فرهنگی

تاثیر زبان برفرهنگ

زبان شناسان عموماً براین نکته توافق نظر ندارند، که عناصر زبانی به ذات خود بر دیگر وجوه فرهنگی تاثیر واردمی نماید، زبانشناسان آن بشرشناسانی اند که به مطالعه ی رابطه بین زبان وفرهنگ دلچسپی دارند.

شاداب

زبان شناسان عموماً براین نکته توافق نظر ندارند، که عناصر زبانی به ذات خود بر دیگر وجوه فرهنگی تاثیر واردمی نماید، زبانشناسان آن بشرشناسانی اند که به مطالعه ی رابطه بین زبان وفرهنگ دلچسپی دارند.

بعضی از زبان شناسان چنین نظر داده اند که زبان ممکن است به برخی وجوه فرهنگی تاثیر بگزارد. همچنین نظر داده اند که زبان طبقه بندی هایی را ایجاد می کند که به اساس آنها ادراک وتصورات ما از جهان شکل می گیرد. براساس این نظریه، زبان در واقع نظام ارتباطی است که انسان ها را قادر می سازد تا به آسانی پیام ها را ارسال ودریافت نمایند، زبان همچنان  طبقه بندی ها را در ذهن ایجادمی کندکه و مارا ناگزیر می سازد آن چیز هایی را که شبیه هم می پنداریم، از آن چیزهایی که به نظر ما متفاوت می آیند تشخیص دهیم.

از آنجا که هرزبانی منحصر به فرد است، طبقه بندی های زبانی یک زبان با طبقه بندی زبان های دیگربه هیچ وجه شباهت نخواهد داشت. در نتیجه افرادی که به دو زبان مختلف سخن میگویند واقعیت را نیز دقیقاً به شکل درست ادراک نمی کنند. ادوارد ساپیر یکی از اولین زبانشناسان کولمبیا بود که توضیح داد چگونه زبان می تواند بر ادراک وتصورات ما تاثیر می گزارد. ساپیر همراه با زبان شناس تازه کار بنجامین لی وورف نظریه جدیدی به وجود آورد که فرضیه وورف ساپیر نامیده شد این فرضیه که با رابطه میان زبان وفرهنگ سروکار دارد خاطر نشان می سازد که زبان صرفاْ کار برای منتقل کردن افکار وعقاید نیست ، بلکه خودش شکل دهنده افکار واندیشه هاست. بنابراین فرضیه وورف ساپیر به این معنا که ساختار یک زبان ،نحوبرجسته ادراک وطبقه بندی تاثیر گزار به نظر میرسد که این رشته تجربه ها تایید می شود.اگرچه نشان دادن تاثیر فرهنگ بر زبان آسانتر است وورف ساپیر همچنان نشان می دهد که برقراری ارتباط می تواند در جهت دیگر نیز جریان یابد ، کاربرد های فرضیه وورف وساپیر نشان می دهد، مردمی که از دیدگاه زبان شناسی متفاوت هستند نه تنها در بر قراری ارتباط تفاوت دارند بل که در زمینه تفکر وادراک واقعیت نیز تفاوت هایی دارند. بنابراین در سایه فراگیری زبان محلی وسیله یی برای برقراری ارتباط وهم چنین شناخت بهتری در رابطه باچگونگی تفکر ورفتار مردم به دست می آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن