صحت

سردردی و انواع خطرناک آن 

سردردی یکی از شایعترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ائ که در بسیاری از مواقع اشخاص را مجبور میکند تا به اسرع وقت به داکتر مراجعه کنند.

مبشر

سردردی یکی از شایعترین مشکلات روزمره بشر است به گونه ائ که در بسیاری از مواقع اشخاص را مجبور میکند تا به اسرع وقت به داکتر مراجعه کنند.

سردردی ها در یک تقسیم بندی به 10 نوع تعریف شده اند:

1- نیم سری (Migrain ): سردردی شدید وگذرا است که بعضی اوقات در یک قسمتی از سر به وجود می آید و توأم با دلبدی، استفراغ، تشوش در دید و ترس از روشنی همراه میباشد.

2-  سردردی هیجانی یا تنشی (tension headache): از جمله شایعترین نوع سردردی ها بوده که از باعث تقبض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و رخسارها بوجود می آید. دراین نوع سردردی درد معمولاً از قسمت های پیشانی یا از شانه ها شروع میشود و اکثراً بعد از تشوشات عصبی ایجاد میگردد.

3-  سردردی خوشه یی (Cluster headache ): این نوع سردردی شدیدترین درد را به همراه دارد. ضمنأ درد ٱبریزی از چشم و بینی نیز موجود میباشدو خوشبختانه از جمله سردردی های نادر به حساب میرود.

4- . سردردی از باعث التهاب پرده مغز( Miningitis ): درد بطور فشرده است و تمام سر را فرا میگیرد، با استراحت کاهش میابد ولی با تحرک شدت کسب میکند برعلاوهٔ تب شخی گردن نیز موجود میباشد.

5- سردردی از باعث تومور های داخل مغزی: درد معمولاً متناوب بوده در اوایل صبح بیشتر است وماهیت حمله ای دارد. با حرکت سر، سرفه کردن، عطسه زدن و بلند کردن وزن تشدید میگردد.

6- سردردی از باعث فشار خون بلند: اکثراً در موجودیت فشار خون بلند سردردی موجود نمی باشد ولی بعضاً در قسمت عقبی سر احساس میگردد و با کنترول فشار خون درد از بین میرود.

7- سردردی ناشی از امراض چشم: درد در ناحیهٔ پیشانی بخصوص در زمان مطالعه یا تماشای تلویزیون ایجاد میگردد.

8- سردردی ناشی از التهاب سینوس ها ( Sinusitis): سردردی در ناحیه پیشانی توأم با تب که از باعث التهاب سینوس ها بوجود می آید وبا تداوی انتان دوباره شفایاب میگردد.

9- سردردی ناشی از انتانات دندان : این نوع سردردی ازباعث انتانات دندان در ناحیه رخسار ها شروع شده تدریجاً به تمام سر منتشر میگردد و با تداوی انتان درد از بین میرود.

10- سردردی ناشی از حساسیت : این نوع سردردی به تعقیب تماس شخص با مادهٔ حساسیت زا ایجاد میگردد.

قابل توجه: سردردی هایی که خطرناک هستند قرار ذیل اند :

  • سردردی های متکرر
  • سردردی های صبحانه -تغییر در کیفیت سردردی
  • سردردی که شخص را از خواب بیدار کند -سردرد همراه با دلبدی و استفراغ
  • سردردی نزد اطفال مخصوصاً اگر تکرار شونده باشد
  • سردردی نزد اشخاص مسن
  • سردردی توأم با ترس از روشنی…..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *