گزارش

نبود آب، باشند‌گان واشیر را مجبور به مهاجرت خواهد کرد

باشند‌گان ولسوالی واشیر ولایت هلمند می‌گویند که اگر مسئولان به مشکلات آب آشامیدنی آنان توجه نکند، ممکن است آنان مناطق خود را ترک کرده و مهاجر شوند.

باشند‌گان ولسوالی واشیر ولایت هلمند می‌گویند که اگر مسئولان به مشکلات آب آشامیدنی آنان توجه نکند، ممکن است آنان مناطق خود را ترک کرده و مهاجر شوند. از سویی هم مقام‌های محلی می‌گویند که کار روی شبکه‌های آب‌رسانی دراین ولسوالی جریان دارد.
واشیر یکی از ولسوالی‌های دورافتاده هلمند است که در حدود 135 کیلومتری شهر لشکرگاه؛ مرکز این ولایت موقعیت دارد.
در این ولسوالی حدود 140 هزار تن زند‌گی می‌کنند که بیشتر آنان مصروف مالداری و زراعت استند.
باشند‌گان ولسوالی واشیر می‌گویند که آنان در بخش‌های زراعت، مکتب‌ها و کلینیک‌ها مشکل دارند، اما آنان بزرگترین مشکل شان را عدم دسترسی به آب آشامیدنی صحی بیان می‌کنند.
باشند‌گان این ولسوالی می‌گویند که اگر مسئولان به حل مشکل آب آشامیدنی آنان اقدام نکند، آنان مجبور به مهاجرت خواهند شد.
محمد موسی، باشنده ولسوالی واشیر می‌گوید:«ما آب آشامیدنی را از مناطق بسیار دور توسط موترسایکل، بایسکل و حیوانات می‌آوریم. در گذشته از آب کاریز‌ها استفاده می‌کردیم، از همان آب به مواشی هم می‌دادیم، اما اکنون هیچ‌چیزی نیست.”
از سویی هم مقام‌های محلی ولسوالی واشیر می‌گویند که برای حل این مشکل تلاش می‌کنند.
مولوی عبدالحکیم سجاد، مدیر مالی و اداری این ولسوالی می‌گوید:«مسئولان تا وزارت رفته‌اند و مشکل آب را شریک ساخته‌اند. اداره ولایتی هم در جریان قرار دارد.”
همزمان با این محمد فریدون، عضو بخش انجنیری ریاست حوزه دریایی هلمند می‌گوید که اداره ولایتی مشکل آب را جدی گرفته است و برای یافتن یک راه حل، تلاش می‌کند.
“اداره ولایتی به این بخش توجه جدی کرده است. برخی پروژه‌ها در این زمینه جریان دارد تا مشکلات مردم این ولسوالی در زمینه آب حل شود.”
با این حال مسئولان ریاست احیاء و انکشاف دهات ولایت هلمند، می‌گویند که کار روی شبکه‌های آبرسانی دراین ولایت، به‌گونۀ جدی جریان دارد.
ملا محمود، رییس احیاء و انکشاف هلمند می‌گوید که از سال گذشته به‌اینسو، 18 شبکه آبرسانی در ولسوالی‌های موسی‌قلعه، نوزاد، کجکی، سنگین و گرشک، ساخته شده است.
“در ولسوالی‌های نوزاد، خانشین، موسی‌قلعه و برخی ولسوالی‌های دیگر، شبکه‌های آب پاک را ساخته‌ایم و به شبکه‌های بیشتر نیاز است.”
مشکل کمبود آب در ولایت هلمند درحالی مطرح می‌شود که بخش زیادی از آب‌های حوزه دریایی این ولایت، از سال‌ها به‌اینسو به طرف ایران سرازیر می‌شود و مقدار کمی آن از طریق کانال‌ها، برای آبیاری زمین‌های زراعتی ولسوالی‌های کجکی، گرم‌سیر، ناوه، مارجه، نادعلی و گرشک، استفاده می‌شود.
کلید گروپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *