افغانستان

اشتراک نمایندگان امارت اسلامی در نشست اسلو

نمایندگان امارت اسلامی برای اشتراک در نشست اسلو، به ناروی سفر کرده‌اند.

نمایندگان امارت اسلامی برای اشتراک در نشست اسلو، به ناروی سفر کرده‌اند.

این نشست روز سه شنبه(23جوزا) در اسلو؛ پایتخت ناروی آغاز شده  و در آن روی مسایل افغانستان، خاورمیانه و آسیا، کلمبیا، اتیوپیا، یمن، سومالیا، سودان، اوکراین و همچنان برخی از کشورهای دیگر مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

براساس معلومات وزارت امور خارجه ناروی، در این نشست نمایندگان امارت اسلامی،  مارتین گریفیتس نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، وزیر امور خارجه کلمبیا، وزیر امور خارجه اندونیزیا، څارنوال محکمه بین المللی، نماینده کشورکانگو ، نماینده  سودان جنوبی و بسیاری از کشورهای دیگر اشتراک دارند.

آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه ناروی گفته است که در این نشست هیاتی از حکومت سرپرست افغانستان و شماری از فعالان مدنی شرکت دارند و انتظار می‌رود عملکرد امارت اسلامی در برابر جامعه جهانی به بررسی گرفته شود.

خانم هویتفلد به خبرگزاری ناروی گفته است که این نشست به سود اسلو و کابل است.

انتظار می‌رود که در این نشست تعهدهای امارت اسلامی به جهان نیز به بررسی گرفته شود.

از سویی‌هم، هیات ناروی برای مهاجران، برگزاری این نشست را یک فرصت بزرگ برای گفتگو درباره‌ی برطرف شدن بحران اقتصادی و چالش‌های بشری افغانستان دانسته است.

نیل ترنر، رییس دفتر شورای پناهندگان ناروی در افغانستان، گفته است: «ما می‌دانیم که نمایندگان بسیاری از کشورها در این نشست اشتراک خواهند داشت و این نشست فرصت بزرگی‌است تا درباره‌ی چالش‌ها و اوضاع بشری در افغانستان گفتگو شود. بحران‌ انسانی از جمله مشکلات اقتصادی که در حال حاضر ما در افغانستان با آن روبه‌رو هستیم، تنها از طریق گفتگو قابل حل است. ما کمک می‌کنیم که این گفتگوها حتی پس از بازگشت دیپلومات‌ها به کابل نیز ادامه داشته باشد.»

وزارت خارجه افغانستان تایید می‌کند که عبدالقهار بلخی به نمایندگی از وزارت خارجه، شمس‌الدین منصور به نمایندگی از وزارت داخله و روح‌الله عمر به نمایندگی از وزارت دفاع در نشست اسلو (مجمع اسلو) که به روز (سه‌شنبه، ۲۳ جوزا) آغاز شد، حضور داشتند.

وزارت خارجه پاکستان پیش از این گفته است که حنا ربانی وزیر دولت در امور خارجه و آصف علی درانی نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان در این نشست که برای سه روز ادامه دارد، شرکت می‌کنند.

در سال ۱۴۰۰ هجری خورشیدی نیز نشست ناروی برای افغانستان برای سه روز با حضور سرپرست وزارت خارجه امارت اسلامی، نماینده‌گان جامعه مدنی و متحدان ناروی برگزار شده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *