اسلامی

حج پنجمین رکن اسلام

حج درلغت به معنی قصد  و در اصطلاح یا شریعت، قصد کردن بسوی بیت الله را گویند.

قسمت اول

دین پرور

حج درلغت به معنی قصد  و در اصطلاح یا شریعت، قصد کردن بسوی بیت الله را گویند.

در صورتی‌که حج‌کننده توان و توشه رفتن و باز گشتن را داشته باشد.

حج در حقیقت نمونه‌ی بارزی از عبادت مالی وبدنی می‌باشد که به سبب آن تزکیه به میان می‌آید بجا خواهد بود تا مرورمذهبی و تاریخی داشته باشیم به جایگاه این مکان مقدس در ادیان مختلف وباورهای پیروان ادیان و مذاهب مختلف، گرچه پیدایش بیت الله معظم برمی‌گردد به اولین روزهای خلقت زمین از آنجایی‌که قرآن‌کریم می‌فرماید ترجمه: (به تحقیق اولین خانه‌ای‌که درزمین نهاده شده است بلکه مبارکه است)درحدیث شریف می‌خوانیم که بیت‌المقدس چهل سال بعد از بیت الله ساخته شده است.

کعبه مشرفه قبل از اسلام نیز نزد همه باورهای دینی و شرکی معظم و محترم  بوده حتی هندوها به این باور هستند که روح یکی ازمعبودان شان  بنام (شیوه) هنگامیکه باهمسرش ازکشور حجاز آنروز دیدن می‌کرد درحجر الاسود حلول نموده است. از همین لحاظ بیش از حد به آن احترام نموده و آن را مقدس می‌دانند. صائبی‌ها نیز کعبه را نهایت تعظیم می‌نمایند چون باور دارند یکی ازعبادتگاه هفتگانه شان می‌باشد.

امام مسعودی درتفسیر خویش شرحی را نوشته که مفهومش چنین است:

عربها در قدیم قبل از بنای کعبه حضرت ابراهیم علیه السلام به محل کنونی کعبه احترام قایل بودند.

قوم عاد که از اعراب صحرایی بودند دربین شهر های یمن تا حضرت موت محل سکونت آنها بود، برای محل کعبه احترام بسیار قایل بودند.

تا اینکه سال قحطی ایشان را فراگرفته جماعتی را به مکه فرستادند تا در آنجا بخاطر نزول باران دعا کنند.

آنها که آنجا رسیدند برعکس، مشغول شراب‌نوشی گشتند و مقصد اصلی خود را فراموش کردند. دختران مکه وقتی‌که آن فعل شنیع را از آنها مشاهده نمودند، اشعاری را سروده و می‌خواندند که به فارسی چنین ترجمه می‌شود.  (این ملک جای ترحم است برخیز و دعا کن امید است خدا ابر و بارانی بفرستد تا زمین عاد را سیراب کند. زیرا خود عادی‌ها حالتی دارند که به سخن نمی‌فهمند) بعضی تاریخ نویسان معتقد اند که از قدیم برای طایفه عمالقه درآنجا معبد قدیمی بوده که به مرور زمان قبل از ورود حضرت ابراهیم به آنجا متلاشی شده وازهم پاشیده است. اهل فارس نیز بی‌اندازه احترام کعبه را می‌داشتند ومعتقد اند که روح (هرا مزدا) در آنجا حلول کرده است و مدت‌های مدیدی قبل از دوران اسلام به حج و زیارتش می‌پرداختند از همین جهت شاعر شان می‌گوید (همیشه ما از قدیم به حج خانه کعبه می‌آمدیم و زمین ابطح را زمین امنی می‌دانستیم وساسان فرزند بابک شاه فارس به حج رفت تا اینکه از روی ایمان ویقین به گرد خانه کعبه طواف می‌کرد وچون طواف را  بامردم انجام داد کنار چاه زم زم ایستاده شد و آب کشید و تمام جماعت را سیراب کرد).

یهودی‌ها نیز احترام کعبه را بسیار می‌داشتند و گفته می‌شود که یهود در قدیم بواسطه تابعیت ازدین حضرت ابراهیم علیه السلام به کعبه احترام می‌کردند  احترامی که نصرانی‌های جزیرة العرب وغیره  برای کعبه قایل بودند از سایر ملت‌ها کمتر نبود زیرا آنها مجسمه‌هایی درکعبه می‌گذاشتند و به آنها احترام می‌کردند ازجمله تمثال حضرت ابراهیم ، وحضرت اسماعیل، صورت بی بی  مریم و حضرت عیسی و دیگر تمثال‌ها بودند که مورد احترام آنها بود و هم‌چنان هر طایفه‌ای از عرب‌ها بت‌های خویش را از آدرس‌های مختلف قومی بنام‌های  خاص در کعبه می‌گذاشتند. رفعت و شأن کعبه قبل از اسلام به حدی رسیده بود که ازهر طرف تا مسافتی معین برای او حرم قرار داده بودند چون هرکسی درآن زمین وارد می‌گردید برنفس خویش ایمن می‌بود حتی این امنیت منحصر به انسانها نبود بلکه اقسام حیوانات و اصناف پرنده‌گان را نیز شامل می‌شد و اهالی جزیرة العرب از تمام شهرهای اطراف بدون. ترس وخوف به حج تشریف فرما می‌شدند. __ادامه دارد___

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن