صحت

نشانه‌های بروز مشکل کیسه صفرا

در این حالت پانکراتیت و دردهای شکمی شدید و مداوم ایجاد می‌گردد که در این بیماری معمولاً بیمار به بستری نیاز پیدا می‌کند.

سخی احمد

قسمت پنجم

در این حالت پانکراتیت و دردهای شکمی شدید و مداوم ایجاد می‌گردد که در این بیماری معمولاً بیمار به بستری نیاز پیدا می‌کند.

افرادی که در گذشته سابقه وجود سنگ صفرا در کیسه صفرای خود را داشته‌اند، در ابتلا به سرطان کیسه صفرا ریسک بالاتری را تجربه می‌کنند. اما لازم به ذکر است که این نوع سرطان بسیار نادر می‌باشد. بنابراین حتی با وجود خطرات انواع سرطان احتمال این سرطان بسیار اندک است.

پیشگیری از به وجود آمدن سنگ کیسه صفرا

برای کاهش ریسک ابتلا به سنگ صفرا راه‌هایی وجود دارد که اگر افراد این موارد را رعایت کنند از احتمال خطر برای ابتلا به سنگ صفرا پیشگیری خواهند کرد. به عنوان مثال افراد به هیچ عنوان نباید وعده‌های غذایی خود را حذف کنند.

داشتن وعده‌های غذایی منظم خطر ابتلا را به شدت کاهش خواهد داد و همچنین افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند، بهتر است که کاهش وزن را به صورت یک‌باره و به سرعت انجام ندهند. کاهش وزن‌های حدود نیم تا یک کیلوگرم در هفته کاهش وزن متعادل و مناسبی می‌باشد.

استفاده از غذاهای با فیبر بالا مانند :

انواع سبزیجات

غلات

و میوه ها

نیز خطر ابتلا به سنگ صفرا را بسیار کاهش خواهد داد. داشتن وزن متعادل این خطر را کاهش داده و افراد می‌توانند با کاهش میزان کالری‌های دریافتی و بالا بردن فعالیت فیزیکی،  وزن متعادل خود را حفظ کنند.

 

تشخیص سنگ کیسه صفرا

برای تشخیص سنگ صفرا تکنیک‌ها و دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بحث درباره آن‌ها می‌پردازیم. کلانژیوپانکراتوگرافی عقب گرد اندوسکوپیک موردی است که در آن برای پررنگ کردن مجاری صفراوی از یک ماده رنگی استفاده می‌شود که در تصاویر اشعه ایکس مورد مشاهده قرار می‌گیرند.

در این مورد از اندوسکوپی که یک لوله باریک و منعطف می‌باشد و یک دوربین به سر آن متصل است، استفاده می‌شود. این لوله از راه گلو پایین رفته و تا روده کوچک ادامه خواهد یافت.

سپس از  لوله‌ی تو خالی مواد رنگی عبور کرده و به مجاری وارد می‌شود. روش‌هایی برای تشخیص سنگ کیسه صفرا وجود دارند که در ادامه به بحث درباره آن‌ها می‌پردازیم.

تست فراصوت شکمی

این تست برای بررسی علائم سنگ صفرا به کار رفته و یکی از رایج‌ترین روش‌ها در این مورد می‌باشد. در این تست یک دستگاه مبدل به عقب و جلو در ناحیه شکمی حرکت می‌کند. این مبدل سیگنال‌هایی را به کامپیوترها ارسال می‌کند که ساختار درون شکم را به صورت تصاویر در دستگاه کامپیوتری نمایان می‌سازد.

تست فراصوت اندوسکوپیک

روش دیگری وجود دارد که اگر در تست شکمی سنگ‌های کوچک تر از قلم بیفتند، از این روش می‌توان استفاده کرد که یک فرصت انتخاب برای این موارد به کار برده می‌شود. در طی این تست لوله نازک و باریک وارد مجاری گوارشی شده و به وسیله دستگاه فراصوت کوچک  که در لوله قرار دارد با تولید امواج صوتی تصویر دقیقی را از بافت اطراف خود به بیرون منتشر می‌کند.اصول دیگری برای تشخیص سنگ های صفراوی به کار برده می‌شوند که       ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *