سخن انیس

چشم‌انداز مثبت نشست فارمت مسکو  بر افغانستان

در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳، پنجمین نشست کشورهای شرکت کننده در قالب مسکو رایزنی در مورد افغانستان در قازان در سطح نمایندگان ویژه و مقامات ارشد هند، ایران، قزاقستان، چین، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، ترکمنستان و ازبیکستان برگزار شد.

در ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۳، پنجمین نشست کشورهای شرکت کننده در قالب مسکو رایزنی در مورد افغانستان در قازان در سطح نمایندگان ویژه و مقامات ارشد هند، ایران، قزاقستان، چین، قرغیزستان، پاکستان، روسیه، ترکمنستان و ازبیکستان برگزار شد.

در این جلسه سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی مولوی امیرخان متقی نیز حضور داشت. نمایندگان عربستان سعودی، قطر، امارات متحده عربی و ترکیه به عنوان مهمان افتخاری حضور داشتند.

در این نشست روی اوضاع افغانستان تمرکز اساسی صورت گرفت و دستاوردهای حکومت امارت اسلامی  مثبت ارزیابی شد

اعضای این نشست از امارت اسلامی افغانستان بخاطر مبارزه جدی با گروه هراس‌افگن داعش ستایش به‌عمل آوردند و نابودی لانه‌های این گروه را از دستاوردهای مهم این حکومت برشمردند.

همچنان  این اعضا از امارت اسلامی و تلاش‌های مداوم آن بخاطر محو و نابودی کشت خشخاش ستایش نموده و آنان بر اهمیت تداوم اجرای سیاست واقعی و موثر مبارزه با مواد مخدر تاکید کردند.

اشتراک‌کنندگان این نشست از مقامات امارت اسلامی افغانستان خواستند تا همکاری خود را با کشورهای منطقه در مبارزه با تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر از خاک افغانستان افزایش دهند.

اعضای نشست فارمت مسکو همچنان خواستار آزادسازی دارایی‌های افغانستان شده و بر رفع تحریم‌ها تاکید ورزیدند.

این اعضا توسعه‌ی پروژه‌های اقتصادی در کشور را مثبت ارزیابی نموده و تقویت روابط اقتصادی در افغانستان را یک ضرورت دانستند.

همچنان در این نشست، همگی بر سیاسی ساختن کمک‌های بشری مخالفت ورزیده و خواستار گسترش همکاری با مقامات فعلی کشور شدند.

مردم افغانستان از این‌که دستاوردهای امارت اسلامی در نشست فارمت مسکو مثبت ارزیابی شده خورسند هستند و از جهان می‌خواهند تا دید مثبت و سازنده بر تمام امور کشور داشته باشد و بر گسترش تعاملات در عرصه‌های مختلف تلاش بورزند.

دو سال است که امارت اسلامی امور کشور را بر دست گرفته و در این زمان اندک، کارکردهای شان مورد استقبال جهان قرار گرفته است.

ما مطمئن هستیم اگر جهان نگاه‌های سازنده و همه‌جانبه در افغانستان داشته باشد و واقعیت‌های کشور را از زبان خود افغانان بشنود و روند بازسازی و توسعه‌ها را خود ببیند و امنیت سرتاسری را خود لمس کند، به یقین متوجه می‌شود که این خاک دیگر جایی برای هیچ‌گروه و هیچ‌کشور مغرض نخواهد بود.

جهان باید بداند که افغانستان توسط صاحبان اصیل شان اداره می‌شود و مردم است که این نظام را و پایه‌های این نظام را بنا نموده اند و بر استحکامیت آن تا پای جان تلاش می‌ورزند.

افغانستان چشم امید به جهانیان دارد تا برای به رسمیت‌شناسی و تعامل بیش‌تر با امارت اسلامی تلاش نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *