب‌فروش به طلوع‌نیوز گفت: «برای شش ماه ورود چوب در کابل بند شده بود. موتر من هم ایستاد بود. اکنون حکومت گفت که بخاطر مردم و برای رسیدگی به مردم فقیر، برای یک ماه دیگر اجازه داد تا چوب وارد کابل شود.»شریف الله، باشنده کابل درباره بهای چوب گفت: «راه‌ها بند بود. افراد حکومتی نمی‌گذاشتند که چوب به کابل آورده شود. به همین سبب بهای چوب در بازارها بلند شده بود.»از سویی‌هم، اداره ملی احصائیه با اشاره به افزایش ۳۲ درصدی جنگلات کشور، آمار داده است که هم اکنون یک اعشاریه شش میلیون هکتار زمین را در سراسر کشور جنگلات تشکیل می‌دهند که دو اعشاریه پنج درصد آن خاک افغانستان می‌شود.

محمد حلیم رافع، سخنگوی اداره ملی احصائیه گفته است: «در چند سال پسین در جنگلات کشور تغییرات مثبت به میان آمده است. بربنیاد ارقام گردآوری شده، در جنگلات کشور نسبت به سال‌های گذشته، ۳۲ درصد افزایش به میان آمده است که در تمام خاک کشور، ۳۸۹هزار هکتار زمین به عنوان جنگل جدید تولید شده‌اند.»بربنیاد اطلاعات سخنگوی امارت اسلامی، حکومت سرپرست در حدود ۱۶هزار نفر را زیر نام قطعه سبز برای محافظت از قطع جنگل‌ها در ولایت‌های کنر، نورستان، پکتیا، خوست، پکتیکا و برخی از ولایت‌های دیگر گماشته است تا جلو دستبرد و قاچاق چوب‌های جنگلات را بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن