گزارش

شهروندان: نرخ دالر کاهش یافته است تاجران باید نرخ مواد را کاهش دهند

اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل می‌گوید که روز پنجشنبه یک دالر امریکایی تا ۷۲ افغانی مبادله شد، اما در اخیر روز دوباره به ۷۵ افغانی رسید.

اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل می‌گوید که روز پنجشنبه یک دالر امریکایی تا ۷۲ افغانی مبادله شد، اما در اخیر روز دوباره به ۷۵ افغانی رسید.

این بلندترین نرخ پول افغانی در برابر دالر و دیگر ارزهای خارجی در سال‌های اخیر در افغانستان است که پیش ازین با حاکمیت دوباره امارت اسلامی بر افغانستان یک دالر امریکایی تا بیش از ۱۲۵ افغانی نیز مبادله شده بود.

عبدالرحمان زیرک سخنگوی اتحادیه صرافان سرای شهزاده کابل می‌گوید:

“از دو هفته به این طرف به صورت پیهم افغانی در برابر اسعار خارجی بالا می‌برد، وضعیت پول افغانی بسیار خوب است و علت هم این است که ارزش روپیه پاکستانی بی‌حد خراب است و در ولایات ما که در گذشته کار با کلدار پاکستانی صورت می‌گرفت، مردم آن ولایت‌ها از کلدار پاکستان رو گشتانده و همه کاروبار تقریباً با افغانی صورت می‌گیرد و این دیگر هم بالای بلند شدن ارزش افغانی تأثیر مثبت می‌گذارد.”

وی یک دلیل دیگر بلند رفتن ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی را انتخاب یک پالیسی بهتر از سوی دافغانستان بانک عنوان کرد.

به گفته این اتحادیه حدود دو هفته پیش یک دالر امریکایی به تقریباً ۸۴ افغانی مبادله می‌شد.

اما شماری از باشندگان شهر کابل شکایت دارند که با کاهش نرخ ارزهای خارجی به ویژه دالر در برابر پول افغانی در بهای مواد اولیه هیچ تغییری نیامده و حکومت باید از بازار کنترول کرده و بهای مواد اولیه را کاهش دهد.

احمد سیر باشنده شهر کابل  می‌گوید:

“حالا که نرخ دالر کاهش یافته است تاجران ما باید نرخ مواد را کاهش دهند، من دیروز یک بوری آرد را ۱۵۸۰ افغانی خریدم، گاز، تیل، روغن، برنج همان قیمت قبلی است هیچ پایین نیامده است.”

لطف الله باشنده دیگر شهر کابل نیز شکایت مشابهی دارد: “پایین آمدن دالر هیچ تأثیری بالای مواد خوراکی از قبیل آرد، روغن، برنج، لوبیا و نخود نکرده است. در این زمینه باید حکومت توجه کند، وضعیت مردم خوب نیست، کار و بار نیست و همه با مشکل هستند.”

به‌گفته باشند‌گان کابل روز پنجشنبه قیمت یک بوری آرد در بازارهای شهر کابل ۱۵۸۰ افغانی، روغن جامد ۱۶ کیلویی ۱،۵۰۰ افغانی، یک بوری برنج سه‌ونیم سیره ۲۹۵۰ افغانی و یک سیر بوره تا 5۸۰ افغانی، یک لیتر تیل پطرول ۶۹ افغانی و یک لیتر تیل دیزل ۶۴ افغانی به فروش می‌رسید.

نعمت‌الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل می‌گوید که به این مسئله توجه می‌کنند:

“ما در چند روز گذشته متوجه این استیم که نرخ دالر یا اسعار کاهش یافته است و بدون شک در نرخ‌نامه جدید ما این موضوع مد نظر گرفته شده است و به گونه مشخص تمام عواملی‌که در بلند رفتن و پایین آمدن نرخ مواد اولیه مطرح است مد نظر گرفته شده و نرخ‌نامه صادر می‌شود.” مقام‌های د افغانستان بانک گفته اند که این بانک در سال گذشته اقدامات مستمری را برای افزایش ارزش افغانی در برابر ارزهای خارجی انجام داده و به همین دلیل قیمت افغانی در برابر دالر امریکایی افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *