افغانستان

صرافان هرات، خواستار توزیع پول‌های جدید دربازار شدند

شماری از صرافان هرات خواستار توزیع پول‌های جدید چاپ شده از سوی بانک مرکزی به بازار این ولایت استند. آنان می‌گویند که پول فرسوده و کهنه معاملات را در بازار با مشکلات مواجه کرده است.

شماری از صرافان هرات خواستار توزیع پول‌های جدید چاپ شده از سوی بانک مرکزی به بازار این ولایت استند. آنان می‌گویند که پول فرسوده و کهنه معاملات را در بازار با مشکلات مواجه کرده است.
در همین حال مسئولان محلی در هرات می‌گویند که مردم باید از پول‌هایی که نزد شان است، به گونه درست نگهداری کنند.آنان از مسئولان می‌خواهند که با توزیع پول‌های تازه چاپ شده به بازار، پول‌های کهنه و فرسوده را جمع‌آوری کنند.
بسم‌الله احمدی، یکی از صرافان هرات می‌گوید، باآنکه حدود چهار ماه پیش قرار بود پول تازه چاپ شده وارد بازار شود، اما تااکنون گردش پول‌های کهنه در بازار مشکل آفرین است.
“پولی که ما می‌بریم به بانک تحویل می‌کنیم، اگر یک گوشۀ آن کم باشد، بانک آنرا قبول نمی‌کند. ولی از طرف بانک به صرافان پول کهنه داده می‌شود.”
عبدالله بارکزی، یکی دیگر از صرافان می‌گوید با آنکه پول کهنه در بازار قابل چلند است، اما تفاوت در خریداری آن وجود دارد.
“پول‌های جدید که گفته می‌شود چاپ شده، تاحال وارد بازار نشده. بانک اعلام کرده که پول کهنه قابل چلش است، ولی وقتی به مردم می‌دهیم، آنرا از داخل پول‌ها بیرون می‌کنند.”
با این همه مسئولان اتحادیه صرافان و خدمات پولی ولایت هرات خواستار جمع‌آوری پول‌های کهنه از بازار می‌باشند.
غلام محمد سهرابی، رییس اتحادیه صرافان هرات از مسئولان بانک مرکزی می‌خواهد که پول‌های جدید را وارد بازار کنند.
“واقعا مشکل پول کهنه در بازار هر روز جدی تر می‌شود. اگر پول جدید را به بازار توزیع نکنند بازهم همان مشکلاتی که در سال 1401 با آن روبه‌رو شدیم؛ مارکیت‌ها بسته شدند، روبرو خواهیم شد.”
مسئولان محلی در هرات اما از باشندگان این ولایت می‌خواهند که به‌گونۀ جدی از پول‌های موجود نگهداری کنند تا پول‌ها دیگر فرسوده نشوند.
نعیم‌الحق حقانی، رییس اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید:”پلانی رویدست است که هرچه زودتر پول‌های از کار افتاده از بازار جمع‌آوری و به‌جای آن پول‌های جدید وارد بازار شوند تا مردم در کار و بار شان با مشکلات روبه‌رو نشوند.”
این در حالیست که برخی از صرافان می‌گویندکه گردش پول‌های کهنه در بازار می‌تواند جریان معاملات را بطی سازد و این کار باعث تأخیر در مبادلات خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *