صحت

مثانه چیست ؟

احمدسخی احمدی بدو تولد: در کودکان معمولاً به صورت تنها یک کیست مشاهده میشود و نیاز به درمان ندارد.

قسمت ششم

احمدسخی احمدی
بدو تولد: در کودکان معمولاً به صورت تنها یک کیست مشاهده میشود و نیاز به درمان ندارد.

اکتسابی: این وضعیت بیشتر در مردان مشاهده میشود و دلیل آن عدم خروج ادرار در شرایطی مثل بزرگ شدن پروستات و زخم میزراه است.

از آنجایی‌که این بیماری مشکل حادی برای فرد ایجاد نمیکند معمولاً تشخیص آن همراه با مشکلات دیگر اتفاق میافتد. درمان این بیماری ضروری نیست و در صورت نیاز به درمان با خارج کردن مانع دفع ادرار، مشکل برطرف میشود.

کیست میتواند با موارد زیر مرتبط باشد.

عفونت ادراری

سنگ مثانه

رفلاکس

تومور

مشکلات ادراری

عفونت مجاری ادرای (UTI)

این عفونت باکتریایی در تمام بخشهای پایینی دستگاه ادراری، ازجمله مثانه دیده میشود. ابتلا به این عفونت در زنان شایعتر از مردان است. عدم درمان این بیماری سبب سرایت عفونت به کلیه ها و خون و ایجاد عوارض خطرناکی میشود. بیمار ممکن است علاوه بر احساس درد موارد زیر را نیز تجربه کند.

تکرر ادرار همراه با درد

درد ناحیه زیرشکمی

درد ناحیه پایین و پشت

فشار مثانه-لگن

ادرار کدر

ادرار خونی

برای تشخیص این اختلال بررسی سلولهای قرمز و سفید و باکتریهای ادرار انجام میگیرد. همچنین برای تشخیص نوع باکتری آلوده کننده، از کشت سلولی استفاده میشود. اگر دچار عود عفونت ادراری شده باشید داکتر برای بررسی بیشتر از سونوگرافی، MRI، سیتی اسکن و سیستوسکوپی استفاده میکند.

درمان این وضعیت در موارد معمول با تجویز آنتی‌بیوتیک خوراکی صورت میگیرد و در موارد حاد آنتی‌بیوتیک از تزریق وریدی استفاده میشود.

بیشفعالی مثانه

در این اختلال، تخلیه ادرار در زمان نامناسب صورت میگیرد. افزایش سن و ابتلا به بیماریهای کاهش شناختی (مثل آلزایمر) از عوامل افزایش بروز این اختلال است. لیست زیر علایم نشاندهنده این بیماری را نشان میدهد.

نیاز به تخلیه ادرار بیش از ۸ بار در روز و ۲ بار در شب

احساس اضطرار ناگهانی به دفع ادرار

جهش ادرار پس از احساس اضطرار

بی‌اختیاری ادراری به دلایل مشکلات عصبی مثانه یا نوشیدن آب زیاد

مصرف کافئین زیاد

به‌طور معمول برای درمان این بیماری از داروهایی استفاده میشود که سیگنالدهی اعصاب و انقباض ماهیچه در مثانه را کمتر میکند.

مثانه درد نشانه چیست؟

عوامل مختلفی ممکن است سبب احساس درد مثانه شوند. از بین این موارد التهاب بینابینی، عفونت مجاری ادراری و سرطان مثانه شایعترین دلایل هستند. از آنجایی که مثانه در خط مرکزی بدن قرار دارد، دردی که در ناحیه مرکزی لگن یا زیر شکم حس میشود متعلق به آن است. اگر درد مثانه‌ای دارید که بیش از ۶ هفته طول کشیده و به دلیل سنگ کلیه یا عفونت ایجاد نشده، احتمالا مبتلا به التهاب مثانه هستید.

فرمول حجم مثانه چیست؟

در واقع این فرمول برای جوابهای سونوگرافی استفاده میشود و به شرح زیر است.

عرض×عمق×ارتفاع×۰٫۷ = حجم مثانه

در فرمول بالا، عدد 0٫7 ضریب همبستگی است که به شکل مثانه بستگی دارد.

مثانه مصنوعی چیست؟

در مواردی که پزشک مجبور است مثانه را از بدن بیمار خارج کند (مثل برخی موارد سرطان، بیاختیاری ادراری مقاوم به درمان و مشکلات بدوتولد غیرقابل درمان)، برای جایگزینی آن از مثانه مصنوعی استفاده میشود. ساخت این اندام با استفاده از روش نئوبلادر (Neobladder) یا پزشکی بازساختی صورت میگیرد.

نئوبلادر چیست؟

در این روش پزشک با بهکارگیری بخشی از روده بزرگ برای بیمار مثانه مصنوعی میسازد که دارای قابلیت کنترل و دفع ارادی ادرار است. این نوع درمان ممکن است با عوارضی ازجمله موارد زیر همراه باشد:

خونریزی

لخته خونی

عفونت

احتباس ادرار

عدم تعادل الکترولیتها

بیاختیاری ادراری

سرطان روده

کمبود ویتامین ب۱۲

پزشکی بازساختی

پزشکی بازساختی در سالهای اخیر توجه بسیاری از پژوهشگران حوزه علومزیستی را به خود جلب کرده است. این حوزه امکان جایگزینی یک بخش یا کل اندام، با نمونه ساخته شده از سلولهای بیمار را فراهم میکند که در ادامه به شرح آن میپردازیم.

جایگزینی قسمتی از اندام: در این روش سلولهای بنیادی سازنده اندام روی داربستهای زیستسازگار کشت و به اندام منتقل میشوند.

جایگزینی اندام کامل: در این روش سلولهای بنیادی از بدن فرد استخراج میشوند و سپس در محیط آزمایشگاه روی داربستهای زیستسازگار کشت داده خواهند شد. در نهایت مثانه کامل در بدن فرد قرارمیگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *