جهان

هشدار سازمان ملل درمورد پیامدهای خروج روسیه از توافق صادرات غلات

شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به ناامنی غذایی و افزایش قیمت‌ مواد غذایی در جهان پس از خروج روسیه از قرارداد غلات اوکراین هشدار داده‌است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نسبت به ناامنی غذایی و افزایش قیمت‌ مواد غذایی در جهان پس از خروج روسیه از قرارداد غلات اوکراین هشدار داده‌است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از ناامنی غذایی و افزایش قیمت‌ موادغذایی در جهان پس از خروج روسیه از قرارداد غلات اوکراین هشدار داده‌است.

همزمان با افزایش ناامنی غذایی در جهان،  برنامه جهانی غذا نیز گفته است که هزینه‌های این سازمان از سال گذشته به این‌سو نزدیک به 50 درصد افزایش یافته و تاکنون بودجۀ آن تامین نشده است.

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، از کمک مالی 362 میلیون دالری به هائیتی و 11 کشور افریقایی خبر داد و در عین حال از روسیه به دلیل خروج از توافق غلات دریای سیاه انتقاد کرد.

بلینکن خروج روسیه از توافق غلات اوکراین را باج‌خواهی خواند و گفت:

“هرعضو سازمان ملل متحد باید بر روسیه بگوید که استفاده از دریای سیاه به عنوان باج‌خواهی کافی است و روسیه باید استفاده از آسیب‌پذیرترین افراد جهان به عنوان اهرم فشار دست بکشد و این جنگ ناموجه را متوقف کند.”

دیمتری پولیانسکی، معاون نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل متحد در پاسخ به این اظهارات وزیر خارجۀ امریکا گفت که هزینه کمک‌های تسلیحاتی به اوکراین بیشتر از کمک به کشورهای فقیر جهان است.

“باید به این توجه کنیم که ایالات متحده و غرب برای تسلیحات اوکراین نسبت به کمک به کشورهای جنوب جهان، بیشتر هزینه می‌کنند.”

با این حال ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه چندی پیش در دیدار با شماری از رهبران کشورهای افریقایی، از کمک رایگان غلات این کشور در چند ماه آینده به شش کشور افریقایی خبر داد.

قرارداد غلات اوکراین در ۲۰۲۲، با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تأمین غلات مورد نیاز تعدادی از کشورهای فقیر جهان امضأ شد، ولی با پایان زمان این توافق در 17 جولای امسال، روسیه از این توافق خارج شد و با وجود اصرار سازمان ملل متحد و شماری از کشورها آن را تمدید نکرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *