سیاسی

امارت اسلامی با خلوص نیت در مذاکرات دوحه شرکت می‌کند وتوقع بالمثل از امریکا دارد

قرار است به زودی نمایندگان امریکا برای افغانستان، با مقام های ارشد امارت اسلامی در دوحه مذاکراتی داشته باشند، توقع این است که این مذاکرات باعث تغییرمثبت در روابط امریکا و جامعه جهانی با افغانستان شود.

قرار است به زودی نمایندگان امریکا برای افغانستان، با مقام های ارشد امارت اسلامی در دوحه مذاکراتی داشته باشند، توقع این است که این مذاکرات باعث تغییرمثبت در روابط امریکا و جامعه جهانی با افغانستان شود.

وزارت امور خارجه امارت اسلامی اعلام کرده که مولوی امیرخان متقی؛ سرپرست این وزارت  در دوحه با نماینده‌های امریکا دیدار و گفتگو خواهند کرد.

این در حالی است که مشکلات در روابط امریکا با افغانستان وجود دارد که بر روابط امارت اسلامی با جامعه جهانی نیزاثر گذار است، باید صریح بیان داشت؛ با وجود تعامل سازنده و اعتماد سازی که میان افغانستان و شمار زیادی از کشور ها صورت گرفته است، هیچ کشور حاضر نشده است امارت اسلامی را به رسمیت بشناسد، دلیل هم واضح است ترس از فشار های امریکا و شامل شدن این کشور ها در فهرست تحریم های امریکا، این میرساند که مشکلات جدی در روابط امارت اسلامی با امریکا و متحدان آن وجود دارد، در حالی که امارت اسلامی گفتگو های معنا دار را کلید حل مشکلات میداند و همیشه تأکید داشته است که هر مشکلی را میتوان با گفتگو حل کرد.

امارت اسلامی چنان که گفته شد خواستار حل مشکلات از طریق گفتگو ها است در کنار روابط دو جانبه میان افغانستان و امریکا پاره از مسائل دیگر هم است که باید در مذاکرات دوحه روی آن بحث شود که حل آن برای افغانستان یک اولویت است.

وزارت امور خارجه امارت اسلامی این اولویت ها را مشخص کرده است «اولویت افغانستان در این گفتگوها، بحث روی پایان دادن تحریم‌ها و حذف فهرست سیاه، آزادسازی ذخایر بانکی افغانستان و پایان دادن به نقض حریم هوایی افغانستان می‌باشد»

اگر به مشکلات افغانستان در دو سال اخیر تمرکز کنیم ، بیشتر مشکلات در کشور، زاده تحریم های ظالمانه و انجماد دارایی های افغانستان است، جا گرفتن و طویل شدن فهرست سیاه در برابر مقام هایی امارت اسلامی باعث شده که ایده و اندیشه تعامل میان امارت اسلامی و جامعه جهانی با مشکلاتی همراه باشد، اگر وضع تحریم ها در برابر مقام های امارت اسلامی نمی‌بود، دید و بازدید این مقام ها می‌توانست فضای باور و اعتماد میان امارت اسلامی و جامعه جهانی را بیشتر می‌کرد و مشکلات زود تر حل می‌شد.

به همین ترتیب امریکا با نقض مکرر حریم هوایی افغانستان نه تنها خود به قوانین بین المللی پشت کرده و حریم یک کشور مستقل را نادیده گرفته است بل دیگران را هم جسور ساخته است که بعضاً حریم هوایی کشور ما را نقض کنند.

پس در مذاکرات دوحه مسائل زیادی است که باید روی آن پرداخته شود.

هیئت امارت اسلامی با خلوص نیت در این مذاکرات شرکت کرده اند، هیئت امارت اسلامی جداً خواستار برطرف شدن خلا ها در روابط خود با امریکا و دیگر کشور ها است، امارت اسلامی بعنوان عضو از جامعه جهانی حاضر است به نگرانی های امنیتی از ناحیه افغانستان جواب دهد و تأکید میدارد که این نگرانی های بیهوده ، بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند.

امارت اسلامی همکار خوب برای برطرف کردن روابط میان افغانستان و کشور های دیگر است و توقع بالمثل از دیگران دارد، امید است که هیئت امریکایی هم با همین نیت پشت میز مذاکره در دوحه قرار گیرد تا هرنوع مشکل، نگرانی، سوءظن و ایراد های دیگر در برابر امارت اسلامی برطرف گردد.                تحلیل سیاسی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *