گزارش

آغاز کار ساخت یک کانال آب در فاریاب

مسئولان در ریاست احیا و انکشاف دهات ولایت فاریاب از آغاز کار یک کانال آب، در ناحیه اول شهرمیمنه خبر می‌دهند.

مسئولان در ریاست احیا و انکشاف دهات ولایت فاریاب از آغاز کار یک کانال آب، در ناحیه اول شهرمیمنه خبر می‌دهند. به گفتۀ آنان این کانال با بیش از یک کیلو متر طول و با هزینه بیش از 41 ملیون افغانی از بودجه وزارت احیا و انکشاف دهات و با همکاری شورای مردمی ساخته خواهد شد.

مسئولان در ریاست احیا و انکشاف دهات ولایت فاریاب می گویند که کار یک کانال آب، از پروژه‌های ناتکمیل حکومت پیشین را با هزینۀ بیش از 41 میلیون افغانی از بودجه برنامه ملی انسجام ساحوی وزارت احیا و انکشاف دهات و با همکاری شورای انکشافی محل آغاز کرده‌اند.

مولوی تورجان احمدی، رییس احیا و انکشاف دهات ولایت فاریاب می‌گوید که این کانال آب یک هزار 469 متر طول، 4 متر عرض و 4 متر عمق دارد که با هزینه 41 میلیون 525 هزار و 45 افغانی به طور پخته و اساسی ساخته می‌شود.

آقای احمدی افزود که این کانال آب از جمله پروژه‌های برنامه ملی انسجام ساحوی وزارت احیا و انکشاف دهات می‌باشد که به هدف مدیریت آب و جلوگیری از سرازیر شدن سیلاب‌های فصلی و تخریبات ناشی از آن برای باشندگان محل ساخته می شود.

” طول مجموعی این کانال یک هزار و 469 متر است که در دو بخش قرار داد شده است، بخش اول 880 متر و بخش دوم 589 متر می‌باشد.”

رییس انکشاف دهات همچنان افزود که این اداره تلاش دارد پلان‌های انکشافی در بخش‌های مختلف را در تمام ولسوالی‌های فاریاب، در هماهنگی با مؤسسات همکار اجرا نماید.

در عین حال احسان‌الله احمدزی، انجنیر ساحوی شرکت تطبیق کننده این پروژه می‌گوید که درگذشته به دلیل نبود کانال آب، سیلاب‌ها منجر به تخریب زمین‌ها و خانه‌های مردم می‌گردید که با تکمیل این پروژه، مشکلات مردم از این ناحیه رفع خواهد شد.

” این کانال 4 متر ارتفاع دارد و تهداب آن یک متر و 60 سانتی می‌باشد. ما کوشش می‌کنیم که زودتر کار این کانال را تمام کنیم، به‌خاطری‌که اینجا ساحه سیلابی می‌باشد.”

از سویی هم شماری از باشند‌گان محل با استقبال از آغاز دوباره کار این کانال، از مسئولان محلی و مرکزی می‌خواهند که پروژه‌های بیشترانکشافی و حیاتی را در مناطق شان تطبیق کنند.

به گفتۀ آنان، با ساخت این کانال آب بیش از 5 هزار خانواده از خطر سیلاب‌ها در این منطقه محافظت می‌شود.

محمد اسلم یکی از باشندگان محل می‌گوید:”مساحت این کانال بسیار زیاد است، آب خوره زیاد دارد، اگر از هر دره آب بیاید، این خانه‌ها را کلاً آب می‌برد. اکنون کار این کانال را شروع کردند، اما مساحت‌اش کم است، باید این کانال از قریه بیرون شود و تا دریا برسد.”

عبدالحکیم یکی از متنفذین محل نیز با ابراز خورسندی از آغاز کار این کانال چنین می‌گوید:” باران که می‌گرفت مردم تشویش می‌کردند که مبادا امشب مارا سیلاب ببرد. این کانال که جور شود، مردم از این تشویش‌ها خلاص می‌شوند و مطمئن می‌باشند.”

گفتنی است که در جریان ساخت این کانال، ده‌ها تن از باشند‌گان منطقه نیز مصروف کار خواهند شد.

این درحالی است که باشندگان این منطقه از نبود آب آشامیدنی، مراکز صحی- تعلیمی و کوچه‌های فرعی نیز شکایت دارند. آنان از مسئولان حکومت محلی و مرکزی می‌خواهند که به مشکلات شان توجه کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *