افغانستان

شکایت باشند‌گان هلمند از تویانه  بلند

شماری از باشند‌گان ولایت هلمند می‌گویند که به‌دلیل مصارف گزاف ازدواج در این ولایت، برخی دختران پس از نامزد شدن نیز مدت زمان زیادی را در خانه‌ پدر می‌مانند.

شماری از باشند‌گان ولایت هلمند می‌گویند که به‌دلیل مصارف گزاف ازدواج در این ولایت، برخی دختران پس از نامزد شدن نیز مدت زمان زیادی را در خانه‌ پدر می‌مانند. آنان از امارت اسلامی می‌خواهندکه در این مورد برای مردم آگاهی داده و جلو تویانه ‌های گزاف را بگیرد. در همین حال مقا‌م‌ها در ولایت هلمند می‌گویند که ، تلاش دارند با راه‌اندازی برنامه‌های آگاهی‌دهی برای مردم، آنان را تشویق کنند تا از گرفتن تویانه  زیاد دست بکشند.

هلمند یکی از ولایت‌هایی‌ است که در آن گرفتن تویانه ‌های‌ گزاف از سوی خانواده‌های دختر، رواج است.

شماری از باشند‌گان این ولایت می‌گویندکه به دلیل بلند بودن تویانه ‌، خیلی از جوانان مجبور می‌شوند که به‌گونۀ غیرقانونی به کشورهای دیگر سفر کنند تا پول تویانه  را فراهم سازند.

محمد ولی، باشنده شهر لشکرگاه؛ مرکز هلمند می‌گوید که مردم فقیر در هلمند زیاد اند و جوانان زیادی توان پرداخت تویانه  بلند را ندارند.

به گفتۀ وی، به‌دلیل بلند بودن تویانه  در این ولایت، جوانان پس از نامزد شدن، برای چندین سال نمی‌توانند عروسی کنند.

“بیشتر جوانان مجبور می‌شوند که به خاطر پیدا کردن پول تویانه ، از راه‌های قاچاق به کشورهای دیگر بروند تا پول تویانه  را پیدا کنند.”

گل محمد، دیگر باشنده هلمند نیز از بلند بودن تویانه ‌ شکایت نموده، می‌گوید که تنها گرفتن مهر حق شرعی زنان است.

“پولی که گرفته می‌شود، تنها در هلمند نه، بلکه در دیگر ولایت‌ها هم گرفته می‌شود، اما در ولایت هلمند بیشتر گرفته می‌شود. این یک فرهنگ ناپسند است که از گذشته به میراث مانده و اکنون افزایش یافته است.”

در همین حال، برخی از عالمان دین می‌گویند که گرفتن تویانه  جایز نیست و تنها گرفتن مهر حق شرعی زنان است.

مولوی عبدالحمید که در شهر لشکرگاه زند‌گی می‌کند، در این مورد می‌گوید:

“از نگاه شریعت، گرفتن تویانه  و مهر بدون اجازه دختر، غصب به‌حساب می‌آید و گناه آن بزرگ است. عالمان دین باید در مجلس‌ها و دیگر نشست‌ها برای مردم آگاهی دهند تا آنان از گرفتن تویانه ‌های گزاف، خودداری کنند.”

از سویی هم مقام‌های ولایت هلمند نیز می‌گویند که گرفتن تویانه  ازسوی فامیل دختر، جایز نیست.

مولوی محمد قاسم ریاض، معاون ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند می‌گوید که تلاش می‌شود تا در این زمینه برای مردم آگاهی داده شده و جلو این عرف ناپسند گرفته شود.

“براساس قانون اسلام، مهری که در روز نکاح تعیین می‌شود، حق شرعی زن است و دیگر اقارب زن بشمول برادر و پدر در آن حق ندارند، اما در جامعه ما به این حکم توجه نمی‌شود. امارت اسلامی تلاش می‌کند تا از طریق اداره‌های مربوطه، بزرگان و عالمان دین را متوجه این موضوع بسازد تا آنان برای مردم آگاهی داده و برای تامین این حق زنان تلاش کنند.”

این درحالی است که باشندگان ولایت هلمند می‌گویند که هزینه تویانه  در این ولایت از 5 تا 10 لک افغانی را در بر می‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *