جهان

تشکیل ائتلاف جدید نظامی در آفریقا

سه کشور مالیزیا، بورکینافاسو و نایجریا، تحت حکومت نظامی، توافقنامه امنیتی برای دفاع متقابل در برابر توریزم یا تهاجم خارجی امضا کردند.

سه کشور مالیزیا، بورکینافاسو و نایجریا، تحت حکومت نظامی، توافقنامه امنیتی برای دفاع متقابل در برابر توریزم یا تهاجم خارجی امضا کردند.

جنرال آسیمی گویتا رئیس دولت انتقالی مالیزیا در صفحه خود در شبکه اجتماعی X  توئیتر سابق اعلام کرد که رهبران کشورهای نایجریا مالیزیا و بورکینافاسو منشور ایجاد پیمان دولت‌های کشورهای ساحل صحرا را برای «تشکیل ساختار دفاع دسته جمعی» به امضا رسانده‌اند.

گویتا نوشت: «من امروز با رؤسای دولت‌های بورکینافاسو و نایجریا منشور لیپتکائو- گورما که پیمان دولت‌های ساحل صحرا را با هدف تشکیل ساختار دفاع جمعی و کمک متقابل در راستای بهروزی شهروندان ما ایجاد می‌نماید، را امضا کردم.»

بر اساس پیمان «اتحاد کشورهای ساحل»، هر گونه حمله به حاکمیت و تمامیت ارضی هر یک از امضاکنندگان این پیمان، تجاوز به طرف‌های دیگر تلقی می‌شود.  مالیزیا، نایجریا و بورکینافاسو، سه کشور ساحل غرب آفریقا که حاکمان نظامی آن‌ها را اداره می‌کنند، با امضای این پیمان امنیتی متعهد شدند در صورت بروز هرگونه شورش یا تجاوز خارجی، به کمک یکدیگر بروند.

این سه کشور که در تلاش برای مهار تروریست‌های مرتبط با القاعده و داعش هستند، روز شنبه، ۱۶ سپتامبر (۲۵ سنبله)، در بوماکو، پایتخت مالیزیا، این پیمان امنیتی را امضا کردند.  روابط مالیزیا و بورکینافاسو با همسایگان و شرکای بین‌المللی آنان از مدت‌ها پیش به دلیل کودتا تیره شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *