ورزش

اضرار ورزش بوکس

بوکس یکی از خطرناک‌ترین ورزش‌ها است. به همین دلیل احتمال آسیب‌ دیدن افراد در آن، بیشتر از ورزش‌های دیگر می باشد.

ماستر سپورت محمد یعقوب

بوکس یکی از خطرناک‌ترین ورزش‌ها است. به همین دلیل احتمال آسیب‌ دیدن افراد در آن، بیشتر از ورزش‌های دیگر می باشد. گاهی صدمات مسابقات آن به حدی‌ست که یک عمر با ورزشکار باقی می‌ماند. دانستنِ آسیب‌ های ورزش بوکس و راه مقابله با آن برای هر بوکسری مهم و ضروری‌ است.

آگاهی کامل از خطرات و آسیب های ورزش بوکس کمک می‌کند، تا از صدمات آن در امان بمانید. پس می‌رویم سراغ معرفی آسیب های شایع که ممکن است برای هر بوکسری از مبتدی تا حرفه‌ای پیش بیاید.

پارگی و بریدگی : چنین مواردی بیشتر از تمرینات، در فایت‌های حرفه‌ای رخ می‌دهد. اگرچه امکان پارگیِ ابرو یا پلک در حین تمرین هم وجود دارد. اگر پارگی و خونریزی در حین مبارزه اتفاق بیفتد، باید مسابقه در لحظه متوقف شود تا جلوی خونریزی گرفته شود و درمان‌های لازم انجام گیرد.

خونریزی بینی : خونریزی بینی یکی از شایع‌ترین آسیب های ورزش بوکس است. به‌طوری که خیلی بعید است بوکسری پیدا شود که تا به‌حال در رینگ مبارزه، دچار این اتفاق نشده باشد. این وضعیت می‌تواند صرفاً به دلیل گرفتگی‌های داخل بینی باشد. البته شاید هم خبر از یک شکستگی داخلی بدهد.

کبودی و کوفتگی : این اتفاق کاملاً طبیعی است. هر مشتی که به سر و صورت بوکسر برخورد می‌کند، باعث کوفتگی و کبودی در این ناحیه می‌شود. کبودی‌ها هنگامی رخ می‌دهند که رگ‌های خونیِ زیر پوست، آسیب دیده باشد؛ مانند کبودیِ زیر چشم. بافت نرم قفسه سینه هم به دلیل ضربات و برخوردها به‌راحتی دچار کبودی خواهد شد. استفاده از کمپرس یخ می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد.

شکستگی : بوکسرها معمولاً با شکستگی استخوان رفیق هستند. شکستگی در نواحی بینی، فک، استخوان ابرو، بند دست و … رخ می‌دهد. شکستگی‌های مربوط به استخوانِ کف دست در بین بوکسرها یکی از پرتکرارترین آسیب های ورزش بوکس است و به‌ «شکستگی بوکسرها» معروف است. یادتان باشد که شکستگی در هر استخوانی که باشد نیاز به درمان فوری دارد.

بیرون شدن شانه : در اثر ضربات سنگین به بدن یا حرکت نادرست دست، استخوان بازو می‌تواند از تیغه شانه یا پشت جدا شود.

درنتیجه حالت دردناکِ شانه رخ می‌دهد. بیرون شدن شانه یا هر مفصل دیگر باعث آسیب به بافت‌های اطراف مفصل مثل تاندون و عضلات می‌شود. به محض پیش‌آمدنِ این اتفاق، فرد باید فوراً بستری شود.

کشیدگی رباط: در طی تمرین یا مبارزه، حرکات مکرر و سرعتی می‌تواند منجربه کشیدگیِ شدید رباط یا عضلات شود. کشیدگیِ خفیفِ رباط، فقط درد و کبودی به همراه دارد. اما گاهی کشیدگیِ رباط شدید است و منجربه پارگی رباط و خونریزی مفصلی می‌شود. بوکسرها مستعد کشیدگیِ رباط‌های کمر، شانه‌، بازو، زانو و مچ پا هستند.

ضربه مغزی خفیف: یکی از جدی‌ترین آسیب های ورزش بوکس ضربه شدید به سر است. این اتفاق می‌تواند منجربه ضربه مغزی‎ِ خفیف شود. در پیِ واردشدنِ ضربه به سر، ممکن است بوکسر، هوشیاری‌اش را از دست بدهد؛ یا این‌که دچار استفراغ، عدم تعادل، سرگیجی، سردردی یا یاد فراموشی شود.

همه این‌ها ممکن است نشانی از ضربه مغزیِ خفیف باشد. در هر صورت مهم است که با بروز چنین علایمی حتماً با یک متخصص مغز و اعصاب مشوره انجام بگیرد.

سایر مضرات ورزش بوکس

آرتروز : بسیاری از بوکسر های بازنشسته به دلیل ضربات مشت سنگینی که رد و بدل می کنند، تورم مفاصل در انگشتان و آرتروز می شوند.

دیسک کمر : بوکسر ها از قسمت پایین کمر خود برای زدن مشت های قدرتمند تر استفاده می کنند، بنابراین توصیه می شود که افراد مبتلا به دیسک کمر از انجام ورزش بوکس خودداری کند، چون می تواند بیماری آن ها را تشدید کند.

آسیب سر : بسیاری از بوکسر ها دچار آسیب در ناحیه ی سر می شوند، که این آسیب ها شامل شکستگی استخوان سر، آسیب صورت و بافت مغز هستند.

آسیب بدن: ورزش بوکس باعث شکستگی دندان، شکستگی دنده ها و خونریزی داخلی می شود.

آسیب های چشم : بسیاری از بوکسر ها ممکن است دچار آسیب های چشم از جمله آسیب ، جدا شدن و خونریزی قرینه شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *