صحت

علت خواب زیاد چیست؟

خواب زیاد می‌تواند ناشی از عوامل جسمانی وروانی متعددی باشد. در ادامه به مهم ترین دلایلی که می‌توانند منجربه خواب زیاد شوند اشاره کرده‌ایم.

داكتر گل رحمن طاهري

خواب زیاد می‌تواند ناشی از عوامل جسمانی وروانی متعددی باشد. در ادامه به مهم ترین دلایلی که می‌توانند منجربه خواب زیاد شوند اشاره کرده‌ایم.

خواب زیاد افسردگی

اختلالات خواب از جمله علایم اصلی در افسردگی هستند. این اختلالات معمولاً خود را به یکی از دو صورت کم خوابی یا پرخوابی شدید نشان می‌دهند. به علت تاثیرگذاری بالای وضعیت روحی و روانی فرد در بهداشت خواب بررسی شرایط روانی در وضعیت‌هایی نظیر پرخوابی اهمیت بسیاری دارد.

وقفه تنفسی

وقفه تنفسی حالتی است که فرد در طول شب به طور مکرر دچار کاهش آکسیجن شده و از خواب بیدار می‌شود. این بیدار شدن های مکرر باعث می‌شود که فرد نتواند به خوبی استراحت کند و در نتیجه انرژی بدن به طور کامل بازیابی نمی‌گردد. یکی از نشانه های وقفه تنفسی، احساس خستگی زیاد پس از خواب شبانه کامل است.

کم خونی

کم خونی حالتی است که کلوبل های سرخ موجود در خون کمتر از حد معمول باشند. این کمبود باعث کاهش خون رسانی و در نهایت کمبود انرژی می‌شود. به همین دلیل فرد حتی پس از استراحت و خواب کافی نیز، احساس خستگی مفرط می‌کند و تمایل دارد بیشتر از زمان مورد نیاز بخوابد.

کم کاری تیروئید

تیروئید وظیفه کنترول فرآیندهای تبدیل سوخت به انرژی بدن را بر عهده دارد. مسلماً زمانی که غده تیروئید کم کار باشد، بدن انرژی کافی خود را کسب نمی‌کند و همواره خسته است. درنتیجه به خواب بیشتری نیز برای کسب انرژی نیاز دارد.

دیابت

در بدن افرادی که قند خون دارند، قند به جای ورود به سلول های بدن و تامین انرژی، در خون باقی می‌ماند. در نتیجه افراد مبتلا به قند خون و دیابت، احساس ضعف و خستگی  دارند و بیش از سایر افراد تمایل به خواب دارند.

| بیماری های قلبی

در افراد مبتلا به مشکلات قلبی معمولا پمپاژ خون به درستی صورت نمی گیرد. اختلال در پمپاژ خون منجر به این می‌شود که عمل خون رسانی به درستی انجام نشود. نرسیدن خون کافی به بدن احساس ضعف و خستگی شدید را به همراه خواهد داشت. این امرمی‌تواند خود را با احساس نیاز به خواب بیشتر نشان دهد.

عوارض جانبی خواب زیاد

دلیل پر خوابی هر چه که باشد، مشکلات و عوارض جانبی را با خود به همراه دارد. این عوارض موارد زیر را در برمی‌گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *