اسلامی

مواصفات یک پولیس مسلمان در دین اسلام

مقدمه: منسوبین پولیس امارت اسلامی افغانستان بخاطر تعهد به خدمت گذاری که به دین اسلام، مردم و وطن خویش دارند وظیفه خیلی خطیر و مهم انسانی و اسلامی را که همانا دفاع از جان، مال و ناموس مردم می باشد به پیش می برند. چون که موضوع وظایف پولیس را کشف جرایم و مبارزه با مجرمین تشکیل می دهد و همواره آنان بر علیه همه مفاسد اجتماعی، اخلاقی، اداری و امنیتی می رزمند. شکی نیست که در قدم اول خودشان باید دارای بهترین و قوی ترین عقیده، عمل و اوصاف عالی اسلامی باشند. تا بتوانند در انجام وظایف خویش به موفقیت و کامیابی دنیا و آخرت نایل گردند.

پوهنیار عبادالله(صالح)

مقدمه: منسوبین پولیس امارت اسلامی افغانستان بخاطر تعهد به خدمت گذاری که به دین اسلام، مردم و وطن خویش دارند وظیفه خیلی خطیر و مهم انسانی و اسلامی را که همانا دفاع از جان، مال و ناموس مردم می باشد به پیش می برند. چون که موضوع وظایف پولیس را کشف جرایم و مبارزه با مجرمین تشکیل می دهد و همواره آنان بر علیه همه مفاسد اجتماعی، اخلاقی، اداری و امنیتی می رزمند. شکی نیست که در قدم اول خودشان باید دارای بهترین و قوی ترین عقیده، عمل و اوصاف عالی اسلامی باشند. تا بتوانند در انجام وظایف خویش به موفقیت و کامیابی دنیا و آخرت نایل گردند.

الف: صفات اعتقادی

1 –  ایمان به الله(ج): داشتن عقیده راسخ و ایمان به یاری و امداد خداوند(ج) به انسان توان، پایمردی و مقاومت می بخشد. از این جهت قرآن کریم بر آن تأکید می کند و می فرماید: ترجمه: بر ما حق دارند و یاری و نصرت مؤمنان حقی برعهده ی ماست. همچنان الله متعال چنین فرموده است. (روم/47) ترجمه: ای مؤمنان! هنگامی که با گروهی از (دشمن) رو به رو شدید، پایه داری نمایید و الله را فراوان یاد کنید تا رستگار شوید. (انفال/45).

2 – عزم راسخ و توکل: توکل به خداوند متعال یکی از ویژگی های دیگر یک منسوب می باشد. وقتی یک پولیس مسلمان قلب خود را با رابطه های اتکا و توکل به دریافت قدرت و عظمت الهی متصل نماید اراده و روحیه اش چنان قدرتمند می گردد که مغلوب هیچ عاملی نمی شود. در صورتی که اسباب، وسایل و امکانات بشری خود را قدر توان به خرج داده باشد. الله(ج) می فرماید ترجمه:و چون تصمیم گرفتی، برالله(ج) توکل کن. همانا الله(ج) توکل کنندگان را دوست دارد. (آل عمران/159). به هر اندازه ای که در انجام کارتان جدی و با اعتماد به نفس و توکل به خداوند(ج) باشید به همان اندازه کارتان رنگ خوب تر گرفته و نتایج نیکی به دست خواهید آورد. حضور در میدان نبرد و دفاع از وطن و ارزش های دینی تصمیم جدی و قاطع می خواهد.

3 – ثبات و ایستادگی: رزمندگان و نگهبانان مسلمان هیچ گاه نباید مرغوب قدرت و شوکت ظاهری دشمنان شوند؛ نباید از کثرت دشمن بهراسند؛ باید گوش به وعده های الهی سپرده و راه مقاومت و مجاهدت در پیش گیرند. این مهم در منابع دینی بسیار مورد تأکید قرار گرفته است. از دیگر جلوه های ارزشمند سپاه اسلام، تبلور فرهنگ ثبات و ایستادگی در اعماق مجاهدان مسلمان بود که به واسطه بهره مندی ازاین ویژگی صحنه های زیبا و پرشوری را خلق کردند و برسختی ها فایق آمدند.

ب: صفحات عبادی

1 – اهتمام به نماز: نماز در میان عبادت ها، از مهمترین عبادات است و اهمیت و جایگاه بلند آن در دین اسلام بر هیچ کس پوشیده نیست. در روایاتی دینی از آن به عنوان رأس اسلام، ستون، خیمه دین و موجب تقرب اهل تقوا به خداوند(ج) یاد شده است. نماز با روح، برترین یاد خدا و عامل برقراری ارتباط به ذات اقدس الهی است؛ سدی است در برابر گناهان و وسیله ی شست شوی سیئات و غفران و آمرزش الهی است.(صالح1402 ص 39)

2 – دعا و نیایش: دعا و نیایش از ضروریات آیین اسلام و رکنی از ارکان به هم پیوسته نظام توحیدی است؛ عبادتی ارزنده و شور آفرین که همانند نماز و قرآن، دل مرده و بی روح را زنده و آباد می کند؛ کانال این ارتباط نیایش است. چرا که دعا و نیایش بیدار کننده روح خروش و عصیان در برابر ظلم و جور و ایجاد کننده شجاعت توکل به مبداء قدرت است.

3- انس به قرآن کریم: قرآنکریم چراغ هدایت گر انسان ها؛ نسخه ی شفابخش حکیم بی همتا برای بشریت است. انس رزمندگان اسلام با قرآن کریم از مصادیق یاد خدا در میدان نبرد بود. این فرزندان بی نظیر با تلاوت قرآن با خداوند(ج) راز و نیاز می کردند و با عمل به دستورات آن، سرافرازی دنیا و آخرت را برای خویش رقم می زدند. یاد و ذکر الله(ج) برای انسان آرامش قلبی می دهد و از مبتلا شدن به مشکلات روانی و پراگندگی ذهنی و فکر در هر حالت انسان مؤمن را نجات می دهد.

ج: مواصفات اخلاقی کی (پولیس مسلمان)

1- شهادت طلبی: شهادت طلبی از عوامل پیروزی آفرین و ار امتیازهای سپاه اسلام در برابر جبهه ی کفر می باشد. قرآن کریم شهادت را زندگی حقیقی و شهیدان را زندگان جاوید معرفی می کند و شهادت طلبی را به عنوان یک ارزش متعالی می ستاید. از نظر قرآن کریم شهادت و کشته شدن در راه الله(ج) عین حیات و برخورداری از رزق و نعمت های خاص الهی است.

2- صبر: صبر خصلتی است که با سرنوشت ایمان انسان گره خورده است و از پایه های ایمان می باشد. رزم آوران صدر اسلام کامل ترین مصداق صابران هستند که خداوند متعال از آن ها به عنوان «راست پیشگان و پرهیزکاران» یاد می کند. پیش از هجرت دشمنان اسلام برای نابودی دین اسلام از هیچ کوششی دریغ نورزیدند، از استهزاء و تکذیب و زخم زبان گرفته تا تهدید و آزار و اذیت و دیگر ناملایمات علیه مسلمانان استفاده کردند؛ اما مجاهدان راستین با اقتدار به رسول الله(ص) هر یک چون کوهی استوار پایدار ماندند و به نصرت الله متعال کامیابی را نصیب شدند.

3- شجاعت و دلاوری: از اوصافی که قرآن کریم مجاهدان و رزمندگان صدر اسلام را بدان می ستاید، شجاعت و دلاوری است. قرآن کریم در آیاتی (توبه/24 وحجرات/15) به مبارزه با عوامل سستی آور پرداخته و خوی شجاعت و فداکاری در راه خدا را در ژرفای جان مجاهدان مسلمان رسوخ می دهد. شجاعت و دلاوری سبب تقویت روحیه ی منسوبین و شکیبایی آن ها در مبارزه با سختی ها و تحمل دشواری ها می گردد. این اهداف عالی را که قرآن کریم با عنوان «إحدی الحسنیین» یاد می کند.

4- ایثارو فداکاری: مراد از ایثار و فداکاری این است که انسان از آنچه خودت به آن نیاز دارد، بخاطر دین الله(ج) از آن منصرف می شود. با وجود که این کار بسیار مشکل است، لیکن میوه ی شیرین دارد که حلاوت آن را تنها مردان ایثارگر و فداکار می چشند و می فهمند. خداوند سبحان در قرآن کریم، ایثار و از خودگذشتگی مؤمنان را در راه پاسداری از دین خود می ستاید و برترین توصیف ها و پاداش ها را برای آنان قرار می دهد. رزمندگان سلحشور و درس آموختگان مکتب وحی با تأسی به سیره ی رسولله(ص) به عنوان اسوه حشنه در معامله با پروردگار خود جلوه های زیبایی از اثیار، از خود گذشتگی و تحمل شدائد را آفریدند و در صفحات زرین تاریخ اسلام به یادگار گذاشتند.

5- عزت و کرامت: از ارزش های مهم دیگر اخلاقی و به تعبیر استاد شهید مرتضی مطهری، محور خلاق اسلامی، عزت و کرامت نفس است. عزت به معنای شرافت، از سرمایه های ارزشمند انسان مؤمن است؛ چرا که قرآن مجید آن را منحصر در الله، پیامبر و مؤمنان کرده است احساس عزت و سربلندی و بزرگواری روح، آدمی را بقه فضیلت سوق داده، از پستی ها و رذیلت ها برکنار می دارد.

6- بی رغبتی به دنیا: از ویژگی های نگهبانان راستین صدر اسلامی کوچک شمردن و بی اعنایی به دنیا و دل بریدن از مظاهر فریبنده ی آن بود. حضرت حنظله(رض) عازم جهاد با لشکر کفر شد. حضرت حنظله(رض) که مشتاقانه به جنگ آمده بود، برای این که از لشکر اسلام عقب نیفتد فرصت غسل جنابت نیافته بود. پس از شهادتش رسول خدا(ص) فرمود: حنظله را ملائکه غسل دادند؛ از این رو حنظله(رض) به غسل الملائکه شهرت یافت. (سیره ابن هشام و رحیق المختوم).

د: ویژگی های نظامی

1- نظم و انضباط: نظم، هماهنگی و انضباط، چیاه نظامی گری و به منزله روح و جان سپاه است، تا جایی که هیچ لشکری، هرچند برخوردار از نیرو و تجهیزات فراوان برخوردار باشد باز هم نظم و انضباط پذیری مهم است. تاریخ اسلام نشان می دهد که در جنگ های صدر اسلام، مجاهدان مسلمان با نظم و انضباط کامل حضور یافته و با ایمان و اعتقادی که به هدف و راه خویش داشتند، پیروزی را از آن خود می ساختند. رسول خدا(ص) در جنگ ها، افراد لایق را به فرماندهی بر می گزیدند و مسایل امنیتی، استقرار، سازماندهی، آرایش نیرو و… را از نظر دور نمی داشتند.

2- اطاعت پذیری: اطاعت و فرمان برداری از فرماندهی و دستور مافوق و سرپیچی نرکدن از آن، یکی از از امور حیاتی و از وظایف نیروهای مسلح به شمار می آید. این موضوع در منابع اسلامی مورد تأکید و اهتمام قرار گرفته است. این مؤلفه نقش بسیار مهمی در پیروزی و شکست دارد. آنان با اشتیاق کامل و خلوص شگفت انگیز و شوق و طیب خاطر بسیار، در اجرای فرمان های فرمانده خود می کوشیدند (اطاعت پذیر) باشند.

3- حفظ اسرار: یکی از خصوصیات مهم و عمده ای دیگر برای نیل به پیروزی در نبردها، گردآوری اطلاعات از نیروها و اهداف نظامی دشمن و حفاظت این اطلاعات است. اسلام افشای اسراسر نظامی را منع کرده و آن را نشانه ی نفاق می داند؛ اطلاعات و حفاظت آن در برنامه ریزی صحیح و غافل گیری دشمن بسیار مؤثر بوده و جنگ های صدر اسلام این حقیقت را روشن ساخته است. (صالح 1402 ص42).

نتیجه گیری: یک پولیس مسلمان با توجه به مواصفاتی که از آن تذکر به عمل آمد به خاطر موفقیت در زندگی دنیوی و اخروی لازم است خود را به همه ویژگی ها از قبیل طلب و آرزوی شهادتع، صبر و شجاعت در جریان وظایف، ایثار و فداکاری و حفظ عزت و کرامت نفس آراسته نماید. همچنان انظباظ و اطاعت پذیر بوده باشد. قرآن کریم با فرمان جهاد مسئله آمادگی رزمی و فراهم ساختن تجهیزات جنگی را مطرح می سازد. پیامبر(ص) به آموزش و تمرین ها رزمی مورد نیاز مجاهدین بسیار اهمیت می داد و آن ها را به این کار تشویق می کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *