گزارش

فابریکه‌های سیخ گول در بلخ نیازمند حمایت اند

مسئولان فابریکه‌های تولید سیخ گول در ولایت بلخ از نداشتن مشتری و عدم حمایت مسئولین شکایت دارند.

شاداب

مسئولان فابریکه‌های تولید سیخ گول در ولایت بلخ از نداشتن مشتری و عدم حمایت مسئولین شکایت دارند. آنان می‌گویند که تولیدات شان به خودکفایی کشور در زمینه سیخ گول موثر واقع شده است، اما حکومت برنامه حمایتی برای این فابریکه‌ها ندارد. از سوی دیگر مسئولان اتحادیه ذوب آهن افغانستان می‌گویند که تلاش می‌شود تا به مشکلات این فابریکه‌ها رسیدگی شود.

فابریکه‌های ذوب آهن در ولایت بلخ نیازمند حمایت از سوی مسئولان می‌باشد.

مسئولان برخی از این فابریکه‌ها می‌گویند که مسئولان باید به مشکلات آنان توجه کنند تا آنان بتوانند با فعال نگهداشتن فابریکه‌ها، هم نیازمندی‌های کشور را در زمینه سیخ گول مرفوع سازند و هم زمینه کار برای جوانان فراهم

شود.

رسول شینواری،  مالک یکی  از فابریکه‌های تولید سیخ گول در ولایت بلخ می‌گوید:”مشکل ما این است که بعضی اوقات سیخ‌های تولید شده ما به فروش نمی رسد. باید شرکت برشنا بل برق ما را به اقساط جمع‌آوری کند. در ضمن در پروژه‌های دولتی باید از سیخ گول وطن کار گرفته شود.

از سوی دیگر برخی از جوانانی که در این شرکت‌ها مصروف کار می‌باشند، می‌گویند در صورتی که چنین شرکت‌ها در کشور بیشتر شود، تعداد بیشتری از جوانان جذب کار شده و از مهاجرت‌های غیرقانونی نیز جلوگیری خواهد شد.

عبدالواحد، کارگر شرکت ذوب آهن در بلخ می‌گوید:«موجودیت چنین شرکت‌ها باعث می‌شود که جوانان از سفر کردن به کشور های دیگر صرف نظر کنند.»

مراد، دیگر کارگر شرکت ذوب آهن می‌گوید:”چهار تا پنج سال می‌شود که اینجا کار می‌کنیم و مانند من چندین جوان دیگر هم اینجا کار می‌کنند. از این طریق روزگار خویش را پیش می‌بریم. ما خوشحال می‌شویم که در 12 ماه سال فابریکه‌ها فعال باشند.”

با این همه مسئولان در اتحادیه ذوب آهن با تایید مشکلات فابریکه‌ها، می‌گویندکه در هماهنگی با مسئولان به مشکلات فابریکه‌های ذوب آهن رسیدگی خواهد شد.

نصیراحمد رشتیا، رییس اتحادیه شرکت‌های ذوب آهن کشور می‌گوید:”در تولید تمام بخش‌های آهن آلات، به خود کفایی رسیدیم و ما خوشبخت هستیم که مواد خام را از داخل کشور بدست  می‌آوریم، اما مشکلاتی هم است که احتمال دارد در آینده با نبود مواد خام روبه‌رو شویم.”

به گفتۀ این مسئولان، در حال حاضر در سراسر کشور حدود 20 هزار تن در شرکت‌های ذوب آهن سرگرم کار هستند و به گفتۀ مسئولان این شرکت‌ها، در حال حاضر سیخ گول در افغانستان با معیارهای جهانی تولید می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *