صحت

پانکراس چیست؟

چنانچه قند خون شما بسیار کاهش پیدا کند، گلوکاگون توسط فرستادن پیام به کبد برای آزاد سازی قند ذخیرهای، به افزایش قند خون کمک میکند.

بخش دوم

چنانچه قند خون شما بسیار کاهش پیدا کند، گلوکاگون توسط فرستادن پیام به کبد برای آزاد سازی قند ذخیرهای، به افزایش قند خون کمک میکند.

اختلالات پانکراس

در صورت بروز اختلالات در این غده، علایم پانکراس مربوط به دیابت، پانکراتیت و سرطان پانکراس است که سه مشکل رایج هستند تا پانکراس را تحت تاثیر قرار میدهند. در ادامه توضیح گردیده که این موارد چگونه بر روی هضم تاثیر دارند:

دیابت:

چنانچه سلولهای بتای پانکراس میزان کافی انسولین تولید نکنند یا بدن شما نتواند از انسولین ساخته شده توسط پانکراس استفاده کند، شما به دیابت مبتلا میشوید. دیابت میتواند سبب ایجاد گاستروپارزی، یعنی کاهش عملکرد حرکتی دستگاه گوارش شود. دیابت همچنین میتواند بر روی آنچه پس از هضم رخ میدهد نیز تاثیر داشته باشد. چنانچه شما به میزان کافی انسولین داشته باشید و غذای حاوی میزان زیادی کاربو هایدریت میل کنید، قند شما میتواند بالا رفته و سبب ایجاد علایمی همچون گرسنگی و از دست دادن وزن شود. به مدت طولانی این موضوع میتواند سبب آسیب کلیوی، قلبی و سایر بیماریها شود که میتوان آنها را بخشی از علایم پانکراس دانست.

پانکراتیت:

پانکراتیت زمانی اتفاق میافتد که پانکراس ملتهب میشود که اغلب دردناک است. در پانکراتیت آنزیمهای هضم کننده ای که پانکراس میسازند، پانکراس را مورد حمله قرار داده و ایجاد درد شکمی شدیدی میکند. علت ایجاد پانکراتیت حاد، سنگ صفرا است که مجرای صفراوی مشترک را مسدود مینماید. همچنین میزان زیاد الکل نیز میتواند سبب ایجاد پانکراتیت شود که به آن پانکراتیت مزمن میگویند. پانکراتیت بر روی هضم تاثیر میگذارد زیرا آنزایم ها در دسترس قرار ندارند. این موضوع سبب اسهال، از دست دادن وزن و سوء تغذیه میشود. حدود ۹۰ درصد از پانکراس باید غیر فعال شود تا این اتفاق بیفتد.

سرطان پانکراس:

نداشتن میزان کافی آنزایم های پانکراس برای هضم عادی، یکی از شایع ترین علائم پانکراس سرطانی است. علایم شامل از دست دادن وزن، از دست دادن اشتها، عدم هضم و مدفوع چرب است.

کار پانکراس در بدن برای هضم غذا و مدیریت استفاده از قند برای تولید انرژی پس از هضم اهمیت دارد. چنانکه یکی از علایم مشکلات هضم پانکراس را دارید همچون از دست دادن اشتها، درد شکمی، مدفوع چرب یا از دست دادن وزن، با داکتر تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *