صحت

نشانه‌های بروز مشکل کیسه صفرا

سبب تولید مقادیر فراوانی از بیلی روبین توسط کبد میشود. بیلی روبینی که به صورت اضافی تشکیل میشود در تشکیل سنگ صفرا نقش بسیاری دارد.

صهیب کریمی

قسمت سوم

سیروز کبدی

برخی اختلالات خونی

و عفونت مجاری صفراوی

سبب تولید مقادیر فراوانی از بیلی روبین توسط کبد میشود. بیلی روبینی که به صورت اضافی تشکیل میشود در تشکیل سنگ صفرا نقش بسیاری دارد.

همچنین هنگامی که کیسه صفرا به درستی تخلیه نمیگردد ممکن است صفراهای موجود در آن بسیار غلیظ شده و سبب ایجاد تشکیل سنگ صفرا شود.

انواع سنگ کیسه صفرا

سنگ های صفراوی که در کیسه صفرا ایجاد میشوند انواع مختلفی دارند. از انواع سنگ صفرا میتوان به سنگ صفراوی کلسترولی اشاره کرد که به طور معمول از کلسترولهای حل نشده تشکیل شده اند. اما ممکن است اجزای دیگری نیز در تشکیل این سنگها نقش داشته باشند.

نوع دیگری از سنگ های صفرا، سنگهای صفراوی رنگی هستند. این سنگها از رنگ قهوه ای تیره تا مشکی متفاوت میباشد این ها هنگامی تشکیل میگردند که صفرا حاوی مقدار زیادی از بیلی روبین شود.

کولیک صفراوی

یکی دیگر از مشکلات جدی که در کیسه صفرا ایجاد می گردد کولیک صفراوی میباشد. در این حالت کیسه صفرا برای رفع و از بین بردن انسداد شدیداً منقبض شده و همین انقباض شدید سبب احساس درد شدیدی در فرد خواهد شد.

دردهایی که با کولیک صفرا همراه هستند و انقباضات شدیدی که برای از بین بردن انسدادها به وجود میآید، حدود یک تا دو ساعت به طول میانجامد. اما این حمله‌ها برگشت‌پذیر میباشند و تا زمانی که فرد درمان نشود همچنان با فرد باقی میماند. ممکن است دردها هر چند ساعت یکبار برای فرد تکرار شوند.

التهاب کیسه صفرا

التهاب کیسه صفرا یکی دیگر از انواع مشکلات ایجاد شده در این کیسه میباشد که می تواند بر اثر عوامل مختلفی به وجود می‌آید. یکی از این عواملی میتوان به :

مصرف الکل

وجود عفونتها

سنگهای صفراوی

و حتی تومورهایی که سبب ترشح بیش از حد صفرا می گردند، اشاره کرد.

اما شایع‌ترین علت ایجاد التهاب در کیسه صفرا همان سنگ صفرا ایجاد شده خواهد بود. در التهابات این کیسه برخلاف دیگر التهابات که تب در آنها شایع میباشد، تب شایع نیست. کیسه صفرای ملتهب میتواند در ۲۰ درصد از مواقع توسط باکتریهای عفونی مورد حمله قرار بگیرد و دچار عفونت شود.

گاهی نیز ممکن است کیسه صفرا پاره شده که در این شرایط حتماً به سرعت فرد باید تحت عمل کیسه صفرا جراحی شود. حملات مکرر در این بیماری بسیار خطرناک میباشند و حتماً باید در صورت داشتن علایم به داکتر مراجعه کرد به خصوص اگر در کنار دردها فرد دچار تب نیز باشد.

علایم انواع بیماریهای کیسه صفرا

درد کیسه صفرا در کجاست؟ علایم هر یک از بیماریهایی کیسه صفرا به وجود میآیند و مشکلات کیسه صفرا ممکن است داشته باشد با یکدیگر متفاوت هستند. اما در کل علائمی وجود دارند که نشان دهنده وجود یک ناهنجاری در این کیسه میباشند. از شایعترین این نشانه ها می توان به :

درد شدید در ناحیه شکمی، دردهایی که به شانه راست و گاهی نیز به کمر میزنند،

دردهایی که پس از خوردن غذا بسیار شدت میگیرند، مخصوصاً اگر فرد غذای چرب مصرف کرده باشد،

دردهای تیز و کرامپی و دردی که با یک نفس عمیق تشدید میشود اشاره کرد.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *