افغانستان

دست‌آوردهای وزارت اطلاعات‌وفرهنگ در یک‌سال پسین

وزارت اطلاعات و فرهنگ دیروز سه شنبه (31 اسد)  گزارش‌ها و دستاوردهای یک ساله خویش را با رسانه ها شریک ساخت.

وزارت اطلاعات و فرهنگ دیروز سه شنبه (31 اسد)  گزارش‌ها و دستاوردهای یک ساله خویش را با رسانه ها شریک ساخت.

نشستی که به همین منظور در مرکز رسانه های حکومت برگزار گردیده بود، ملاخیرالله خیرخواه سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ همراه با معینان این وزارت حضور به هم رسانیده بودند. مقام‌ها گفتند که برای جلوگیری از نشرات مخالف رسم و رواج مردم افغانستان قانون رسانه‌های همگانی تعدیل می‌شود .حیات‌الله مهاجر فراهی، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ، تاکید کرد که جلو نشرات و برنامه‌های خلاف رسم و رواج مردم افغانستان گرفته می‌شود.

‏معین نشراتی وزارت طلاعات و فرهنگ از تعدیل قانون رسانه‌های همگانی در کشور  خبر داد و گفت این قانون به‌زودی از سوی ‏رهبری حکومت سرپرست تصویب خواهد شد.

بر بنیاد گفته‌های فراهی؛ ریاست نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ قانون رسانه‌های همگانی را تعدیل کرده و بعضی بخش‌های آن به رهبری امارت اسلامی سپرده شده که به زودی در اختیار همه قرار می‌گیرد.

فراهی توقف نشر برنامه‌های خلاف رسم و رواج افغانی، ارزش‌های اسلامی و منافع کشور در رسانه‌ها، گردآوری کتاب‌هایی که سبب انحراف فکری جوانان می‌شود، ایجاد کمیسیون و طرزالعمل تابلو‌های تبلیغاتی در شهر و طرزالعمل بررسی کتاب‌ها را از دست‌آوردهای این وزارت در جریان یک سال گذشته عنوان کرد.

وی همچنین گفت که معینیت نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ در نظر دارد تا در همه ولایت‌های افغانستان «یک نشست ۵۰۰ نفری» را با استادان پوهنتون‌ها ، متنفذین، محصلین و همه اقشار جامعه برگزار کند که نخستین نشست آن پنج شنبه آینده در ولایت‌ ننگرهار آغاز می‌شود

فراهی تصریح کرد که این نشست در ۳۴ ولایت افغانستان ادامه خواهد داشت.

وی در بخش دیگر اظهارات خود تصریح کرد که ریاست نظارت بر نشرات رسانه‌ها در یک سال گذشته جواز فعالیت ۲۲۲ آژانس خبری، صفحات روزنامه‌ها، و چینل‌های اجتماعی را ارزیابی کرده است.

تمدید و صدور ۱۵۶مجوز برای متقاضیان رسانه در بخش‌های صوتی، تصویری و چاپی و اصلاح ۸۱ مورد تخلف از خط مشی قانون رسانه‌ای امارت اسلامی و‌ رسیدگی به ۵ قضیه کاپی رایت از دیگر دست‌آورد های این‌ وزارت در یک سال اخیر می باشد.

در همین حال خیرالله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست گفت که در یک سال گذشته معینیت فرهنگ و هنر وزات اطلاعات و فرهنگ در ۱۶ ولایت ۱۰۰ مکان تاریخی را سروی کرده و‌ در ولایت‌های گوناگون در حدود ۶ هزار ۲۳۲ اثر تاریخی جدید را ثبت کرده است.

‏به گفته‌ی وی، در یک سال اضافه‌تر از گذشته ۳۷۲ هزار گردش‌گر داخلی از مکان‌های گوناگون در کشور دیدن کرده‌اند که از این میان ۱۵۰۰ تن آنان را اتباع خارجی تشکیل می‌دهد.

خیرخواه همچنین گفت که معینیت امور جوانان این وزارت طرحی را ترتیب کرده است که بر اساس آن بیشتر مشکلات جوانان در بخش‌های مختلف حل خواهد شد.

وی اضافه کرد که در سال گذشته معینیت امور جوانان با ۳۵ پوهنتون تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده است که براساس آن فارغان بی بضاعت مکاتب با تخفیف ویژه معرفی می‌شوند و به تحصیلات شان ادامه می‌دهند.

در همین حال مولوی سعدالدین سعید معین اداری، مالی و گردش‌گری وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که به هدف فراهم شدن سهولت‌های بیشتر برای گردش‌گران ساخت چهار هوتل جدید، به ارزش حدود ۶۴ میلیون افغانی منظور شده که در آینده نزدیک کار آن آغاز می‌شود.

سعید اضافه کرد که این وزارت در یک سال گذشته در بخش‌ خصوصی و توریستی ۱۰۹۷ جوازنامه فعالیت را ثبت و صادر کرده است.

وی همچنین تصریح کرد که وزارت اطلاعات و فرهنگ در یک سال گذشته ۲۲۴ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۳۲۰ افغانی از بخش‌های مختلف عواید گردآوری کرده است.

سعید خاطر نشان کرد که در سال گذشته ۱۵۰۰ شرکت توریستی و مهمانخانه از سوی شرکت دولتی افغان تور بازرسی شده و شرکت ها و مهمان خانه هایی که مدارک قانونی نداشتند، تعطیل شده اند.

همچنین ۵۲۳ شرکت جدید گردشگری توسط این شرکت تاسیس و مدت فعالیت ۱۱۴ شرکت دیگر تمدید شده است. علاوه بر این، این وزارت برای ۱۳ مهمانخانه جدید نیز مجوز فعالیت صادر کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *