افغانستان

ثبت بیش از هزار مورد ابتلا به توبرکلوز در شش ماه در کندهار

بیش از یک‌هزار تن در شش ماه پسین در کندهار، به بیماری توبرکلوز، دچار شده‌اند

بیش از یک‌هزار تن در شش ماه پسین در کندهار، به بیماری توبرکلوز، دچار شده‌اند
مسوولان بهداشتی در این ولایت می‌گویند که کودکان، زنان و افراد مسن نیز در میان این افراد، شامل هستند.
جما‌ل‌الدين اعظمی، آمربخش توبرکلوز ریاست صحت عامه کندهار، گفت: «در شش ماه گذشته تقریبن ما ۱۱۶۰ بیمار توبرکلوز داشتیم که نسبت به سال پار، شش و نیم درصد، کاهش داشته که در مجموع، سطح بیماری زنان بلندتر است.» به گفته‌ی این مسوولان، علت اصلی شیوع بیماری توبرکلوز در جامعه، موجودیت افراد دچار و درمان نشده به این بیماری است.
خان محمد ۷۰ ساله باشنده ولسوالی شاجوی ولایت زابل می‌گوید که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کند و از چند ماه به این‌سو زیر درمان قرار دارد. او به طلوع‌نیوز، گفت: «از شش تا دوزاده ماه دوا خوردم نتیجه‌اش معلوم نشد و وقتی به این شفاخانه آمدم زیر درمان قرار گرفتم، پزشکان می‌گویند که صحتمند می‌شوی و مشکلت برطرف می‌شود.»
عبدالاحد، باشنده هلمند، گفت: «اینجا آمدم داکتران درمان کردن و دوا هرچیز همرایم کمک کردند و فعلا به فضل خداوند خوب استم.»
هم‌اکنون ۷۵ فرد دچار به بیماری سل در شفاخانه داکتران بدون مرز کندهار، زیر درمان قرار دارند که بیش‌تر آنان، زنان و کودکان هستند.
مجيب الرحمن، معاون شفاخانه داکتران بدون مرز کندهار، گفت: «ما در شش ماه گذشته در شفاخانه میرویس در کندهار و محبس سرپوزه، ۴۱۵ تن را توبرکلوز را تازه تشخیص و ثبت کردیم.»
سرفه، تب و کاهش وزن، از نشانه‌های اساسی بیماری توبرکلوز استند.
بر اساس معلومات سازمان جهانی بهداشت، سالانه افراد زیادی در افغانستان بر اثر این بیماری مهلک و کشنده، جان خود را از دست می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *